کد خبر: ۷۴۸۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲

رئیس جمهور قزاقستان: در تحولات قزاقستان، عناصر خارجی از افغانستان مشارکت داشتند

یک مرحله (درگیری) جنجالی آغاز شد و گروه‌هایی از شبه نظامیان مسلح که منتظر بودند، وارد عمل شدند.
رئیس جمهور قزاقستان: در تحولات قزاقستان، عناصر خارجی از افغانستان مشارکت داشتند
آفتاب‌‌نیوز :

 هدف اصلی آشکار شد: تضعیف نظم قانون اساسی، تخریب نهادهای حکومتی، تصرف قدرت. چیزی که ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم تلاش برای انجام کودتا است.

رئیس جمهور قزاقستان امروز در گفتگو با رئیس شورای اروپا اعلام کرد که در تحولات اخیر در قزاقستان، عناصر خارجی از جمله از افغانستان و غرب آسیا مشارکت داشتند.

به گزارش اسپوتنیک، «قاسم جومرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان امروز دوشنبه در گفتگو با رئیس شورای اروپا در خصوص رویدادهای اخیر در کشورش گفت: در تحولات اخیر عناصر خارجی از جمله از افغانستان و خاورمیانه (غرب آسیا) مشارکت داشتند.

رئیس جمهور قزاقستان در گفتگو با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در این باره ادامه داد: به تعهدات بین المللی خود پایبند هستیم.

وی ساعاتی پیش در نشست مجازی فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که به درخواست خود برگزار شد، اعلام کرد که هدف اصلی تروریست‌ها در ناآرامی اخیر، تضعیف قانون اساسی، قبضه کردن قدرت و تلاش برای انجام کودتا بود.

توکایف گفت: یک مرحله (درگیری) جنجالی آغاز شد و گروه‌هایی از شبه نظامیان مسلح که منتظر بودند، وارد عمل شدند. هدف اصلی آشکار شد: تضعیف نظم قانون اساسی، تخریب نهادهای حکومتی، تصرف قدرت. چیزی که ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم تلاش برای انجام کودتا است.

توکایف پیشتر و در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرده بود که گفتگویی با رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در قالب یک ویدئو کنفرانس درباره وضعیت قزاقستان، برگزار شود.

گفتنی است که از دوم ژانویه تظاهراتی در مناطق غربی قزاقستان و در مخالفت با افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها آغاز شد. این اعتراضات به شهرهای دیگر از جمله آلماتی رسید و به شورش و ناآرامی و حملات مسلحانه به سازمان‌های حکومتی تبدیل شد که مقامات قزاقستان را بر آن داشت تا در تمامی مناطق کشور حالت آماده‌باش اعلام کنند.

وزارت کشور قزاقستان از بازداشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر در پی ناآرامی‌های اخیر خبر داد و این در حالی است که شماری از این افراد، اتباع کشورهای بیگانه هستند.

طبق شواهد موجود، درگیری‌ها و بحران اخیر در قزاقستان ناشی از دخالت کشورهای بیگانه‌ای است که در پی ایجاد ناامنی و انقلاب‌های مخملی و رنگی در این کشور هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین