کد خبر: ۷۴۹۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
نفت ارزانتر ایران و ونزوئلا راهی چین می‌شود

چین واردات نفت از ایران را افشا کرد

در اقدامی کم سابقه، چین آمار رسمی را منتشر کرد که نشان داد این کشور با وجود تحریمهای آمریکا، از ایران نفت وارد می کند.
چین واردات نفت از ایران را افشا کرد
آفتاب‌‌نیوز :

برای نخستین بار در یک سال گذشته چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر مجموعا ۱.۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال ۲۰۲۰ است.

چین در زمان تحریمها که در سال ۲۰۱۸ از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا علیه ایران به اجرا درآمد، از ایران نفت وارد کرده است با این حال به ندرت به خرید نفت خام از ایران اذعان کرده است.

هنوز علت این که چین چرا به ادامه خرید نفت از ایران علنا اذعان کرده است، مشخص نیست اما این افشاگری در بحبوحه ادامه مذاکرات هسته ای در وین صورت گرفته است. ایران و چین اخیرا به دنبال پیشبرد همکاری در حوزه انرژی تحت قرارداد همکاری استراتژیک ۲۵ ساله بوده اند.

نفت ارزانتر ایران و ونزوئلا در مقایسه با قیمتهای جهانی که صعود چشمگیری داشتند، انگیزه کافی را فراهم کرد تا چین ریسک مجازات نقض تحریمها را نادیده گرفته و در سال ۲۰۲۱ بیشترین میزان خرید را از این دو کشور داشته باشند که صادراتشان در سه سال گذشته هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بلومبرگ در گزارشی به نقل از برآورد شرکت تحقیقات بازار کپلر نوشت: پالایشگاههای چینی سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳ درصد نفت بیشتری از ایران و ونزوئلا خریداری کردند. در مجموع، چین طی سال میلادی گذشته ۳۴۲ میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا وارد کرد که بالاترین حجم از سال ۲۰۱۸ بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین