کد خبر: ۷۵۰۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲

خبرنگار مشهور ترکیه‌ای به اتهام توهین به اردوغان دستگیر شد

دادگاهی در ترکیه دستور داده یک خبرنگار مشهور به اتهام توهین به اردوغان دستگیر شود و وی در انتظار محاکمه است.
خبرنگار مشهور ترکیه‌ای به اتهام توهین به اردوغان دستگیر شد
آفتاب‌‌نیوز :

 پلیس ترکیه "صدف کاباش" خبرنگار مشهور ترکیه‌ای را ساعت ۲ صبح به وقت محلی روز شنبه بازداشت و او را پیش از انتقال به دادگاه اصلی شهر استانبول به ایستگاه مرکزی پلیس این شهر برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتهام توهین در قالب ضرب‌المثلی مربوط به کاخ ریاست جمهوری بود که خانم کاباش هم در یک کانال تلویزیونی مخالف دولت و هم در حساب توییتری خود بیان کرد و باعث شد تا مقام‌های دولتی او را محکوم کنند.

فخرالدین آلتون، رئیس اداره ارتباطات ترکیه در توئیتی نوشت: عزت ریاست جمهوری افتخار کشور ماست. توهین‌های مبتذل به رئیس جمهور و دفترش را محکوم می‌کنم.

"مردان یانارداغ"، سردبیر کانال تلویزیون Tel ۱ ترکیه نیز که کاباش در آن صحبت کرد به شدت دستگیری وی را محکوم کرد و گفت: بازداشت شب هنگام خانم کاباش به دلیل استفاده از یک ضرب‌المثل قابل قبول نیست. این وضعیت یعنی تلاش برای ارعاب و ترساندن خبرنگاران،‌ رسانه و جامعه.

قانون توهین به رئیس جمهوری در ترکیه یک تا چهار سال حبس دارد.

اکتبر گذشته میلادی، دادگاه عالی حقوق بشر اروپا از ترکیه خواست تا این قانون را تغییر دهد پس از آنکه حکم کرد بازداشت یک مرد بر اساس این قانون نقض آزادی بیان است.

هزاران نفر به جرم توهین به اردوغان در هفت سالی که وی از سمت نخست‌ وزیری به رئیس‌جمهوری تغییر موضع داد، متهم و محکوم شده‌اند.

بر اساس داده‌های وزارت دادگستری ترکیه، در سال ۲۰۲۰، ۳۱ هزار و ۲۹۷ مورد تحقیق در رابطه با اتهام توهین آغاز شده، ۷۷۹۰ پرونده تشکیل شده و ۳۳۲۵ مورد منجر به محکومیت شده است. این اعداد کمی کمتر از سال ۲۰۱۹ بود.

از ۲۰۱۴، سالی که اردوغان رئیس جمهوری ترکیه شد،‌۱۶۰ هزار و ۱۶۹ مورد تحقیقات بابت توهین به رئیس جمهوری آغاز شد، ۳۵ هزار و ۵۰۷ مورد شکایت تنظیم و ۱۲ هزار و ۸۸۱ مورد هم منجر به محکومیت شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین