کد خبر: ۷۴۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۸
تحلیل احمد زیدآبادی از آینده صلح در خاورمیانه

اظهارات احمدی‌نژاد به نفع طرفداران اسرائیلی صلح است

ادعای شکل‌گیری هلال شیعی اشتباه است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، تحقق صلح در خاورمیانه را مستلزم عقب نشینی طرف‌های درگیر از مواضع سنتی خود و انجام سازش‌های دردناك دانست.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، به نقل از روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران، احمد زیدآبادی که در جلسه کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان با عنوان"بررسی روند صلح اسراییل و فلسطین" سخن می گفت با تشریح روند تاریخی صلح در خاورمیانه و کنفرانسهای مادرید و اسلو و وضعیت اسراییل در آن گفت: «به دنبال ترور اسحاق رابین نخست وزیر اسراییل در سال 94 ، در جریان یک انتخابات حساس در اسراییل بنیامین نتانیاهو که مخالف با روند صلح و پیمان اسلو بود با فاصله بسیار اندکی بر رقیب خود پیروز و نخست وزیر شد که یکی از شعارهای اصلی اش عدم مذاکره با عرفات، و همچنین عدم گفتگو پیرامون قدس شرقی و کرانه باختری بود».

زیدآبادی ادامه داد: «اگرچه نتانیاهو نهایتا مجبور به مذاکره با عرفات و تن دادن به روند صلح شد اما سیاستهای وی عملا روند صلح و اجرای معاهده اسلو را کند کرد و نتانیاهو نیز به دلیل مسایل مالی و همچمنین فشار طرفداران صلح در اسراییل از نخست وزیری کنار رفت».

زیدآبادی در ادامه افزود: «با روی کار آمدن ایهود باراک مذاکرات صلح جدی تر گرفته شد و در این دوره بیل کلینتون رییس جمهور وقت امریکا نیز تمایل زیادی داشت که با حل بحران خاورمیانه تحقق صلح را به نام خود تمام کند و به همین دلیل سران اسراییل و فلسطین و مقامات امریکایی روزها در کمپ دیوید به مذاکره نشستند اما به توافقی دست نیافتند. پس از انجام این گفتگوها طرفین حاضر هرکدام مواردی را از مذاکرات کمپ دیوید مطرح و طرف مقابل را مسوول عدم توافق معرفی کرده است. مثلا اسراییل مدعی است که پیشنهاد عقب نشینی 97 درصدی از کرانه باختری و نوار غزه و خروج از بخشی از قدس شرقی را داده است اما عرفات نپذیرفته از سوی دیگر محمود عباس از عدم وجود یک پیشنهاد مشخص برای صلح از سوی طرف اسراییلی سخن گفته است.»

زیدآبادی با اشاره به آغاز انتفاضه دوم گفت:« پس از کمپ دیوید، انتفاضه دوم با دیدار تحریك آمیز آریل شارون از مسجدالاقصی و کشته شدن 13 عرب اسراییلی آغاز شد و نهایتا آریل شارون روی کار آمد. در این دوره انتفاضه مسلحانه شد و اسراییلی ها هم توان خود را بر محدود کردن دولت عرفات و برخورد با وی و پس گرفتن تمامی امتیازات داده شده بر مبنای پیمان اسلو به كار گرفتند.. امریکا نیز حمایت خود را از عرفات به دلیل اینکه فتح و عرفات را در انتفاضه دوم دخیل می دانست برداشت، ارتش اسراییل مقر عرفات را محاصره کرد و دولت خودگردان فلسطین عملا فشل شد».

وی در ادامه تحلیل خود افزود: «در وضعیت جدید شارون ادعا می‌كرد كه شریكی برای دستیابی به صلح در طرف فلسطینی ندارد و در عین حال، حفظ وضع موجود را نیز برای دولت خود خطرناك می‌دانست. بنابراین به طور یکجانبه از غزه و چهار شهرک در شمال کرانه باختری عقب نشست که این امر مخالفتهای زیادی را علیه او در بین راستگرایان افراطی اسرائیل از جمله در داخل حزب تحت رهبری خودش یعنی لیكود برانگیخت. او نهایتا به دلیل این درگیریها قید حزب لیکود را زد و حزب کادیما را تاسیس کرد که امروز ایهود اولمرت از همین حزب، نخست وزیر اسراییل است».

زیدآبادی در ادامه به تشریح وضعیت کنونی حاکم بر فلسطین پرداخت و گفت: «سرزمین فلسطین كه دو تكه جدا از هم است، در حال حاضر از نقطه نظر حاكمیتی هم تجزیه شده است به طوری كه کرانه باختری در اختیار محمود عباس و جنبش فتح و باریکه غزه در اختیار حماس است».

این تحلیلگر مسایل خاورمیانه صف بندی دو ائتلاف عمده در خاورمیانه را مورد اشاره قرار داد و گفت: «در منطقه خاورمیانه، اعراب متحد آمریکا مشخصا عربستان سعودی، مصر و اردن در کنار دولت محمود عباس و گروه 14 مارس در لبنان در یک سو و در طرف دیگر ایران، سوریه، حزب الله، حماس و ... قرار دارند».

زیدآبادی در همین خصوص با رد امکان تشکیل هلال شیعی در منطقه گفت: «در حال حاضر دولت نوری المالکی همکاری نزدیکی با ایران ندارد و بر سر ماجرای مقتدی صدر و ارتش مهدی با متحد قدیمی خود در تهران تضاد منافع پیدا کرده است. از سوی دیگر حکومت سوریه نیز حکومتی سکولار است و ما در فلسطین نیز گروه شیعی نداریم. بنابراین ادعای شکل گرفتن یک هلال شیعی اشتباه است».

زیدآبادی ادامه داد: «در خصوص مسائل مربوط به صلح، حساسترین مساله از نظر سیاسی و مذهبی، قدس شرقی است. با این حال، طرف اسراییلی می داند که توافق صلح بدون واگذاری قدس شرقی به فلسطینی‌ها غیر ممكن است و طرف فلسطینی هم نمی تواند هیچ توافقی را بدون كسب سهم مهمی از بیت‌المقدس قبول کند، اسراییلی ها هم برای حل این مسئله امتیازاتی مثلا در خصوص حق بازگشت آوارگان می خواهند».

زیدآبادی علاوه بر قدس شرقی، مسئله آوارگان و شهرکهای یهودی نشین را دو مورد دیگری دانست که باید حل و فصل شود. وی گفت: «در این بین عموم اسراییلی ها در حالیکه راه حل دو كشوری را پذیرفته‌اند اما معتقدند اگر به چهار میلیون فلسطینی اجازه بازگشت داده شود، عملا یهودی‌ها اكثریت را در اسرائیل از دست می‌دهند و به همین دلیل با آن مخالفت می‌کنند. در این میان بحث دریافت غرامت و یا پذیرش مثلا 200 هزار آواره از سوی اسرائیل که عموما در جنوب لبنان هستند مطرح است. سایر آوارگان هم می‌توانند به طور نامحدود در كشور آینده فلسطینی یعنی همان كرانه باختری رود اردن و نوار غزه مستقر ساكن شوند».

زیدآبادی با اشاره به چالش ایران و اسراییل و سخنان ضد اسرائیلی احمدی نژاد گفت که این تضاد عملا به نفع طرفداران صلح با فلسطین در اسراییل تمام خواهد شد چرا که آنها بر وجود تهدیدی جدی تر از فلسطین در ایران اشاره و بر حل و فصل موضوع با اعراب تاکید می کنند.

زیدآبادی همچنین کنفرانس آناپولیس را تلاش برای پیگیری موارد مطرح شده در نقشه راه دانست و گفت: «در آناپولیس راه میانبری برای اجرای نقشه راه مطرح شد و اكنون نیز به نظر می‌رسد مذاكرات صلح به صورت محرمانه جریان دارد و این احتمال وجود دارد که جهانیان یك بار دیگر مانند افشای توافق اسلو غافلگیر شوند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین