کد خبر: ۷۴۹۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸

پیش بینی تورم ۵۰ درصدی برای ترکیه

لیر ترکیه روز پنجشنبه تقریباً ۳ درصد تضعیف شد و افزایش قیمت روز گذشته را جبران کرد، زیرا نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم در پس زمینه سیاست‌های غیرمتعارف با هدف تقویت صادرات و رشد ادامه دارد.
پیش بینی تورم ۵۰ درصدی برای ترکیه
آفتاب‌‌نیوز :

لیر در سال گذشته ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد؛ بحران ارزی و سقوط آزاد ارزش لیر در ماه گذشته به دلیل مداخلات پرهزینه ارزی و مشوق‌های دولت برای کاهش جذابیت دلار برای پس انداز کنندگان متوقف شد.

لیر روز پنجشنبه در ۱۳.۵۵۵۰ در برابر دلار ایستاد که نسبت به روز قبل کاهش قیمت داشته است.

یکی از تاجران که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که از اواخر روز چهارشنبه روند لیر نزولی شد و دلیل آن نیز حجم کم معاملات، ناشی از عدم حضور خارجی‌ها در بازار و کاهش تقاضا برای ارز‌های خارجی توسط شرکت‌ها و افراد بود.

این تاجر گفت: مقادیری که در گذشته بازار لیر را تغییر نمی‌داد، اکنون می‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد و لیر را تا ۳ درصد تضعیف کند.

تحت فشار رئیس جمهور طیب اردوغان، که به دنبال رشد بیشتر از طریق افزایش تولید و صادرات است، بانک مرکزی از سپتامبر نرخ سیاست خود را با ۵۰۰ واحد کاهش به ۱۴ درصد کاهش داده است.

کاهش غیرمتعارف نرخ‌ها منجر به بحران ارزی در اواخر سال گذشته شد و تورم را در دسامبر به بالاترین میزان در ۱۹ سال گذشته یعنی ۳۶ درصد رساند که بالاترین میزان در دوران حکومت اردوغان بود.

پس از اینکه لیر در اواخر دسامبر به پایین‌ترین رقم ۱۸.۴ در برابر دلار سقوط کرد، اردوغان طرحی را برای تشویق پس انداز کنندگان و تبدیل سپرده‌ها به لیر ترکیه معرفی و اجرایی کرد؛ حساب‌های شرکتی این هفته به این طرح اضافه شد.

گفتنی است که تولید صنعتی در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۴ درصد جهش کرد، داده‌های روز پنجشنبه برای هفدهمین ماه متوالی نشان دهنده تداوم روند رشد است.

بانک جهانی این هفته پیش‌بینی رشد ترکیه در سال ۲۰۲۲ را از ۴.۵ درصد به ۲ درصد کاهش داد، اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند تورم در این کشور در نیمه اول سال به ۵۰ درصد برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین