کد خبر: ۷۴۹۲۸۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

جنجال جدید الهام علی‌اف

در بحبوحه تنش فزاینده میان روسیه و اوکراین، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در سفر روز گذشته خود به کی‌یف، حمایت کامل خود از اوکراین را ابراز داشته است.
جنجال جدید الهام علی‌اف
آفتاب‌‌نیوز :

«الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور اعلام حمایت کرد.

وی در این کنفرانس خبری گفت: «در آینده‌ای نزدیک، ما سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک خود را جشن خواهیم گرفت. من می‌خواهم بگویم که اوکراین و آذربایجان همواره از یکدیگر حمایت کرده‌اند و همواره از استقلال، تمامیت ارضی و حق حاکمیت یکدیگر حمایت کرده و این حمایت در بیانیه مشترکی که به امضا رساندیم نیز منعکس شده است».

سفر رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به اوکراین در حالی انجام می‌شود که تنش میان مسکو و کی‌یف طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

جنگ سال گذشته میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، با میانجی‌گری مسکو به آتش بس منتهی شده است.

باکو و ایروان سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی یک جنگ ۴۴ روزه را تجربه کردند و این جنگ با میانجیگری مسکو به توافق آتش بس ختم شد. به رغم آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اختلافات و تنش‌های دو کشور بر سر موضوعاتی از قبیل تعیین مرز و دادن جاده و گذرگاه‌های ارتباطی هنوز حل نشده است.

ترکیه نیز که از حامیان الهام علی‌اف به شمار می‌آید، تا کنون حق حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه که طی همه پرسی به روسیه الحاق شده،‌ برسمیت نشناخته است.

از آن فراتر، ترکیه اقدام به فروش پهپادهای تهاجمی بیرقدار خود به اوکراین کرده و نیروهای اوکراینی نیز از این پهپادها در مناطق مورد منازعه در مرز با روسیه استفاده کرده‌اند.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا طی هفته‌های اخیر کارزار ادعایی را علیه روسیه به راه انداخته و مدعی شده‌اند که مسکو به دنبال تهاجم به اوکراین است.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر بارها ضمن رد این اتهام‌زنی‌ها اعلام کردند که مسکو قصدی برای حمله به اوکراین ندارد اما با الحاق این کشور به ناتو مخالف است.

مسکو همچنین به واشنگتن پیشنهاد مذاکره با موضوع ارائه تضمین‌های امنیتی داده و مقام‌های ارشد روسیه با همتایان آمریکایی خود در ژنو و همچنین مسئولان ناتو در بروکسل دیدارهای دوجانبه ترتیب دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین