سرهنگ عین اله جهانی گفت رانندگان زن در ۹۰ درصد تصادفات رانندگی مقصر نیستند. او همچنین در این گفتگو به روزها و ساعات کم ترافیک شهر تهران هم اشاره کرده است. مشروح گفت و گوی ما با این مقام پلیس راهور را بخوانید:
بعضا شائبهای مطرح میشود که هر جا پلیس هست ترافیک هم هست. پلیس این موضوع را قبول دارد؟
نه، چون جمله بهتر این است که بگوییم «هر جا که ترافیک هست پلیس هست». چون وظیفه ما این است که اگر گره ترافیکی به وجود آمده یا ترافیکی شکل گرفته آن را حل و فصل کنیم. مثلا در تهران در مسیر شمال به جنوب اتوبان شهید صیاد شیرازی، پلیس ورودی به سبلان را میبندد تا ترافیک خیابان گلبرگ و جانبازان را مدیریت کند یا در پل نصر بزرگراه همت به سمت غرب پلیس حضور پیدا میکند تا بار شرق به غرب همت را کنترل کند. چون اگر پلیس بار ترافیکی نقاط پر ترافیک را کنترل نکند حوادث مختلفی را شاهد خواهیم بود.
این حرف شما درست است، اما بعضی مواقع در مسیرهایی کمتر ترافیک وجود دارد، اما بعضی ساعات یا روزهای خاص ترافیکش بیشتر میشود. مردم بیشتر به این بخش حساس هستند که فکر میکنند در آن ساعات یا روزهای خاص حضور پلیس باعث تراکم بیشتر ماشینها شده است؟
خب در یک جایی ممکن است تصادفی شده باشد یا یک وسیله نقلیه نقص فنی پیدا کرده باشد که این باعث افزایش بار ترافیکی و طولانی شدن مسیر ترافیک شود. در این مواقع یا مردم تماس میگیرند یا پلیس با دوربینها متوجه وجود مشکل در مسیر میشود که حضور پیدا میکند. برای همین لزوما همه رانندهها ممکن است متوجه آن حادثه تصادف یا خرابی خودرو نشوند و فقط حضور پلیس را ببینند.
آیا ترافیک شهر تهران در روزهای مختلف با هم تفاوت دارد؟ گاهی احساس میشود که بعضی روزها تهران خلوتتر است.
بله این واقعیت دارد. مثلا در معابر شهر تهران صبحهای چهارشنبه کمی نسبت به روزهای دیگر خلوتتر است. پنج شنبهها و جمعهها هم طبیعتا روزهای خلوتی داریم. اما شنبه تا سه شنبه بار ترافیکی صبحها بسیار زیاد است.
دلیل اینکه چهارشنبه صبحها خلوت است چیست؟
پلیس درصد یا آمار مشخصی از تعداد خودروهایی که چهارشنبه تردد نمیکنند ندارد، اما ممکن است برخی افراد چهارشنبه سر کار نروند یا بخواهند خارج از تهران بروند و... همین کافی است که ترافیک روانتر داشته باشیم.
پس چهارشنبهها نسبتا خلوتتر است؟
من فقط ترافیک صبح را گفتم. برعکسش هم وجود دارد. اینکه ترافیک معابر و مسیرها در ساعات بعداز ظهر روز چهارشنبه سنگینتر است. دلیلش حجم خودروهایی است که بعد از پایان کار از تهران میخواهند خارج شوند. حالا جالب است درباره اوج ترافیک هم یک موضوعی را به سوال شما اضافه کنم آن هم این است که بدترین روزهای ترافیکی ساعات آغازین بازشها در تهران است. کافی است چند قطره باران ببارد تا خود به خود خیابانها قفل شود.
کدام رفتار ترافیکی مردم تهران برای پلیس آزار دهنده است؟
همه رفتارها (خنده) البته آنهایی که توقفهای سد معبری دارند (توقف در حاشیه تقاطع ها، ایستگاههای اتوبوس و پارک دوبله) این توقفها ترافیک بسیاری ایجاد میکنند. دومین موضوع استفاده از تلفن همراه است که کم کم دارد به عادت غلط در حین رانندگی تبدیل میشود و سرمنشا بسیاری از تصادف هاست.
در جواب سوال بالایی گفتید همه رفتارهای ترافیکی رانندگان تهرانی اذیت کننده است واقعا رانندگان تهرانی چیز تعریف کردنی ندارند؟
من شوخی کردم. اما واقعیتش این است که جدا از برخی رفتارهای مشکل ساز ترافیکی برخی افراد، در مجموع رانندگان تهرانی نسبت به رانندگان خیلی از شهرها و استانهای دیگر از انضباط بیشتری برخورداند که اگر این نبود واقعا نمیشد ترافیک تهران را کنترل کرد. برای اثبات این حرف من هم میتوانید هنگام رانندگی دقت کنید ببینید رانندگان با پلاک تهران و سایر پلاکها چگونه در سطح شهر تردد میکنند.
پلیس خیلی مواقع از رانندگی زنان تعریف میکند، اما خیلی از رانندگان در سطح شهر این موضوع را باور نمیکنند.
ببینید رانندگان زن همیشه با احتیاط بیشتری نسبت به مردان رانندگی میکنند. در حقیقت دقت بیشتری نسبت به رعایت مقررات دارند بر همین اساس با در نظر گرفتن تعداد رانندگان زن واقعا اینطور است که آنها وضعیت رانندگی مناسب تری دارند.
مردها میگویند زنها، چون میترسند اینطور رانندگی میکنند.
اصلا اینطور نیست. من به عنوان پلیس میگویم که خانمها در امر رانندگی احتیاط و دقت بیشتری به خرج میدهند. اگر بخواهم با جزئیات بیشتری بگویم اینطور است که رانندگی خانمها یکسری اصول رانندگی تدافعی را در بر دارد یعنی رانندگی شان به نحوی است که پیش بینی خطرات را میکنند و متناسب با آن خطرات رانندگی میکنند. پس این را باید بپذیریم که رانندگی خانمها برخلاف مردان تهاجمی نیست. خانمها عجله و شتاب زیادی در رانندگی ندارند و این به خاطر انضباط بیشتر آنهاست.
در آمار تصادفات وضعیت خانمها چطور است؟
عجیب است که بدانید خانمها در تمام تصادفهای ثبت شده کمتر از ۱۰ درصد مقصر هستند. یعنی در هر ۱۰ تصادف فقط در یک تصادف یک خانم مقصر بوده است و این حد از دقت و انضباط در رانندگی واقعا جای تشکر و قدردانی دارد.