آذر ماه سال گذشته بود که رانندگان اتوبوس بخش خصوصی در پی پرداخت نشدن مطالباتشان، دست به تجمع زدند، رئیس شورای شهر ارومیه با حضور در جمع رانندگان و بهرهبرداران بخش خصوصی، قول مساعد داد تا این مطالبات به صورت تقسیطی و ماهانه به حساب بهرهبرداران بخش خصوصی واریز شود.
پس از این دیدار، بخشی از مطالبات در دو مرحله به حساب بهرهبرداران واریز شد، ولی این امر تداوم نداشت و با گذشت چند ماه، بار دیگر بهرهبرداران بخش خصوصی سازمان اتوبوسرانی در اعتراض به این وضعیت، دست به تجمع زده و از کار دست کشیدند.
عدم انتقال سند اتوبوس پس از اتمام تعهد ۱۰ ساله رانندگان و واریز نشدن مابقی یارانه بلیت از سوی شهرداری ارومیه به حساب بهرهبرداران، از جمله دلایل اعتراض بهرهبرداران بخش خصوصی است، به طوری که آنها اعلام میکنند شهرداری مبالغ مربوط به مابقی بلیت را از سازمان شهرداریها و دهیاریها دریافت و در منابعی دیگر هزینه کرده و این مطالبات طی سالهای متمادی به حساب بهرهبرداران واریز نشده است.
شهرداری ارومیه مابقی یارانه بلیت را پرداخت نکرده است
مهدی اسدزاده، نماینده بهرهبرداران بخش خصوصی اتوبوسرانی شهرداری ارومیه بیان کرد: کرایه اتوبوسها از طریق مردم، شهرداری و دولت تامین میشود که ما از سال ۸۵ تا کنون فقط سهم مردم را دریافت کردهایم و شهرداری موظف است نسبت به پرداخت بدهی خود به بخش خصوصی اقدام کند که تاکنون پس از گذشت ۱۵ سال هیچگونه اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
اسدزاده افزود: علاوه بر این قرارداد ۱۰ ساله بخش خصوصی و شهرداری ارومیه در سال ۹۰ تمام شده و در ۱۰ سال گذشته بنا به رعایت حال شهروندان، اعتراضی نسب به آزادسازی سند اتوبوسهای خود نداشتیم و همه این ۱۰ سالها بدون قرارداد به ادامه فعالیت پرداختهایم.
وی با بیان اینکه شهرداری ارومیه نسبت به تمدید قرارداد در این سالها اقدام نکرده است، تصریح کرد: این در حالی است که طی سالهای متمادی شهرداری ارومیه یارانه بلیت را به بخش خصوصی پرداخت نکرده در حالی که طی استعلامهای به عمل آمده و مستنداتی که در دست داریم، شهرداری ارومیه هر ساله این مبالغ را از سازمان شهرداریها و امور دهیاریها دریافت و در منابع دیگری هزینه کرده است.
وی با بیان اینکه شهرداری ارومیه این مبالغ را برای خرید سایبان، خرید اتوبوس بخش ملکی و سایر منابع هزینهای که به عهده شهرداری است، هزینه کرده است، گفت: با توجه به عدم پرداخت مابقی هزینه بلیت، به یک سوم نرخ تعیین شده، بهای بلیت دریافت کردهایم و سهم دولت و شهرداریها پرداخت نشده است.
نماینده بهرهبرداران بخش خصوصی اتوبوسرانی شهرداری ارومیه با بیان اینکه با وضعیت موجود، نتوانستهایم هزینه نگهداری اتوبوسها را تامین کنیم و در حال حاضر بسیاری از اتوبوسهای درون شهری به دلیل مشکلات و نقص فنی در پارکینگ و گوشه و کنار شهر رهاسازی شدهاند، ادامه داد:شهرداری ارومیه پس از گذشت چند سال، از واگذاری سند و تمدید قرارداد با اتوبوسها سرباز میزند.
اسدزاده افزود: اگر شهرداری ارومیه با تمام بهرهبرداران بخش خصوصی که سالهای گذشته حقوق آنها را ضایع کرده است، قرارداد تمدید کند به چرخه حمل و نقل برگشته و طبق مفاد این قرارداد نسبت به نوسازی اتوبوسها اقدام میکنیم، ولی اینکه اعلام شود فقط با اتوبوسهایی که توان چرخش در مسیر را دارند، قرارداد تمدید میشود به چرخه حمل و نقل شهری باز نخواهیم گشت و باید شهرداری به تمام مفاد قراردادهای فی مابین بخش خصوصی و شهرداری عمل کند.
وی تعداد بهرهبرداران بخش خصوصی ارومیه را بیش از ۲۹۰ نفر اعلام کرد و افزود: در این سالها براساس قیمت روز، شهرداری ارومیه به ازای هر بهرهبردار حدود ۴۰۰ میلیون تومان بدهی دارد.
نماینده بهرهبرداران بخش خصوصی اتوبوسرانی شهرداری ارومیه گفت: اسناد اینکه سازمان شهرداریها مبلغ ۴ میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان به شهرداری ارومیه بابت یارانه بلیت واریز کرده، موجود است، ولی تا کنون شهرداری ارومیه فقط ۸۰۰ میلیون تومان از این مبلغ را به بخش خصوصی تزریق کرده است.
اسدزاده با بیان اینکه در سالهای گذشته بخش خصوصی با خویشتنداری و برای رعایت حال شهروندان، حمل و نقل مسافر را عهدهدار بود گفت: هزینه نگهداری روزانه هر اتوبوس شهری مبلغ ۶۰۰ هزار تومان است، ولی در آمد روزانه این اتوبوسها در بهترین شرایط روزانه ۴۰۰ هزار تومان است که با توجه به تورم موجود و عدم پرداخت یارانه تعیین شده، دیگر توان پرداخت این مبالغ و بازگشت به چرخه حمل و نقل را نداریم.
وی در خاتمه با اشاره به اینکه به دلیل در آمد پایین اتوبوسها و عدم رسیدگی بیشتر اتوبوسها فرسوده شدهاند، گفت:هزینه بازسازی به ازای هر اتوبوس ۱۷۰ میلیون تومان تخصیص یافته که شهرداری ارومیه این مبالغ را دریافت کرده، ولی به رانندگان پرداخت نمیکند.