کد خبر: ۷۴۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۴
مصطفی درایتی:

دولت نهم کمترین تاییدیه‌ها را از مراجع دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت تاکید کرد: «نوع نگاهی که از مهدویت در جامعه امروز ترویج می‌شود، سبب انحراف و ساده‌انگاری در اعتقادات مردم می‌شود».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با مانور بیش از اندازه دولت نهم بر موضوع مهدویت در اظهارنظرهای رییس‌جمهور و همکارانش گفت: «واقعیت این است که از زمان روی‌ کار‌آمدن دولت نهم و همچنین در روزهای پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84، حرف‌ و حدیث‌های بسیاری در این زمینه و اظهارنظرهای فراوانی از سوی آقای احمدی‌نژاد و همکارانش شنیده شده که بعضا در محافل و محیط‌های سنتی و مذهبی هم با حالت تعجب و تمسخر از آنها یاد شده است».

درایتی، اضافه کرد: «بزرگانی که همواره با متون و احادیث مربوط به بحث مهدویت حشر و نشر دارند و اصل انتظار را پایه‌ای اساسی در تشیع می‌دانند، نگاهی را که در طول حاکمیت دولت نهم در این زمینه ترویج می‌شود، تنزل ایده برجسته و مترقی تشیع در زمینه آینده بشریت می‌دانند و باور دارند که پایین آوردن سطح موضوع انتظار باعث می‌شود که حتی توده‌های مردم نیز آن را پس‌زده و از این امر دلزده شوند».

مشاور سید محمد خاتمی در امور روحانیت در دولت اصلاحات در بیان دلایل پرداختن عوامانه و کوچه بازاری از سوی برخی افراد به موضوع مهدویت گفت: «در یک نگاه خوش‌بینانه می‌توان گفت که این‌گونه افراد خود از نظر سطح فهم دینی، بسیار عوامانه و سطحی‌نگر به این مفاهیم نگاه می‌کنند و لذا صرفا اعتقاداتی را که سال‌ها درباره آنها تمرین و ممارست کرده‌اند، ترویج می‌کنند».

وی افزود: «البته در نگاهی بدبینانه‌تر و شاید واقع‌بینانه‌تر می‌‌توان گفت که عده‌ای سعی دارند ناتوانی خود را با استفاده از برخی مفاهیم مورد اعتقاد مردم کتمان کنند و در این مسیر دچار خبط و خطاهای بسیاری می‌شوند».

درایتی با تاکید بر این‌که "میدان‌داران و علمداران ترویج اصل مترقی مهدویت در جامعه باید کسانی باشند که با متون صحیح و علمی در این زمینه آشنایی دارند"، تصریح کرد: «متاسفانه انتظار امروز از سوی کسانی ترویج می‌شود که شاید به جرأت بتوان گفت اطلاعات آنها از مفاهیم دینی بسیار سطحی و نازل است و این خود زمینه‌ساز انحرافی خطرساز در این زمینه خواهد بود که نشانه‌های دیده می‌شود».

وی خاطرنشان کرد:‌ «بزرگان انقلاب و نظام به خوبی به خاطر دارند که در سال‌های حیات حضرت امام‌(ره) نیز گه‌گاه سخنان و اظهاراتی ناشی از نگاه خرافی، انحرافی و غلوآمیز به موضوع مهدویت از سوی افرادی مطرح‌ می‌شد که امام راحل به شدت با مطرح‌کنندگان این سخنان برخورد می‌کردند و واکنش‌های جدی و بدون ملاحظه‌کاری نشان می‌دادند».

درایتی در ادامه تاکید کرد: «برخی تلاش دارند کارهای بزرگ این مردم را که با تاییدات بلاشک الهی و تلاش و مجاهدت ملت بزرگ ایران انجام شده، صرفا حاصل دست‌های غیبی دانسته و با خواب دیدن‌ها و ... مسایل روز را تحلیل و حل‌ و فصل کنند که بدون شک دولت نهم با افکار و اندیشه‌های خاص خود محصول و نتیجه این تفکر است».

وی افزود: «واهی‌گویی و مرتبط کردن مسایل پیچیده حوزه کاری و مسئولیتی با مسایل غیبی و پنهانی، متاسفانه در دولت نهم بارها اتفاق افتاده و بر این اساس باید مردم را آگاه کرد که حتی در زمان حیات ائمه اطهار و معصومین علیهما‌السلام نیز اتفاق نیفتاده که امور بدون تلاش و مجاهدت افراد، حل و فصل شود».

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت ادامه داد: «دولت نهم پیش از آنکه تصور کند وظیفه‌اش به عنوان یک دولت چیست در خواب و خیال حل و فصل مسایل جهانی است و از مدیریت کردن محدوده مسئولیتی خود می‌‌خواهد پا را فراتر بگذارد».

وی اضافه کرد: «احاله موضوعات به دست‌های پنهان، به ویژه اگر مقدسات دینی باشند خطر مضاعفی را در جامعه ایجاد می‌کند».

درایتی به دولت نهم توصیه کرد "وظیفه ملی خود را به خوبی انجام دهد" و افزود: «وقتی افراد در انجام مسئولیت‌ها ناتوان هستند مجبورند خود را به جایی متصل کنند و در این میان شاید دولت نهم دیواری کوتاه‌تر از مقدسات دینی پیدا نمی‌کند».

وی در عین حال گفت: «دولت نهم بیشترین ادعاها را در موضوع مهدویت و نجات بشریت دارد اما کمترین تاییدیه را از سوی مراجع بزرگ توانسته به سوی خود جلب کرده و به عنوان پشتوانه خویش داشته باشد».

درایتی در پایان با اشاره به این‌که "ساده و عوامانه پرداختن به مقدسات، خاصیت آنها را در جامعه از میان می‌برد"، گفت: «در طول تاریخ جمهوری اسلامی، شاید به جرأت بتوان گفت که دولت نهم کمترین میزان تاییدات مراجع و علمای بزرگ را داشته است که اگر سخنان دولتمردان آن مورد از جایگاهی برخوردار بود،‌ نوع تاییدات متفاوت می‌شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین