کد خبر: ۷۴۸۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
تبلیغات

معرفی انواع تجهیزات و ابزار آلات کارگاه چوب و نجاری

در این مقاله گفته شده انواع متنوعی از ابزار آلات کارگاهی وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع متنوعی از ابزار‌ها و تجهیزات چوب و نجاری را مشاهده نمایید.
معرفی انواع تجهیزات و ابزار آلات کارگاه چوب و نجاری
آفتاب‌‌نیوز :

در کارگاه چوب و نجاری مانند هر صنعت دیگری برای تولید محصولات، ابزار آلات و تجهیزات کاربردی مختلفی وجود دارد. برای اینکه سرعت و کیفیت ساخت سازه‌ها و وسایل چوبی افزایش پیدا کند، نجاران باید بدانند از چه ابزار‌هایی باید برای چه کاری استفاده کنند؛ بنابراین شناخت نحوه کار و کاربرد هر کدام از آن‌ها بسیار اهمیت دارد و لازم است کاملا با روند کار و کاراییشان آشنا بود. به عنوان مثال، دستگاه‌های کارگاهی از تجهیزات و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است؛ اگر بخواهید به تنظیم هر قسمت بپردازید باید از وسایلی استفاده کنید که این کار را برایتان به راحتی انجام دهد. یکی از این وسایل، گل پیچ و گل مهره است که می‌توان با چرخاندنشان، میزان اهرم دستگاه را تنظیم کرد. از دیگر ابزار آلات کارگاه چوب و نجاری نیز می‌توان به انواع اره، دریل و ... اشاره داشت. در ادامه به معرفی انواع این تجهیزات و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم، پس با مطالب زیر همراه باشید.

انواع ابزار آلات کارگاه چوب و نجاری

همانطور که گفته شد، هر کدام از ابزار آلات و تجهیزات کارگاهی، کاربرد خاص خود را دارد. در این صورت اگر افراد با کارایی آن‌ها آشنا باشند، می‌توانند سرعت و کیفیت کارشان را بالا ببرند. یکی از مهمترین مراحل در ساخت وسایل چوبی، مونتاژ قطعات چوبی است. این مرحله پس از برش قطعات انجام می‌گیرد که با اتصالات مختلف می‌توان این کار را با ظرافت بالایی انجام داد تا تمیزی کار حفظ شود. در مواردی هم برای اتصال و جابجایی قطعات ماشین آلات کارگاهی می‌توان از گل پیچ یا گل مهره استفاده کرد تا کار برای افراد راحت‌تر انجام گیرد. یا برای اتصال دو قطعه چوب به یکدیگر یا اتصال آن‌ها به دیوار می‌توان از انواع پیچ و میخ استفاده کرد. این موارد بستگی به نوع سازه و وسیله‌ای دارد که می‌خواهید بسازید. پس لازم است در مورد آن‌ها اطلاعات کافی را به دست بیاورید تا حین کار دچار مشکل نشوید.

گل پیچ

پیچ یکی از قطعات لازم و ضروری برای کارگاه‌های تولیدی و نجاری می‌باشد که در سایز و مدل‌های متنوعی تولید شده است. یکی از مدل‌های متفاوت پیچ برای اتصال انواع گونیا، کلمپ و ... بر روی دستگاه‌هایی مانند اره میزی و دورکن، گل پیچ مهره دار است که با کمک آن دیگر نیازی به استفاده از پیچ گوشتی نیست. گل پیچ تنها با استفاده از دست می‌چرخد و باز و بسته می‌شود. گل پیچ مهره دار قطعه‌ای است که به وسیله آن می‌توان بسیاری از ابزارآلات مورد نیاز برای دستگاهی مثل دورکن را به راحتی نصب کرد. سری گل پیچ‌ها معمولا از جنس پلاستیک بوده که طول و قطر رزوه متفاوتی دارند.

معرفی انواع تجهیزات و ابزار آلات کارگاه چوب و نجاری

گل مهره

گل مهره بر خلاف گل پیچ میله رزوه‌ای ندارد و فقط یک سری برای باز و بسته کردن پیچ بدون نیاز به پیچ گوشتی است که با چرخاندن آن از طریق دست امکان پذیر می‌باشد. این ابزار دارای حفره‌ای می‌باشد که در قطر‌های مختلف موجود است و نسبت به قطر رزوه می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. گل مهره قطعه‌ای است که به وسیله آن می‌توانید بسیاری از ابزارآلات مورد نیاز برای دستگاه‌های صنعتی مانند دورکن را به راحتی نصب کنید. همچنین از آن برای نصب گونیا، کلمپ و موارد مشابه دیگر بر روی دستگاه اره میزی نیز استفاده می‌شود.

اره چوب بر

اره چوب بر جز ابزار‌های دستی در صنعت چوب و نجاری است که در اندازه و انواع مختلف براساس کیفیت و برش تولید شده است. برش چوب را می‌توان با دستگاه برش یا اره‌های دستی انجام داد. این نوع اره از دو قسمت دستگیره و تیغه تشکیل شده است که توانایی برش چوب‌های خشک و‌تر رو دارد. اره‌های چوب بر انواع مختلفی دارند که برای برش طولی یا عرضی چوب‌های تخته سه لا، قطعات چوبی بزرگ و تخته خرده استفاده می‌شوند. از انواع اره دستی می‌توان به اره پشت دار، اره نوکی، اره باغبانی و اره‌های کمانی وجود دارد که در سایز و مدل‌های مختلف تولید شده‌اند.

معرفی انواع تجهیزات و ابزار آلات کارگاه چوب و نجاری

اره دم روباهی

در صنعت چوب ابزار آلات متنوعی برای کار‌های مختلف استفاده می‌شود که دقت و کارایی نجاران رو افزایش می‌دهد. یکی از قدیمی‌ترین این ابزار آلات، اره دم روباهی است. اره دم روباهی برای انجام کار‌های نجاری، برش کف، تخته چوبی و ساخت جعبه چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اره دارای یک دسته D شکل با صفحه تیغه دندانه دار انعطاف پذیر می‌باشد. برای انجام برش با این ابزار باید آن را روی سطح چوب به سمت جلو حرکت داد. فرد با گرفتن دسته اره دم روباهی هنگام برش، تسلط بیشتری روی کار خواهد داشت.

اره چکشی

اره چکشی در بازار با عنوان اره عمود بر هم معرفی می‌شود. این نوع اره دارای یک تیغه بلند است که می‌توان چوب با ضخامت‌های مختلف را به کمک آن برش داد. تیغه این اره را باید روی صفحه اره میزی تنظیم کرد تا کار برش به صورت دقیق انجام گیرد. از اره نوع چکشی در کار نجاری برای برش‌های صاف و منحنی استفاده می‌شود. در مواردی هم ممکن است برای برش به گونیا نیاز باشد تا کار بی نقص و با دقت انجام شود.

دریل

در کارگاه‌ها و منازل خود حتما موارد مصرف دریل را مشاهده کرده‌اید. دریل در انواع سایز و مدل تولید شده‌اند و در بازار عرضه می‌شوند. از این ابزار جهت سوراخ کاری دیوار، چوب، فلزات و ... استفاده می‌شود. این ابزار سوراخکاری از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهترین آن مته‌ها می‌باشند. با توجه به اینکه مته نیز در انواع سایز و مدل تولید شده است، از طریق آن می‌توان سوراخ‌هایی با ابعاد مختلف را روی چوب و متریال‌های دیگر ایجاد کرد. در مواردی افراد اگر بخواهند سوراخ‌های ظریفی روی چوب ایجاد کنند، می‌توانند از رابط‌هایی روی سر دریل استفاده کنند تا بتوانند مته‌های ریزی را برای کار‌های ظریف استفاده کنند. از طرفی می‌توان از این ابزار به عنوان پیچ گوشتی نیز استفاده کرد. برای این کار می‌توان انواع سری پیچ گوشتی را روی آن نصب کرد.

سری پیچ گوشتی

در کارگاه‌های نجاری، سرعت و دقت در ساخت محصولات مختلف چوبی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل باید از ابزار آلات و تجهیزاتی استفاده شود که نجاران را به این خواسته برساند؛ بنابراین با جایگزینی ابزار‌های دستی به ابزار‌های برقی می‌توان این کار را انجام داد. یکی از کاربردی‌ترین این وسایل، پیچ گوشتی است که جزء ابزار‌های دستی می‌باشد. با تبدیل آن به ابزار برقی می‌توان کار باز و بسته کردن انواع پیچ را به سرعت انجام داد. برای این کار فقط کافیست انواع سری پیچ گوشتی را به دریل متصل کرد. سری پیچ گوشتی در انواع دو سو، چهار سو، یک سر دو سو، یک سر چهار سو، دو سر دو سو، یک سر دو سو و یک سر چهار سو وجود دارد. افراد براساس نیاز می‌توانند هر کدام از آن‌ها را براساس شفت دستگاه انتخاب کنند.

معرفی انواع تجهیزات و ابزار آلات کارگاه چوب و نجاری

قیمت انواع ابزار‌های کارگاهی

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع متنوعی از ابزار آلات کارگاهی وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع متنوعی از ابزار‌ها و تجهیزات چوب و نجاری را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید می‌توانید از طریق سایت چوبینر ارتباط برقرار کنید:

Choobiner.ir

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین