کد خبر: ۷۴۸۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷

بانک مرکزی: سیاست‌های جدید نقدینگی را کنترل کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بانک مرکزی اعلام كرد که بر اثر اعمال سیاست‌های جدید رشد سالانه نقدینگی در پایان سال 1386 در سطح 27.7 درصد مهار شده است.

به گزارش آفتاب، بانک مرکزی در گزارشی افزوده است: بر اساس آمار مقدماتی، رشد سالانه نقدینگی در پایان سال 1386 معادل 27.7 درصد بود که در مقایسه با رشد 39.4 درصدی دوره مشابه سال قبل (پایان سال 1385 به پایان سال 1384 ) معادل 11.7 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. چنین کاهشی در رشد نقدینگی از سال 1383 بی سابقه و نشان دهنده جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های جدید بانک مرکزی در کنترل نقدینگی بوده است.

در سال 1386 سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی 337.6 هزار میلیارد ریال افزایش یافت که در این میان سهم بانک های تجاری دولتی 62.8 درصد، بانک‌های تخصصی 6.2 درصد و سهم بانک‌های غیردولتی 31 درصد بوده است.

نکته قابل توجه این است که در سال 1386 سهم بانک‌های دولتی از کل سپرده‌های بخش غیر دولتی بانک‌ها و موسسات اعتباری نسبت به پایان سال قبل کاهش یافته است، لیکن سهم بانک‌های غیر دولتی و موسسات اعتباری به میزان 3/3 واحد درصد افزایش یافته است.

این امر نشان دهنده تداوم جذب بالای سپرده‌ها از سوی بانک‌های مذکور است که در رقابت با بانک‌های دولتی موفق تر عمل کرده‌اند. همچنین در پایان سال 1386 سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت دار نسبت به پایان سال قبل 29.5 درصد افزایش یافت که در مقایسه با رشد دوره مشابه سال قبل (44.4 درصد) 14.9 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

طی دوره مذکور، بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی (بدون سود) به میزان 401.7 هزار میلیارد ریال افزایش یافت که در این میان سهم بانک‌های تجاری دولتی 63.8 درصد، سهم بانک‌های تخصصی 12.9 درصد و سهم بانک‌های غیردولتی 23.3 درصد بوده است.

بررسی صورت وضعیت منابع و مصارف بانک‌های تجاری دولتی نشان می‌دهد که در پایان سال 1386 كماكان پیشی گرفتن بعد تخصیص منابع بانک های تجاری از تجهیز منابع آنها ادامه داشته است؛ بدین معنی که بدهی بخش غیر دولتی به بانک های تجاری (بدون سود آتی) در پایان سال 1386 نسبت به پایان سال قبل معادل 36.5 درصد رشد یافته در حالی که رشد سپرده‌های بخش غیردولتی در همین مدت 24.9 درصد بوده است. این امر به دلیل عدم توازن مصارف تسهیلاتی بانک های تجاری دولتی با منابع سپرده‌ای آنها نگران کننده است.

بانک‌های مذکور به دلیل پیشی گرفتن سرعت رشد مصارف نسبت به منابع از منابع بانک مرکزی برای تامین کسری مصارف تسهیلاتی استفاده كرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: در ماه‌های پایانی سال 1386 و به دنبال سخت‌گیری‌های بانک مرکزی در زمینه کنترل اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، بانک‌های کشور به ویژه بانک‌های تجاری دولتی اقدامات مناسبی در جهت مدیریت نقدینگی انجام داده و در نهایت موفق شده‌اند شکاف بین منابع سپرده‌ای و مصارف تسهیلاتی را تا اندازه‌ای کنترل كنند.

در نتیجه این اقدامات اختلاف 15.2 واحد درصدی میان رشد 12 ماهه منابع و مصارف بانک‌های تجاری در پایان بهمن 1386 به 11.6 واحد در پایان اسفند 1386 کاهش یافت. همچنین رشد ماهانه سپرده‌ها و بدهی‌های بخش غیر دولتی (بدون سود آتی) به بانک های تجاری در دو ماه آخر سال 1386 تا حدی متوازن شده و حتی در اسفند ماه، رشد سپرده‌ها از رشد بدهی پیشی گرفت. البته در متوازن شدن دو متغیر مذکور نباید از رشد نرخ سود سپرده‌ها در ماه‌های پایانی سال غافل بود. با افزایش نرخ سود سپرده‌ها در دامنه مصوب هفت الی 16 درصد، بانک‌های تجاری با جذب منابع سپرده‌ای بیشتر وضعیت بهتری در بعد تجهیز منابع پیدا کردند.

روند رشد بدهی بخش غیر دولتی به بانک‌های تجاری در نیمه دوم سال 1386 کاهشی بوده، در حالی که روند مزبور در سال 1385 صعودی بوده است. به اعتقاد بانک مرکزی این امر حاکی از توفیق سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در خصوص کنترل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و بهبود مدیریت نقدینگی بانک‌ها به شکل افزایش اتکا به منابع داخلی بانک و کاهش اتکا به منابع پرقدرت بانک مرکزی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
farshid shafiei
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
0
سلام
ممنون ازسایت مفیدتون
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین