کد خبر: ۷۵۰۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۵

لیلاز: پرداخت حداقل حقوق 250 هزارتومان هنر نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: از درآمد فروش نفت، هر ایرانی روزانه 4 دلار درآمد دارد. یعنی درآمد هر خانوار 4 نفری می‌بایست روزی 14000 تومان باشد.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با اشاره به سخنان وزیر رفاه درباه اینکه حداقل حقوق هر بازنشسته 250 هزار تومان می‌باشد، ‌خاطرنشان کرد: «هر ایرانی روزانه 4 دلار درآمد حاصل از صادرات نفت دارد یعنی درآمد هر خانواده ایرانی می‌بایست روزی حداقل 14000 تومان باشد. به این معنی که هر ماه هر بازنشسته باید 410 تا 420 هزار تومان حقوق دریافت نماید. پس با توجه به این شرایط پرداخت 250 هزارتومان حداقل حقوق در مقایسه با پول نفتی که فروخته می‌شود هنر نیست».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه آقای مصری خود نماینده مجلس بودند، طبیعی است که از مجلس هفتم دفاع کند. و گرنه مجلس هفتم یکی از ضعیف‌ترین ادوار قانونگذاری پس از مشروطه بوده است».

وی با تاکید بر سخنان آقای علی عسگری معاون اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری که طی سخنانی اعلام کرده بود "حدود 20 درصد جامعه ایرانی زیر خط فقر هستند"، یعنی در حدود 15 میلیون نفر، بدیهی است که این عدد قبل از تشکیل دولت نهم کمتر بوده است». 

وی افزود: «در ده سال پیش جمعیت زیر خطر فقر ایران، حدود 17 درصد بود که در نسبت به جمعیت آن روز حدود 11 میلیون نفر بوده است. این نشان دهنده این است که در سه سال اخیر جمعیت فقیر جامعه بیشتر شده است. اینکه آقای مصری می‌فرمایند حقوق افزایش پیدا کرده، واقعیت دارد اما باید این افزایش را نسبت به شاخص تورم مقایسه کنیم. در صورتی که 500 میلیارد دلار نه تنها مساله فقر را حل نکرده، طبق آمار رسمی بر شدت فقر افزوده است».

لیلاز با اشاره به اینکه دهک اول جامعه ضعیف‌ترین و آسیب‌پذیرترین قشر جامعه است، یادآور شد: «طبق آمار رسمی نرخ تورم در ایران 24 درصد اعلام شده و طبق آمار غیررسمی اعداد رقمی بیش از این را نشان می‌دهد».

وی تاکید کرد: «در حال حاضر فشار روی قشر کم‌درآمد جامعه مضاعف شده و همانطور که می‌دانید در سه سال گذشته حداقل دستمزد کارگران نسبت به قیمت ثابت بسیار کمتر از سال‌های 80 تا 84 بوده است».

این در حالی است که از سال 80 تا 84 جامعه بالاترین رشد قدرت خرید را داشته و از سال 84 به بعد سرعت رشد کاهش پیدا کرده و اقشار جامعه تحت فشار مالی قرار داشتند».

وی در نهایت افزود: «آمار شاخص‌ها و اعداد رسمی نشان از گسترش فقر در ایران می‌دهد این در حالی است که روزانه بیش از 300 میلیون دلار درآمد ارزی داریم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین