کد خبر: ۷۴۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۳
برنامه‌ جدید بانک مرکزی در اتاق ایران تشریح شد

گزارش نهاوندیان از جلسه اتاق بازرگانی با مظاهری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و تهران و جمعی از هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در جلسه‌ای با طهماسب مظاهری رئیس کل بانک مرکزی از دسترسی نداشتن به تسهیلات بانكی برای ادامه فعالیت جدی تولیدی و مشكلاتی كه برخی واحدهای تولیدی را ناچار به تعطیلی كرده است سخن گفتند.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران با اعلام این مطلب درمورد این جلسه گفت: در جلسه‌ عصر روز گذشته كه به مدت چهار ساعت به طول انجامید بخش خصوصی جنبه‌های مختلف مسائل و مشكلاتی كه در واحدهای تولیدی با آن مواجه‌اند را مطرح كرد.

وی افزود: در این جلسه همچنین مشكلات مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه زمان در تامین برخی كالاهای مورد نیاز وارداتی كه مدیریت فرایند تولید را دچار كندی و مشكل كرده است نیز مطرح شد. در این رابطه گزارشی از صنایع مختلف نیز ارائه شد.

به گزارش ایسنا، رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن ایران در ادامه گزارش خود از جلسه روز گذشته بخش خصوصی با رییس كل بانك مركزی عنوان كرد: رییس كل بانك مركزی در این جلسه شرایط تورمی موجود كشور را تشریح و ارتباط بین تورم موجود با افزایش بی‌رویه نقدینگی را بیان و با ارائه نمودارهایی نشان داد كه ادامه‌ وضعیت گذشته می‌توانست چه عواقب ناگواری در رشد فشارهای تورمی به دنبال داشته باشد.

نهاوندیان تصریح كرد: از نظر رییس كل بانك مركزی عامل اصلی كه منجر به افزایش بی‌حساب نقدینگی شده است استفاده بی رویه بانك‌ها از منابع گران قیمت بانك مركزی و تزریق پول پرقدرت در اقتصاد بوده است بنابراین سیاستی كه به سه قفله كردن بانك مركزی معروف شده در واقع به معنای قفل كردن منابع و تسهیلات بانكی برای بخش تولید نبوده و نیست بلكه هدف اصلاح مدیریت‌های بانك‌های كشور در اقتصادی عمل كردن بوده است. به این معنا كه بانك‌های تجاری تخصصی موظف به تجهیز منابع و تخصیص آن به مصارفی هستند كه توجیه اقتصادی داشته باشد.

نهاوندیان خاطرنشان كرد: به اعتقاد رییس كل بانك مركزی رعایت نشدن این اصل از سوی بانك‌های كشور به این معناست كه بانك‌ها تسهیلاتی بیش از توان خود اعطا كنند كه موجب ناكارآمد شدن آن و از سوی دیگر شعله‌ور شدن زبانه‌های تورم می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران با اشاره به پیشنهاداتی كه مظاهری در این نشست در خصوص جلوگیری از افزایش نقدینگی و تورم عنوان كرد: از دیدگاه رییس كل بانك مركزی كشورمان برای كنترل وضعیت فعلی تنها سه گزینه پیش رو دارد به این معنا كه یا باید وضعیت سال گذشته ادامه یابد كه قطعا با رشد شتابان نقدینگی و تورم‌های بسیار بالا مواجه خواهیم بود كه نتیجه آن فشار به اقشار كم درآمد است و یا انیكه ادامه وضعیت فعلی موجب گران‌تر شدن تولیدات كشور و از بین رفتن امكان رقابت می‌شود.

وی افزود: گزینه دیگری كه پیش روی كشورمان قرار دارد مورد توجه قرار دادن محدودیت منابع موجود و جلوگیری از اختصاص منابع به پروژه‌های جدید و مصرفی كه با معیارهای غیر اقتصادی تعیین می‌شود، است چرا كه فشار‌ آن به واحدهای تولیدی موجود وارد می‌آید.

همچنین گزینه‌ سومی كه پیش روی اقتصاد كشور قرار گرفته است این است كه منابع محدود موجود را با اولویت قرار دادن حفظ سطح تولید فعلی و اشتغال موجود و نیز حمایت از آنها اختصاص دهیم. یا اینكه مازاد آن را با معیارهای اقتصادی به سرمایه‌گذاری‌های جدید واگذار كنیم.

به گفته نهاوندیان در جلسه دیروز درباره سه راهكاری كه از سوی رییس كل بانك مركزی درباره جلوگیری از افزایش نقدینگی و رشد تورم ارائه شده بود نظر خواهی شد و رییس كل بانك مركزی بر گزینه‌ سوم تاكید داشت كه اكثریت اعضای حاضر نیز ضمن تایید حمایت خود را از اجرای گزینه سوم ابراز كردند.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: سیاست حمایت از تولید از سوی بانك مركزی تا زمانی كه نگاه تولید محور در سیاست‌های اقتصادی كشور مورد توجه قرار گیرد قطعا با همكاری بخش خصوصی همراه خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران در ادامه یكی از لازمه‌های اصلاح عملكرد سیستم بانكی را اطمینان از پرداخت تسهیلات به بخش‌های مولد برشمرد و انحراف این امكانات و منابع بانكی به بخش غیر مولد را موجب افزایش فشار بر روی بخش‌های تولیدی دانست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین