کد خبر: ۷۴۹۹۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
گفته اند باز نشدن ایربگ‌ها مورد تأیید و مطابق با استاندارد است؛ کدام استاندارد؟

پاسخ پلیس راهور به ایران‌خودرو درباره باز نشدن ایربگ‌ها

پلیس راهور ناجا در جوابیه‌ای و در واکنش به سخنان معاون کیفیت ایران خودرو تاکید کرد: مطالبه پلیس در راستای ارتقای ایمنی وسیله نقلیه در واقع مطالبه مردم است و سازندگان این قبیل وسایل نقلیه بی‌کیفیت به جای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت در جهت رضایت مشتریان خود گام بردارند.
پاسخ پلیس راهور به ایران‌خودرو درباره باز نشدن ایربگ‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

پلیس راهور در این جوابیه که روز شنبه منتشر کرده، آورده است: در پی انتشار خبر معاون کیفیت ایران خودرو در خبرهای روز جاری پیرامون باز نشدن ایربگ‌ها در حادثه جاده بهبهان به رامهرمز، پلیس راهنمایی و رانندگی مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی به شرح زیر منتشر نمود.

در این جوابیه تصریح شده است: برابر اظهارنظر کارشناسان فنی مهندسی پلیس راهور، سازندگان خودرو موظف به رعایت استانداردهای ابلاغی در مورد ایمنی کیفیت و سلامت خودرو هستند، همچنین استفاده از قطعات غیراستاندارد توسط تولیدکنندگان خودرو ممنوع است.

در بخشی از صحبت‌های معاون کیفیت ایران خودرو آمده است، باز شدن ایربگ تابع شرایط تعریف شده برای واحد کنترل کننده الکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است. در پاسخ به این اظهارات باید گفت اولاً ایشان توضیح دهند، سرعت خودروها در این تصادف چقدر بوده است؟ ثانیاً، زاویه تصادف و نوع برخورد را در این حادثه چگونه تعیین می‌کنند و از کجا و به وسیله کدام فرمول به این نتیجه رسیده‌اند؟

معاون کیفیت ایران خودرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان نموده‌اند به طور قطع باز نشدن ایربگ‌ها مورد تأیید و مطابق با استاندارد است! در حالی که باید از ایشان پرسید، این تاییدیه بر اساس کدام استاندارد، کدام آزمون و تست تصادف به عمل آمده است؟ آیا بیان این مطلب از سوی ایشان برای فرار از مسئولیت در این حادثه نیست!؟ ایشان باید تست تصادفی که برای این خودروها صورت گرفته و مدارک آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه و به صورت شفاف اعلام نمایند تا مالکان خودرو بدانند که سوار بر ارابه مرگ نشده‌اند.

ایشان بیان داشتند در تصادفات زنجیره‌ای که ضربه از قسمت عقب و جلوی خودرو است، ایربگ در صورتی عمل می‌کند که زمان ضرب دیدگی قسمت جلویی نسبت به عقب زودتر اتفاق افتاده باشد. از ایشان باید پرسید پس در چه مواقعی کیسه هوا خودرو باید عمل نماید!؟ اگر اعلام می‌کنید ایربگ یک دستگاه از خودروها در این تصادف باز شده است، پس انتظار این است کیسه هوای بقیه خودروها نیز باید باز می‌شد.

مطالبه پلیس در راستای ارتقا ایمنی وسیله نقلیه در واقع مطالبه مردم است و سازندگان این قبیل وسایل نقلیه بی کیفیت باید به مطالبات برحق مردم احترام گذاشته و به جای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت در جهت رضایت مشتریان خود و جلوگیری از اینگونه حوادث ناگوار، گام بر دارند.

پلیس راهنمایی و رانندگی ضمن حمایت از تولید داخل اعلام می‌دارد، سازندگان خودرو موظف به رعایت استانداردهای ابلاغی در امور کیفیت و سلامت سرنشینان خودرو هستند.

خاطرنشان می‌شود، اظهارات معاون کیفیت ایران خودرو رافع مسئولیت خودروسازان در حوادث و تصادفات رانندگی متأثر از نقص فنی وسیله نقلیه نخواهد بود و با توجه به تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در خصوص تعیین سهم تقصیر، چنانچه نقص وسیله نقلیه در بروز تصادفات یا تشدید آن مؤثر باشد، پلیس حتماً پرونده‌های اینچنینی را به مراجع قضائی ارسال خواهد کرد.

برخورد ۶۰ دستگاه خودرو در جاده بهبهان در روز دوشنبه ۲۰ دی ماه پنج کشته و ۴۱ مصدوم برجای گذاشت. مجتبی استاد رحیمی معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه ضمن اظهار تأسف از حادثه روی داده در جاده بهبهان به رامهرمز، رویکرد ایران‌خودرو در حوادث رانندگی را مشتری‌مدارانه دانست و تصریح کرد: در هفت خودروی حادثه دیده با بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده و تحلیل اطلاعات موجود، به طور قطع باز نشدن ایربگ مورد تأیید و مطابق با استاندارد است.

وی با بیان این که از مجموع ۵۹ خودروی حادثه دیده ۱۵ دستگاه خودرو متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است، خاطرنشان کرد: ایربگ سورن به دلیل شرایط برخورد و حادثه عمل کرده و باز شده است، پنج خودرو نیز از مدل‌های قدیمی و فاقد ایربگ بوده است.

استاد رحیمی با بیان اینکه ایران خودرو به همه تعهدات خود در قبال مشتریان پایبند است، تصریح کرد: باز شدن ایربگ جلو در سمت راننده و یا شاگرد، تابع شرایط تعریف شده برای واحد کنترل کننده الکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین