کد خبر: ۷۴۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹
توسط مجید ناظم پور؛

ساز چنگ ایرانی پس از قرنها بازسازی شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجید ناظم‌پور، محقق موسیقی و نوازنده عود پس از پنج سال پژوهش پیرامون ساختمان ساز چنگ ایرانی، آن را طراحی نمود و ساخت آن را به پایان رساند. 

ناظم پور در گفت‌وگو با فارس گفت: همیشه در مینیاتور های قدیمی ایران، ساز چنگ را دركنار ساز عود می‌دیدم كه متأسفانه این ساز نیز به دلایل نامعلوم مانند ساز عود در ایران فراموش شده است. 

وی افزود: پس از چند سال تحقیق بر روی تصاویر به جای مانده از این ساز و همچنین مطالعه كتب خطی موسیقی كه در مورد این ساز و چگونگی ساخت آن توضیح داده‌اند، آن را طراحی نموده و ساختم. ساز چنگ ساخته شده دارای صدای زیبایی است كه با هارپ(چنگ غربی كه هم اكنون نواختن آن در اروپا متداول است) متفاوت بوده و دارای رنگ و بوی شرقی است. 

این نوازنده عود ادامه داد:از این ساز در آینده در كنسرت‌هایی كه به همراه گروه زریاب برگزار خواهم كرد،استفاده و آثاری را نیز با آن ضبط خواهم نمود. 

مجید ناظم پور تا كنون سه نوع چنگ ایرانی را كه نواختن آن در گذشته در ایران متداول بوده است را به دست خود ساخته است. او همچنین كتابی را با عنوان تاریخ پنج هزار ساله ساز عود و نیز كتابی با نام كاربرد موسیقی در هیپنوتیزم درمانی و نیز چهار كتاب آموزش ساز عود را در دست انتشار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین