کد خبر: ۷۴۸۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۲:۱۴
سفر رایس به خاورمیانه؛

تلاش برای گشایش در مذاکرات فلسطین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس بین الملل: دولت بوش که هنوز از مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین ناامید نشده است، زمان سختی را در عرصه دیپلماتیک منطقه می گذراند. جالب است که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز نمی تواند عصبانیت خود را از عدم پیشرفت مذاکرات میان دو طرف پیش از سفر به خاورمیانه پنهان کند.
عدم پیشرفتی که مقصر اصلی آن، حتی از طرف آمریکاییان، اسراییل قلمداد می شود.

او پیش از سفر به بیت المقدس و رام الله برای دیدار با مقامات اسراییلی و فلسطینی با اعلام برنامه گفتگوها به خبرنگاران همسفرش، مهمترین موضوعات مورد بحث را ادامه شهرک سازی های اسراییل در مناطق اشغالی و مشکلاتی که ایستهای بازرسی اسراییل در کرانه باختری رود اردن برای مردم فلسطین ایجاد کرده است، عنوان کرد. موضوعاتی که همواره از نظر اسراییل مسائلی حساس و امنیتی خوانده شده اند.

هنگامی که از کاندولیزا رایس سوال شد آیا آمریکا برداشتن ایستگاه های بازرسی بیشتری را از اسراییل تقاضا خواهد کرد یا نه، او با اوقات تلخی جواب داد: «اولین موضوع مورد بحث ما ایست های بازرسی ای خواهد بود که قرار بود تاکنون برچیده شده باشند».

این لحن خانم رایس و استفاده از این کلمات، نشانگر مشکلات آمریکا با متحد خود اسراییل، بر سر حل درگیری های خاور میانه است. منازعه ای که بیش از 60 سال است خاورمیانه را ناآرام کرده است.

گفتنی است در سفر قبلی وزیر امورخارجه آمریکا به اسراییل، این کشور قول برداشتن 61 ایستگاه بازرسی در جاده های کرانه باختری رود اردن را داد؛ قولی که تاکنون به آن عمل نشده است.

کاندولیزا رایس همچنین با مطرح کردن این موضوع که برداشتن برخی از ایست های بازرسی اهمیتی بیشتر از بقیه ایست ها دارد،افزود: «همه ایست های بازرسی بر روی مردم فلسطین تاثیری مساوی ندارند. ما نمی خواهیم وارد بازی عددی با اسرائیل شویم؛ بازی ای که آنها را موظف به برداشتن تعدادی از ایست ها می کند، بی آنکه تاثیری مثبت در زندگی مردم فلسطین پدید آورد».

این موضوع اشاره به گزارش سازمان ملل دارد که از برچیده شدن تنها 44 ایستگاه بازرسی که از اهمیت کم یا ناچیزی برخوردار بوده اند، خبر می دهد.

فشار بر اسرائیل
کاندولیزا رایس همچنین خبر از فشار آمریکا بر اسرائیل برای خودداری از حمله به منازل و پایگاه های فلسطینیان در منطقه خودگردان داد. حمله هایی که به اعتقاد آمریکا باعث ضعیف شدن حکومت خودگردان فلسطین می گردد.

رایس با اعلام اینکه نگرانی های امنیتی اسرائیل را درک می کند، گفت:«زمانی که نیروهای فلسطینی در منطقه خودگردان فعال شده اند و هنگامی که ما در حال تنفیذ مسئولیت به نیروهای فلسطینی برای تامین امنیت این منطقه هستیم، مهم است از برداشتن گامهایی که باعث ضعیف شدن قدرت فلسطینیان می شود خودداری شود».

صدها تن از نیروهای دولت خودگردان فلسطین در روز شنبه کنترل شهر جنین را در دست گرفتند. عملیاتی که به گفته محمود عباس برای کنترل امنیت و برگرداندن نظم به این شهر است. اما مقامات اسراییلی نیروهای دولت خودگردان را به همکاری با مبارزین متهم می کنند و می گویند انتظار بیشتری از این دولت برای جلوگیری از حملات مبارزین به اسرائیل دارند.

در حالی که مقامات ارشد آمریکایی تاکید می کنند مذاکرات پشت درهای بسته میان اسراییل و فلسطینیان پیشرفت های بسیاری را موجب شده است، اما نبود نتیجه های قابل لمس زندگی مردمی که منطقه خودگردان زندگی می کنند صحت این ادعا را به شدت زیر سوال برده است.
بیش از چهارصد تن از فلسطینیان در حمله های اخیر اسرائیل شهید شده اند و وضعیت زندگی مردم فلسطین روز به روز وخیم تر می شود؛ این موضوع به طور خاص در نوار غزه که تحت محاصره اسراییل است قابل مشاهده است. کارشناسان با توجه به این مشکلات اعتقاد دارند دور جدید مذاکرات که در ماه نوامبر گذشته و با فشار آمریکا بر اسراییل شروع شد، تابحال هیچ نتیجه ای در بر نداشته است.

ادامه ساخت شهرک های اسراییلی در مناطق اشغالی
رایس در سفر خود ابتدا گفتگوهایی با مقامات اسراییلی در بیت المقدس برگزار خواهد کرد و سپس این شهر را به مقصد رام الله در کرانه باختری رود اردن، برای گفتگو با مقامات دولت خودگردان ترک می گوید.

کاندولیزا رایس روز جمعه در نشستی که با حضور دیپلمات هایی از کشورهای مختلف جهان و سازمان های بین المللی کمک رسان به فلسطینیان برگزار شده بود، شرکت کرد. این نشست که در لندن برگزار شد از دو طرف درگیر در این منازعه درخواست کرد «از کارهایی که باعث زیر سوال رفتن مذاکرات صلح می گردد خودداری کنند». در بیانیه این نشست که لحنی قوی تر از گذشته در انتقاد از اسراییل داشت، از اسراییل خواسته شده است که شهرک سازی در مناطق اشغالی را متوقف کرده و پست های دیده بانی که بعد از سال 2001 ساخته شده اند را برچیند.

علی رغم لحن تند این بیانیه، کاندولیزا رایس با رد نیاز به فشار مستقیم مجامع بین المللی بر اسراییل گفت: «این بیانیه برای فشار بر اسراییل نیست، بلکه برای یافتن راهی است که موجب حل مشکلات گردد».
او تاکید کرد درصورت پیشرفت در مذاکرات سیاسی، دو طرف مشوق های بیشتری را از جامعه بین المللی دریافت خواهند کرد.

«سلام فیاض» نخست وزیر انتصابی فلسطین در این نشست از عدم پیشرفت در مذاکرات ابراز ناراحتی کرد و اعلام کرد اسراییل وظابف خود را که بر طبق نقشه راه تعیین شده است به درستی انجام نمی دهد.

مذاکرات آتش بس
کاندولیزا رایس همچنین از تایید گفتگوهای انجام شده میان مقامات مصری و حماس توسط آمریکا خبر داد؛ گفتگوهایی که گفته می شود در به وجود آوردن آرامش در منطقه نقشی اساسی داشته اند.
قاهره در تلاش است تا آتش بسی ضمنی را بین حماس و اسراییل ایجاد کند، آتش بسی که امید آن می رود پس از آن در مناطق دیگر فلسطینی نیز گسترش یابد.

وزیر امور خارجه آمریکا در دو سال گذشته، تقریبا هر ماه دیداری با مقامات فلسطینی و اسراییلی داشته است. سفر کنونی وی تلاشی برای آماده شدن زمینه سفر جرج بوش رییس جمهور آمریکا به منطقه که بر طبق برنامه ریزی ها در اواخر این ماه انجام خواهد شد تلقی می شود.

گفتنی است اولین سفر وی به منطقه که در ماه ژانویه برگزار شد نتوانست گشایشی در گفتگوهای میان دو طرف درگیر ایجاد کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین