کد خبر: ۷۴۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
وزیر کشور گرجستان هشدار داد؛

گرجستان در آستانه جنگ با روسیه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر کشور گرجستان روز سه شنبه اعلام کرد استقرار نیروهای ارتش روسیه در منطقه «آبخازیا» احتمال جنگ میان دو کشور روسیه و گرجستان را به شدت افزایش داده است.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب وی که در بروکسل سخن می گفت با بیان اینکه گرجستان اکنون حقیقتا در حال تلاش برای جلوگیری از وقوع یک جنگ است، افزود: «راه انداختن موج تبلیغاتی غلط علیه گرجستان و فرستادن نیروهای روسیه به درون مرزهای این کشور نشان دهنده آن است که ما در آستانه جنگ با روسیه قرار داریم». 

وزیر امور خارجه آبخازیا در سخنانی که کارشناسان احتمال می دهند بر درگیری لفظی میان روسیه و گرجستان بیفزاید اعلام کرد: «دولت این منطقه آماده تنفیض کنترل نظامی این ایالت خودمختار به روسیه است». 

روسیه اعلام کرده است استقرار نیروهای ارتش این کشور در آبخازیا برای جلوگیری از حمله نیروهای گرجی به این منطقه است؛ منطقه ای که در ساحل دریای سیاه قرار گرفته است. روسیه همچنین گرجستان را به تلاش برای کشاندن کشورهای غربی به جنگ متهم کرد، اتهامی که از طرف گرجستان رد شده است.
 
گرجستان که راه عبور انرژی-بخصوص گاز- از روسیه به اروپا است، با درخواست عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موجبات ناراحتی روسیه، همسایه شمالی قدرتمند خود را فراهم آورده است. 

در نشست قبلی کشورهای عضو ناتو، درخواست عضویت گرجستان در این پیمان مورد بررسی قرار گرفت؛ کشورهای عضو ناتو در ماه آوریل به گرجستان اطمینان دادند که این کشور روزی در این پیمان پذیرفته خواهد شد، اما از چگونگی و زمان این عضویت سخنی به میان نیاوردند. 

تیرگی روابط میان روسیه و گرجستان در ماه آوریل و پس از آنکه گرجستان روسیه را به انهدام یکی از هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در منطقه آبخازیا متهم کرد آغاز شده، و روز به روز رو به گسترش است. 

روسیه در هفته گذشته تعداد نیروهای خود در آبخازیا را افزایش داد. هر چند مسکو تعداد دقیق نیروهای اضافه شده به ارتش این کشور در آبخازیا را اعلام نکرده است، اما دیپلمات ها از احتمال افزایش 1200 نفری نیروهای روسی در این منطقه خبر داده اند. 

طبق توافق صلح سال 1994 که با میانجیگری سازمان ملل بین گرجستان و مبارزین جدایی طلب آبخازیا امضا شده است، روسیه می تواند تا 3000 تن از نیروهای خود را در این منطقه مستقر کند. بر طبق این توافق، نیروهای روسی صلح بانی میان نیروهای گرجستان و آبخازیا را از طرف سازمان ملل بر عهده دارند. 

زمین در مقابل امنیت
«سرگئی شامبا»، وزیر امور خارجه آبخازیا در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» چاپ روسیه با اعلام اینکه زمینهای میان رودخانه های پسو و اینگوری متعلق به مردم آبخازیا می باشد، از روسیه خواست کنترل نظامی را در این منطقه بطور کامل به دست بگیرد. وی گفت: «مردم آبخازیا در مقابل انتظار دارند روسیه امنیت این منطقه را در مقابل حمله ارتش گرجستان تضمین کند». 

این در حالی است که سرگئی لاورف وزیر امورخارجه روسیه دریافت هرگونه پیام رسمی از دولت آبخازیا برای در دست گرفتن کنترل این منطقه توسط ارتش روسیه را رد کرده است. 

پس از برگزاری اجلاس ناتو روسیه اعلام کرد روابط سیاسی با دو منطقه جدایی طلب «آبخازیا» و «اوستیای جنوبی» را از سر خواهد گرفت. ناتو و اتحادیه اروپا به از سرگیری روابط و بیشتر شدن تعداد نفرات ارتش روسیه در این مناطق اعتراض کرده و اعتقاد دارند این کار به وخامت اوضاع در این مناطق می افزاید. 

«یاکوباشویلی» وزیر کشور گرجستان که هم اکنون در بروکسل به سر می برد با بیان اینکه اروپا باید نقشی فعال تر در این منطقه برعهده بگیرد،از نیروهای اتحادیه اروپا خواست تا وظیفه پلیس یا مرزبانی را در آبخازیا بپذیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین