کد خبر: ۷۴۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۰

طالبان بیشتر از ناتو جنایت کرده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نظامیان ناتو در افغانستان می‌گویند شمار تلفات غیرنظامیان در حملات نیروهای آنها کاهش یافته، اما حملات طالبان، تلفات بیشتری به غیرنظامیان افغانی وارد می‌کند.
 
به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، سازمان‌های داخلی در افغانستان، این ادعای نظامیان ناتو را رد می‌کنند. 

مقامات ارشد در نیروهای بین المللی یاری امنیتی می‌گویند شمار غیرنظامیانی که در حملات طالبان کشته شده‌اند، افزایش قابل توجهی یافته است. 

این نیروها می‌گویند حملات شورشیان گروه طالبان، تا اواسط ماه اپریل امسال، 240 غیرنظامی افغانی را کشته است. 

به گفته منابع ناتو، این شمار، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته میلادی، حدود شش برابر افزایش را نشان می دهد. 

بر اساس آمار ارائه شده از سوی نظامیان ناتو، شمار تلفات غیرنظامیان افغانی در جریان حملات طالبان در سه و نیم ماه نخست سال 2007 میلادی، نزدیک به ۴۰ نفر بوده است. 

مقامات ارشد ایساف می گویند بیشتر این غیرنظامیان، در حملات طالبان به نیروهای بین المللی کشته شده اند. 

به گفته این نیروها، برعکس افزایش تلفات غیرنظامی حملات شورشیان، شمار تلفات غیرنظامی حملات نظامیان تحت امر ناتو در افغانستان، کاهش قابل ملاحظه ای یافته است آماری که آیساف ارائه کرده، نشان می دهد که در سه و نیم ماه نخست سال جاری، فقط چهار شهروند غیرنظامی افغانی در حملات این نیروها کشته شده اند. درحالی که این رقم در مدت زمان مشابه در سال گذشته، سی و یک تن بوده است. 

اما سازمان‌های داخلی افغانستان، این ارقام را نمی‌پذیرند. یکی از این سازمان ها که بر امنیت کارمندان امدادرسانی نظارت می کند، می گوید دست کم ۶۰ غیرنظامی در سال جاری میلادی توسط نیروهای بین المللی در افغانستان کشته شده اند. 

نیروهای ائتلاف تحت فرمان آمریکا که خارج از محدوده ناتو عمل می کنند، می‌گویند در مورد تلفات غیرنظامیان افغانی در حملات خود، آماری در دست ندارند. 

مارتین پتینس خبرنگار بی بی سی در کابل می گوید کشته شدن غیرنظامیان در عملیات نیروهای بین المللی در افغانستان، خشم مردم در سراسر کشور را بر می انگیزد و بسیاری از آنها را از جامعه بین المللی و دولت افغانستان رویگردان کرده است. 

حامد کرزی رئیس جمهور، در گذشته بارها گفته است که هیچگونه تلفات غیرنظامی را قابل قبول نمی داند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین