کد خبر: ۷۴۹۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵

تهدید آنفولانزا علیه اتحادیه اروپا

زمستان امسال بیماری آنفولانزا با سرعتی بیش از حد انتظار در اروپا گسترش یافته؛ آنهم در حالی که در سال گذشته میلادی این بیماری تقریبا ناپدید شده بود.
تهدید آنفولانزا علیه اتحادیه اروپا
آفتاب‌‌نیوز :

نرخ بالای ابتلا به آنفولانزا در کنار شیوع بالای سویه‌های جدید ویروس کرونا در میان ساکنان این قاره، نگرانی‌هایی را در مورد ایجاد یک وضعیت «دو همه‌گیری» یا «twindemic» آنهم برای مدتی طولانی، همچنین تردید‌هایی را درباره اثربخشی واکسن‌های آنفولانزا بوجود آورده است.

بنا بر آمار‌های اتحادیه اروپا تدابیری همچون قرنطینه، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی که در طول همه‌گیری کووید۱۹ به یک امر عادی در این اتحادیه تبدیل شده بود، باعث گردید که در زمستان گذشته آنفولانزا را از بین برود و ویروسی که سالانه حدود ۶۵۰ هزار نفر را در سراسر جهان می‌کشد، به طور موقت ریشه‌کن شود.

اما اکنون سختگیری کمتر در مبارزه با ویروس کرونا به دلیل واکسیناسیون گسترده در کشور‌ها باعث شده است که وضعیت تغییر کند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا (ECDC) در گزارش اخیر خود اعلام کرد که امسال ویروس‌های آنفولانزا از اواسط ماه دسامبر با نرخی بالاتر از حد انتظار در اروپا در گردش هستند و پیش‌بینی می‌شود که احتمالا یک دورۀ غیرمعمول از جولان طولانی‌مدت آنفولانزا را در پیش داشته باشیم که می‌تواند تا تابستان ادامه یابد.

پنتینن، کارشناس این مرکز نیز هشدار می‌دهد که اگر کشور‌ها شروع به برداشتن همه تدابیر بهداشتی و محدودیت‌های اجتماعی کنند، آنگاه احتمالا گردش ویروس‌های آنفولانزا تا پایان فصل بهار ادامه خواهد داشت.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا در گزارش خود هشدار داده که این وضعیت «دو همه‌گیری» فشار بیش از حدی را بر سیستم‌های بهداشتی کشور‌ها وارد خواهد کرد؛ آنهم در حالی که کارکنان این بخش مدت دو سال است به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تحت فشار قابل توجهی هستند

مشکل دیگر اینکه به گفته کارشناسان، سویه غالب آنفولانزا که امسال در گردش است، سویه H۳ ویروس A است که معمولاً شدیدترین موارد را در میان افراد مسن ایجاد می‌کند.

پاسی پنتینن، کارشناس این مرکز می‌گوید هنوز برای ارزیابی نهایی کارآیی واکسن‌های آنفولانزا خیلی زود است و باید وضعیت بیماران بیشتری در زمان واقعی بررسی شود، اما بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که واکسن‌های موجود، در سال جاری میلادی علیه H۳ «بهینه نخواهند بود».

هنوز داده‌های سراسری اروپا دربارۀ میزان واکسیناسیون افراد در مقابل آنفولانزا در سال جاری میلادی در دسترس نیست، اما ارقام ملی فرانسه نشان می‌دهد که نرخ واکسیناسیون آنقدر که مقامات انتظار داشتند گسترده نبوده است.

در این کشور دوره واکسیناسیون در قبال آنفولانزا را تا پایان فوریه تمدید کرده‌اند؛ با این وجود آمار‌های منتشر شده در هفته گذشته نشان داد تا کنون در این کشور تنها ۱۲ میلیون نفر واکسینه شده‌اند که حدود ۴۵ درصد از جمعیت در معرض خطر است. دولت امیدوار است که امسال دست‌کم ۷۵ درصد از جمعیت در معرض خطر واکسینه شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین