کد خبر: ۷۴۹۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹

کاری که ۶ برابر از رانندگی هنگام مستی خطرناک‌تر است!

نرخ حواس پرتی به واسطه استفاده از تلفن هوشمند هنگام رانندگی به طرز نگران کننده‌ای بالاست.
کاری که ۶ برابر از رانندگی هنگام مستی خطرناک‌تر است!
آفتاب‌‌نیوز :

تلفن‌های هوشمند این امکان را برای ما فراهم کرده اند تا راحت‌تر از همیشه با دیگران در ارتباط باقی بمانیم. اما اگر فردی هنگام رانندگی تصمیم بگیرد تا پیامک ها، ایمیل ها، تماس‌های تلفنی یا هر اپلیکشن دیگری را بررسی کند، این می‌تواند خطرات ایمنی جدی ایجاد کند.

نرخ حواس پرتی به واسطه استفاده از تلفن هوشمند هنگام رانندگی به طرز نگران کننده‌ای بالاست. رانندگی در حالت حواس پرتی هر فعالیتی که توجه راننده را از رانندگی و مسیر پیش رو منحرف کند، شامل می‌شود که از آن جمله می‌توان به صحبت کردن یا ارسال پیام با تلفن همراه، غذا خوردن و نوشیدن، صحبت کردن با افراد دیگر حاضر در خودرو، کلنجار رفتن با سامانه سرگرمی یا ناوبری خودرو و هر چیز دیگری که توجه راننده را از یک رانندگی ایمن دور کند، اشاره کرد.

ارسال پیام در تلفن همراه یکی از نگران کننده‌ترین عوامل حواس پرتی است. ارسال یا خواندن یک پیام می‌تواند چشم‌ها را برای حدود پنج ثانیه از مسیر پیش رو منحرف کند. در سرعت ۵۵ مایل در ساعت (۸۹ کیلومتر در ساعت)، طی این بازه زمانی کوتاه می‌توانید طول یک زمین فوتبال (۱۱۰ متر) را در شرایطی که انگار چشم‌بند زده اید، طی کنید.

رانندگی به صورت ایمن به شرایطی گفته می‌شود که راننده توجه کامل به مسیر پیش روی خود داشته باشد. هر فعالیت غیر رانندگی که راننده انجام می‌دهد یک حواس پرتی بالقوه محسوب می‌شود و خطر بروز تصادف را افزایش می‌دهد.

به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) آمریکا، ارسال پیام با تلفن همراه هنگام رانندگی شش برابر خطرناک‌تر از رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل است. بنابر گزارش این مرکز، ارسال و دریافت پیام می‌تواند به طور میانگین برای ۴.۶ ثانیه چشم‌های راننده را از مسیر پیش رو منحرف کند.

مطالعه آزمایشگاه پژوهشی حمل و نقل آمریکا نشان داد که نوشتن پیام هنگام رانندگی واکنش‌های راننده را تا ۳۵ درصد کند می‌کند، در شرایطی که نوشیدن الکل تا حد مجاز سرعت واکنش‌های راننده را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد که رانندگانی با تلفن همراه خود پیام ارسال می‌کنند، در مقایسه با رانندگان مست ۲۳ درصد کندتر واکنش نشان می‌دهند.

البته حواس پرتی لحظه‌ای تنها مشکل موجود محسوب نمی‌شود و باید به مدت زمانی که طول می‌کشد تا چشم‌های راننده دوباره خود را با جاده و خودرو‌های اطراف وی هماهنگ کنند نیز توجه داشت.

بنابر مطالعه مرکز هاروارد برای آنالیز ریسک، ارسال پیام هنگام رانندگی با خودرو‌های سواری و وانت‌ها موجب بیش از ۳۰۰۰ مورد مرگ و ۳۳۰ هزار مورد جراحت در سال می‌شود. همچنین، بنابر گزارش انجمن ملی ایمنی آمریکا، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی سالانه به بیش از ۱.۶ میلیون تصادف در این کشور منجر می‌شود.

در حقیقت، ارسال پیام هنگام رانندگی اکنون جایگزین رانندگی تحت تاثیر الکل و مواد مخدر به عنوان دلیل اصلی تصادفات و مرگ و میر نوجوانان و جوانان شده است.

البته ارسال پیام هنگام رانندگی مشکلی نیست که فقط بین نوجوانان و جوانان رایج باشد و تقریبا نیمی از رانندگان بزرگسال که در نظرسنجی انجمن ملی ایمنی آمریکا شرکت داشتند، تایید کردند که هنگام رانندگی اقدام به ارسال و خواندن پیام در تلفن همراه خود می‌کنند.

رانندگانی که حین رانندگی اقدام به ارسال و خواندن پیام در تلفن همراه خود می‌کنند، نسبت به رانندگانی که این کار را انجام نمی‌دهند، ۲۳ برابر احتمال بیشتری دارد در یک تصادف درگیر باشند.

افزون بر افزایش احتمال بروز تصادف، ارسال پیام هنگام رانندگی می‌تواند خطر حوادث جاده‌ای دیگر مانند موارد زیر را افزایش دهد:

- منحرف شدن به سمت پیاده‌رو

- خروج از جاده

- برخورد با درختان، دیرک ها، تابلو‌های علائم، و موارد دیگر

در واقع، رانندگان دیگر در جاده تنها افرادی نیستند که رانندگان حواس پرت می‌توانند آن‌ها را در معرض خطر قرار دهند و مسافران، عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخه‌سواران نیز در معرض خطر قرار دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین