کد خبر: ۷۵۰۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

سازمان هواشناسی: ۳ هفته اول بهمن‌ماه کم‌بارشی داریم

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تأکید بر این‌که سازمان هواشناسی تنها مرجع رسمی صدور پیش‌بینی‌های جوّی است، گفت: ۳ هفته اول بهمن‌ماه کم‌بارشی داریم.
سازمان هواشناسی: ۳ هفته اول بهمن‌ماه کم‌بارشی داریم
آفتاب‌‌نیوز :

احد وظیفه با بیان این که در زمستان سامانه‌های جوّی فعال با تواتر حدود ۱۰ روزه از روی کشور عبور می‌کنند، اظهار کرد: این مسئله برای هواشناسان شناخته شده است، اما گاهی این سامانه‌ها فاقد رطوبت کافی هستند و علی‌رغم عبور آن‌ها و با وجود شرایط مناسب، به‌سبب نبود جریانات جنوبی از روی اقیانوس هند و دریای سرخ، رطوبت کافی فراهم نمی­‌شود و در نتیجه بارشی قابل ملاحظه روی فلات ایران ریزش نمی­‌کند.

وی افزود: اواخر ا­­ین هفته طی روز‌های پنجشنبه و جمعه یک سامانه بارشی از غرب و شمال غرب تا سواحل شمالی را تحت تأثیر قرار می­‌دهد و موجب بارش برف و باران در این مناطق خواهد شد که با توجه به سرمایش هوا، نوع بارش این سامانه عمدتاً برف خواهد بود و از نظر ذخیره برف در نواحی کوهستانی غرب و شمال کشور و به‌خصوص دامنه‌های شمالی البرز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد:، اما در ادامه طی دو هفته آینده یا نیمه اول بهمن با دوره‌ای بسیار کم‌بارش مواجه خواهیم بود و هفته اول بهمن تقریباً بدون بارندگی خواهد بود. در ادامه نیمه دوم بهمن نیز با احتمال قوی بارندگی‌ها کمتر از نرمال پیش‌بینی می­‌شود، بنابراین با بهمن‌ماهی به‌نسبت خشک و کم‌بارش مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: در زمان حاضر میانگین بارش کشور در حد نرمال است، اما توزیع بارش به‌گونه‌ای است که در استان‌های جنوبی شامل فارس، بوشهر، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان با بارش‌های بیش از نرمال و در غرب کشور شامل ایلام، کردستان، خوزستان و لرستان و همچنین استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز از خراسان رضوی تا تهران با کم‌بارشی و خشکسالی هواشناسی نسبتاً شدید تا بسیار شدید مواجه هستیم و کم­‌بارشی‌های جدی داریم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان "بنابراین کم‌بارشی دو هفته آتی نیز بر این مسئله اثر تشدیدکننده و منفی خواهد داشت" تأکید کرد: این روزها، روز‌های گذر سامانه‌های جوی و بارندگی در اقلیم ایران است، تقریباً هر روز حدود یک درصد بارش کشور در این دوره از سال روی می‌دهد، بنابراین در پایان دو هفته حدود ۱۵ درصد به آنومالی یا بی‌هنجاری منفی بارش کشور اصافه خواهد شد.

وظیفه با یادآوری این‌که در سال آبی جاری سازمان هواشناسی به‌طور رسمی پیش‌بینی خشکسالی شدید برای سال آبی جاری را صادر نکرده است، گفت: از تابستان امسال و سپس هر ماه از طریق مصاحبه با رسانه‌های مختلف و بولتن‌های پیش‌بینی ماهانه و فصلی رسمی از مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، شرایط پاییزی کم‌بارش و تداوم خشکسالی سال گذشته برای پاییز و نرمال شدن بارندگی برای زمستان پیش‌بینی شده بود.

وی تأکید کرد: برای پاییز پیش­‌بینی­‌ها از صحت و دقت بسار بالایی برخوردار بود و متأسفانه مجموع بارش کشور در پایان پاییز ۴۸ درصد کمتر از نرمال بلندمدت بود. در ادامه مجموع سه‌ماهه بارش در زمستان در حد نرمال و برای جنوب بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

وی با ابراز "امیدواریم طی دو ماه باقی‌مانده از زمستان مجموع بارش کشور در محدوده نرمال محقق شود"، اظهار کرد: نکته مهم دیگر شرایط دماست که علاوه بر بارش سرمایش نسبی هوا در حفظ ذخیره برف در مناطق بالادست کوهستانی بسیار مؤثر است و جریان رودخانه‌ها در بهار و تابستان و تأمین آب پشت سد‌ها به‌طور مستقیم به میزان ذخیره برف وابسته است.

وظیفه یادآور شد: زمستان سال قبل با دمای بیش از نرمال موجه بودیم و امسال از ابتدای سال آبی تاکنون دمای میانگین هوا یک درجه گرمتر از نرمال بوده و پیش‌بینی می­‌شود میانگین دمای هوا طی زمستان جاری در محدوده نرمال قرار داشته باشد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: حتی اگر بارندگی‌ها در حد نرمال شود، نرمال شدن بارش تجمعی در کشور به‌معنی از بین رفتن خشکسالی و فراوانی مطلق آب نیست، چرا که از سال‌های گذشته کمبود‌های بسیار زیادی وجود دارد و علاوه بر این مصرف فعلی کشور به آب‌های زیرزمینی بیش از حد وابسته است و میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی بسیار فراتر از توان تجدیدپذیری طبیعی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین