کد خبر: ۷۴۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۷
عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

جلوگیری از بازارهای غیررسمی با افزایش نرخ بهره ممکن نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر عباسعلی نورا در رابطه باموضوع تعیین نرخ بهره 12 درصدی برای بانک های دولتی از سوی شورای پول و اعتبار گفت: «اگر شورای پول و اعتبار نرخ بهره بانک‌های دولتی را حتی از 12 درصد به 18 درصد افزایش می داد، باز هم سپرده‌ها به سمت بانک‌ها نمی‌رفت و بازارهای غیررسمی پول رونق می گرفت، چرا که سپرده‌گذار از قرار دادن سپرده خود در بانک‌ها هراس داشت».

وی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب، گفت: «در کشورهای جهان سوم سپرده‌ها به سمت بازارهای غیررسمی پول جاری می‌شوند اما بخش سپرده‌های خرد جذب بانک‌ها و سپرده‌های کلان در بورس و خرید بورس به کار می‌رود. چرا که بورس در دنیا مهمترین نقش را ایفا می‌کند، اما با این حال بورس در کشور ما خوب عمل نمی‌کند و اگر نرخ‌ها برای ما مهم نباشد و در عرض  بازار بورس خوبی داشته باشیم تحولی در بازار بورس نمی‌بینیم».

دکتر عباسعلی نورا در پاسخ به این سوال که آیا نرخ بهره 12 درصد مناسب است یا خیر؟ پاسخ داد: «فعلا نرخ 12 درصدی در کشور متعارف است و تاثیر آن در سپرده‌های خرد خوب و بر سپرده‌های کلان بد است و معمولا این 12 درصدها تنها مشکلات کوچک را حل می‌کند و بر مشکلات بزرگ کشور تاثیری نخواهد داشت». 

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: «اگر نرخ بهره در کشور حتی دو یا سه برابر هم شود باز  بانک‌ها نمی‌توانند با بازارهای غیررسمی رقابت کنند بلکه این دولتمردان هستند که توان مقابله با این بازارها را دارند و می‌توانند مشکلات جامعه را حل و فصل کنند».

وی افزود: «متاسفانه در کشور ما پول به سمت تولید نمی‌رود و اگر نقدینگی در بخش خدمات بیشتر و در بخش تولید کمتر به کار گرفته شود بازهم این نرخ بهره نیست که تعیین تکلیف می‌کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین