کد خبر: ۷۴۷۸۱۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱

رئیسی: رهبری فرمودند؛ نظر مجلس در مورد خذف ارز ترجیحی اخذ شود

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز امید مردم برای گره‌گشایی از مشکلات معیشتی به مجلس و دولت انقلابی است، گفت: تلاش دولت تحقق عینی و عملی وعده‌ها در خصوص تأمین معیشت مردم است.
رئیسی: رهبری فرمودند؛ نظر مجلس در مورد خذف ارز ترجیحی اخذ شود
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: حرکت ۱۹ دی مردم، علما، طلاب و فضلا که به حمایت از امام (ره) قیام کردند و منجر به وقوع انقلاب شدند و همچنین یاد حاج قاسم شهید را گرامی می‌دارم.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه تصریح کرد: به دلیل احترام به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس امروز در این جلسه حضور پیدا کردم چرا که در روز تقدیم لایحه، ابعاد بودجه ۱۴۰۱ و شاخص‌های آن را گفته بودم و دو بار حضور برای بررسی بودجه از سوی روسای جمهور مسبوق به سابقه نبوده، اما به دلیل اجابت درخواست مجلس برای تبیین این لایحه آمدم و البته مشروح لایحه بودجه از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز همگرایی میان مجلس و دولت در جهت رفع مشکلات مردم از انتظارات آن‌ها است، اظهار داشت: همکاری میان مجلس و دولت در موارد بسیاری صورت گرفته و آهنگ آن‌ها یکی بوده است، مانند قانون هسته‌ای که در مجلس تصویب شد و دولت به دنبال اجرای آن است، قانونی پیرامون مسکن که مجلس تصویب کرد و دولت در اجرای آن همت دارد، همچنین قانون حمایت از تولید که مجلس و دولت با همسویی و همراهی قصد دارند خواسته مردم را اجابت کنند.

تدوین بودجه به عنوان سند مالی کشور نیاز به همکاری دو قوه دارد

رئیسی در ادامه یکی از جلوه‌های مفید همکاری میان دو قوه را موضوع بودجه دانست و افزود: تدوین بودجه به عنوان سند مالی کشور نیاز به همکاری دو قوه دارد و امروز انتظار مردم و امید آن‌ها به دولت برای گره‌گشایی از زندگی است و به ویژه انتظار دارند معیشت آن‌ها تأمین شود.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: شما با مردم در ارتباط هستید و این امید وجود دارد که معیشت آن‌ها حل شود که در این زمینه اقداماتی نیز انجام شده و تلاش دولت این است که به وعده‌های خود، تحقق عینی و عملی بخشد و به آن‌ها در عمل پایبند باشد.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با اشاره به موفقیت کشور در مقابله با ویروس کرونا یادآور شد: این موضوع باعث شد موفقیت‌های برخی کشور‌ها و کشور‌های غربی به رخ ما کشیده نشود چرا که امروز پایین‌ترین سطح ابتلا و فوتی را در کشور داریم و علیرغم شرایط کشور‌های همسایه و برخی کشور‌های غربی، همت مردم و پیگیری مسئولان باعث شده است امروز شاهد وضعیت کاملاً متفاوتی در ایران اسلامی در صیانت از جان مردم باشیم.

کنترل تورم از مهم‌ترین خواسته‌های مردم است

رئیس جمهور ادامه داد: حل مسئله تورم یکی از خواسته‌های اصلی مردم است و کنترل آن امروز دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد سیر نزولی تورم آغاز شده است، گفت: از این جهت باید خداوند را شاکر باشیم که اقدامات منجر به آغاز سیر نزولی تورم شده؛ در تاریخ ۵۰ الی ۶۰ ساله اخیر سیر صعودی تورم در کشور بی سابقه بود، ولی امروز سیر نزولی تورم آغاز شده است که امیدواریم به کاهش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف بی انجامد.

رئیسی، تصریح کرد: روند افزایشی صادرات در کشور که به ۴۰ درصد رسیده است باید تلاش کرد تا افزایش پیدا کند، این سهم باید در جای خود قرار گیرد چرا که ما در منطقه نقش مهمی داریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: با وجود همه تحریم‌ها امروز افزایش صادرات نفتی و میعانات را داریم و این در حالی است که برخی دائما عنوان می‌کردند مگر می‌شود به صادرات این چنین دست یابیم به همین جهت منابع ارزی در کشور رو به افزایش است.

وی یادآور شد: افزایش صادرات در حالی محقق شده است که وجوه حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.

رئیسی توازن در سیاست خارجی را یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی خود برشمرد که در حال حاضر در حال محقق شدن است و اضافه کرد: برای منطقه و جهان ثابت شده که جمهوری اسلامی به دنبال توازن در سیاست خارجی به ویژه با کشور‌های همسایه است.

افزایش صادرات تا ۳ برابر به کشور‌های همسایه طی ۳ الی ۴ ماه اخیر

وی با بیان اینکه طی ۳ الی ۴ ماه گذشته روابط تجاری ایران با برخی کشور‌های همسایه تا ۳ برابر افزایش داشته است، گفت: مهم‌ترین مسئله امروز موضوع افزایش اعتماد مردم به دولت است که این مهم با هیچ چیز قابل تعویض نیست.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر طی چند ماه گذشته شاهد حوادث غیرمترقبه‌ای همچون سیل، زلزله یا حملات سایبری بوده ایم این مسائل با اعتماد مردم پشت سر گذاشته شد و امروز حتی غربی‌ها هم می‌دانند که مهم‌ترین دستاورد دولت خنثی سازی تحریم‌ها بوده است.

رئیسی با بیان اینکه امروز برای خنثی سازی تحریم‌ها در دو جبهه حرکت کرده ایم، افزود: نخست در زمینه خنثی سازی تحریم‌ها و دوم در حوزه رفع تحریم ها؛ قرارگاه رفع تحریم‌ها در کشور فعال است و ما به هیچ عنوان امروز تحریم‌ها را برای خود مانع نمی‌دانیم.

وی تصریح کرد: اعتماد مردم، در کنار هم قرار داشتن مردم و مسئولین و دستگاه‌های مختلف ما را به نتیجه خواهد رساند، این مسئله ناشی از اعتقاد و باور ما و مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.

هدف گیری دولت در بودجه ۱۴۰۱ برای دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصاد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه تجربه چند ماه گذشته ما نشان می‌دهد که بر مبنای فرمایشات رهبری مبنی بر اعتماد به داشته‌های داخل و حرکت با ایمان و عزم راسخ داشته ایم، گفت: در زمینه بودجه ۱۴۰۱ هدف گیری دولت، رشد ۸ درصدی اقتصادی است. امیدواریم اقدامات پیش بینی شده ما را به این میزان از رشد برساند.

وی تاکید کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته مشکلات جدی در کشور وجود داشته و بعضا رشدی کمتر از یک درصد را شاهد بوده ایم، امیدواریم عدد در نظر گرفته شده با همکاری و همیاری مسئولان محقق شود و در سایه آن معضل بیکاری حل و فصل و چرخ‌های تولید به حرکت درآید.

رئیس جمهور مسئله مهار تورم در بودجه را یکی دیگر از هدف‌های دولت برشمرد و اضافه کرد: ما نباید شاهد باشیم که فقیرمان فقیرتر و غنی ما غنی‌تر شود. بودجه باید به نحوی تدوین شود که سفره مردم آسیب نبیند.

سفره مردم خط قرمز دولت است

رئیس جمهور با بیان اینکه از نکات مهم لایحه بودجه که در کمیسیون تلفیق نیز نمایندگان درباره آن بحث و بررسی داشتند، موضوع ارز ترجیحی است، ادامه داد: موضوع ارز ترجیحی دغدغه همه ما است؛ هم ما و هم شما که بحث درستی نیز است.

وی گفت: زمانی که دولت سیزدهم کار را شروع کرد از ۸ میلیارد دلاری که در قانون بودجه برای ارز ترجیحی پیش بینی شده بود، مبلغی باقی نمانده بود، بدین معنی که در نیمه دوم سال اعتباری برای تخصیص ارز ترجیحی باقی نمانده بود، بنابراین اگر دولت می‌خواست به آنچه در قانون پیش بینی شده، عمل کند، باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد، اما از آنجا که سفره مردم خط قرمز ماست و نمی‌توانستیم به بازار شوک وارد کنیم، موضوع را در جلسات مختلف دولت مطرح و سپس در شورای هماهنگی سران قوا مورد رسیدگی قرار گرفت.

رئیسی تصریح کرد: پس از رفت و برگشت‌های بسیار بحث‌هایی درباره اینکه ارز ترجیحی باید برای ماه‌های آتی ادامه یابد و سپس برای جبران آن تمهید مقدماتی پیش بینی شود، مطرح شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی بر این موضوع هم نظر شدند.

رئیس کابینه سیزدهم ادامه داد: زمانی که موضوع ارز ترجیحی به استحضار مقام معظم رهبری رسید، ایشان سخن بسیار حکیمانه‌ای فرمودند و مطرح کردند نظر مجلس در این باره اخذ شود، پس از فرمایش ایشان، موضوع در دولت مطرح و لایحه دوفوریتی در دولت تصویب شد که براساس آن ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه یابد تا شرایط آماده شود، همچنین جبران ارز ترجیحی در صورت حذف پیش بینی شود، زیرا حذف ارز مذکور بدون جبران برای مردم به ویژه نیازمندان کار درستی نیست. باید حذف ارز ترجیحی جبران شود، لذا در لایحه مذکور هر دو نکته مورد نظر قرار گرفت.

وی اظهار کرد: لایحه مذکور تقدیم مجلس شد و مجلس و نمایندگان به فوریت آن رأی ندادند و بنابراین لایحه باید به صورت عادی بررسی می‌شد، یعنی مجلس نه اعلام کرد که با وجود اینکه پولی نداریم ارز ترجیحی را چه کنیم، نه درباره اینکه اگر ارز ترجیحی حذف شود، درباره جبران آن باید چکار کرد، نظر دادند.

رئیسی تصریح کرد: دو راه بیشتر برای ارز ترجیحی وجود نداشت، یا ادامه ارز ترجیحی یا حذف ارز ترجیحی و جبران آن برای مردم که مجلس نه رأی به ادامه ارز ترجیحی داد و نه به جبران این ارز رأی داد.

رئیس دولت سیزدهم توضیح داد: رأی به عدم فوریت لایحه دولت به معنی فوریت حذف ارز ترجیحی است، زیرا ما باید به قانون مراجعه می‌کردیم و براساس قانون بودجه از آنجا که ارز ترجیحی پیش بینی نشده، باید این ارز حذف می‌شد، لذا شرحی برای ریاست محترم مجلس نوشتم و توضیح دادم که در جلسه‌ای برای نمایندگان محترم تبیین کند که عدم رأی به فوریت لایحه دولت به چه معناست.

رئیسی بیان کرد: مجلس یا باید تعیین می‌کرد که ارز ترجیحی ادامه یابد یا باید مشخص می‌کرد که این ارز حذف شود و جبرانی برای آن تعیین شود که مجلس هیچکدام را نظر نداد. نتیجه این موضوع آن است که ارز ترجیحی باید حذف شود، اما از آنجا که این کار را به مصلحت ندانستیم، زیرا این کار را به نوعی شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم می‌دانستیم، بنابراین مشکل را با مقام معظم رهبری مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه خداوند متعال به مقام معظم رهبری طول عمر با عزت عطا کند که ایشان مشکل را حل فرمودند. معظم له مانند همه موارد که مشکلات را حل می‌کنند، این مشکل را برای این چند ماه حل کردند، گفت: فعلا وضعیت اقتصادی کنونی را ادامه دهید تا این موضوع به صورت قطعی تعیین تکلیف شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما باور داریم اگر ارز ترجیحی قطع شود قطعاً باید برای جبران آن در زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکری جدی کرد، نباید بدون در نظر گرفتن جبران این ارز حذف شود؛ بنابراین در این رابطه سازمان برنامه و بودجه با صاحب نظران در مجلس و ریاست محترم مجلس جلسات بسیاری داشتند تا بتوانیم با همفکری و همراهی مجلس و دولت، مسائل را حل کنیم.

وی اظهار کرد: چه مباحثی که امروز مطرح شده و چه مباحثی که مورد بحث است، می‌تواند ابعاد مختلف این موضوع را مورد بحث قرار دهد و ما موافقیم که بحث‌ها و بررسی‌هایی در مجلس صورت گیرد که بتواند منجر به تصمیمی شود که از یکسو رشد اقتصادی به همراه داشته باشد و از سوی دیگر به معیشت مردم کمک کند.

رئیسی ادامه داد: هر تصمیمی که بتواند نظام اقتصادی، پولی و مالی کشور را در انضباط قرار دهد، مورد حمایت ما قرار دارد البته دغدغه‌ای که نمایندگان نسبت به ارز ترجیحی دارند را باید بتوان به عنوان تصمیم مهم و با نگاه به ابعاد مختلف آن مورد توجه قرار داد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه باید مجلس و دولت با همفکری و همگرایی مسائل را دنبال کنند، افزود: یکی از مهمترین نکاتی که مورد توجه ما و نمایندگان است مسئله عدالت در پرداخت‌ها است و از ابتدا تاکنون دغدغه ما این بوده و تفاوت در پرداخت‌ها نسبت به کسانی که مدرک و شغل یکسانی دارند، درست نیست و پرداخت نامتوازن مردم، کارکنان، مجلس و دولت را آزار می‌دهد و از هر طرحی برای عدالت در پرداخت حقوق و مزایا و تأمین و تضمین کننده عدالت را مورد حمایت ما است؛ توجه به حقوق اساتید، تمامی کارکنان و معلمان و دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف مورد توجه ما است.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه نظام هماهنگ عادلانه پرداخت از نیاز‌های جدی کشور است، یادآور شد: در این رابطه از هر فکر و اندیشه‌ای در مجلس حمایت خواهیم کرد، به عنوان مثال برخی اساتید که در رده‌های بالای تدریس هستند و سوابقشان در حد استاد تمام بوده باید مورد حمایت قرار گیرند، زیرا جزء سرمایه‌های کشور هستند، همچنین باید به اساتید دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی و پژوهشگاه هم توجه کرد؛ حقوق برخی کارکنان دادگستری زیر ۵ میلیون تومان است و باید بتوان مشکل نه تنها یک بخش و نهاد بلکه همه کارکنان را حل کرد و در این رابطه همه بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت در جایگاه خدمتگزاری قرار دارند، افزود: یکی از دغدغه‌های جدی باید نظام پرداخت حقوق عادلانه باشد و این مهم مورد تأیید ما است.

وی افزود: هر طرحی در جهت ریشه کن کردن فقر و مشکلات معیشتی باشد مورد حمایت دولت است و ما نمی‌توانیم شاهد باشیم که خانواده‌ای امکان معیشت حداقلی خود و خانواده را نداشته باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: کمیسیون‌های تخصصی و همچنین کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه نظراتی دارند که می‌توانیم با همفکری یکدیگر و در جهت رفع مشکلات مردم آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم. به عنوان مثال اگر قرار است ارز ترجیحی حذف شود می‌توان در مورد چگونگی آن و همچنین ساختار اجرای آن بحث و تبادل نظر بین دولت و مجلس شکل بگیرد و البته تصمیم نهایی در خصوص بودجه و نظر پایانی با مجلس است.

وی در خصوص شرایط امروز کشور و امید به آینده، گفت: امروز زمینه آمده است که آرزوی نیرو‌های دغدغه‌مند و انقلابی برای تحقق عدالت و اجرای واقعی عدالت در عمل محقق شود تا عدالت به کام مردم شیرین آید و این تصمیمات زندگی آن‌ها را متحول کند. البته دشمن نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد، اما ما مصمم هستیم و این عدالت را دست یافتنی می‌دانیم و اصلاح ساختار جذب، پرداخت، ارتقاء عدالت، معیشت و ... را امری شدنی می‌دانیم.

رئیسی تصریح کرد: با وجود شرایط و وضعی که دشمن با تحریم‌ها و تهدید‌ها ایجاد کرده به توفیق بیشتر و پیشرفت و آینده روشن امیدوارتر از همیشه هستم و می‌دانم برای تصمیم گیری‌های مهم با همکاری مجلس شرایط آماده است و ما ناگزیریم برای رفع مشکلات تصمیمات مهم بگیریم که این تصمیمات در گرو همکاری مجلس و دولت محقق می‌شود و بی شک آنچه که بحث شده و دغدغه‌های بجای نمایندگان در خصوص آن مطرح شده حتما مورد توجه و احترام دولت قرار خواهد گرفت. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
2
از نظر در دسترس بودن جنس با کیفیت ،از نظر بهداشتی ،از نظر ممنوع شدن پلاستیک یک بار مصرف و جایگزینی آن در مغازه ها ،از نظر سلامت محصولات کشاورزی ،از نظر سطح امنیت جنس حاکمیت منافع مصرف کننده را در این ده سال تحریم نقص کرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
1
6
راه درست اقتصاد واقعی کردن دستمزدها و قیمت ها است ولی چون دولت ضرر میکند این کار را نمی کند، بدون واقعی کردن دستمزدها بر حسب دلار دولت حق ندارد چیزی را حذف یا گران کند.
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
7
امتحان های سخت مونده آقای رئیسی. تازه اولشه
ناشناس
|
Spain
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
5
چقدر حساسه آقای رییس‌جمهور رفته پیش رهبری شکایت کرده و گفته آقا مجلس با من یکدست نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
1
5
همش حرف .کو عمل؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
6
طبق قانون حقوق رو مطابق تورم هم اضافه کنید...بعد صحبت از قانون کنین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین