کد خبر: ۷۵۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۱
مهدی کروبی:

سخنان احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا آبروی ما را برد

هنوز برای ریاست جمهوری تصمیمی نگرفته‌ام
آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: حجه الاسلام مهدی کروبی با اشاره به سخنرانی احمد نژاد در دانشگاه كلمبیا گفت: «‌باید بگویم چند دیپلمات ایرانی به خاطر آن موضوع (سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا) ضمن ابراز تاسف به من گفتند كه آن سخنان آبروی ما را برد. با این همه آقای رییس جمهور می گویند كه در آن ماجرا امام زمان (عج ) مسئله را هدایت می‌كرد» . 

به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اعتماد ملی (سهام) مهدی كروبی طی سخنانی در اختتامیه نشست دو روزه روسای مناطق حزب اعتماد ملی خطاب به روسای استانی این حزب اظهار كرد: «شرایط سختی داریم و تلاش و كوشش در این شرایط ارزشمند است. امكانات زیادی نداریم و با هجمه‌هایی كه از گوشه و كنار به ما وارد می‌آید، شرایط نامساعدی داریم اما این زندگی سیاسی طبیعی است و آن‌قدر بدن‌مان آسیب خورده كه این مسایل برای ما عادی است».

وی افزود: «ما با دوستان زیادی ارتباط داریم اما بسیاری از آن‌ها نمی‌خواهند وارد تشكیلات شوند و احتیاط می‌كنند. بخش اعظم این نگرانی‌ها مربوط به این است كه صلاحیت‌شان رد شود یا شغل‌شان را از آن‌ها بگیرند. كما این‌كه افرادی بوده‌اند كه به خاطر نزدیكی به حزب، كارشان را از دست داده اند به هر حال باید تحمل كرد و ما از این تلاش‌ها تقدیر و تشكر می‌كنیم».

وی خاطرنشان كرد: «در شرایط فعلی مهم‌ترین موضوع ما، كار تشیكلاتی و حزبی است، صریح و روشن بگویم؛ وقتی این كار را برنامه‌ریزی كردم (تشكیل حزب اعتماد ملی) طبق معمول متعارف، من نباید این كار را می‌كردم اگر زمان اول انقلاب بود و ما هم میانسال بودیم و رهبران حزب هم شخصیت‌هایی مثل بهشتی و هاشمی بودند وضعیت تفاوت می‌كرد اما با اوضاعی كه در كشور بود من احساس كردم ناچارم آن‌چه آبرو، پشتوانه و عقبه خودم است متعلق به جمهوری اسلامی است و باید آن را در این راه مصرف كنم. بزرگانی هم مكرر به من توصیه كردند كه تو خودت را منحصر به یك حزب نكن؛ زیرا كار حزبی برای شما خطرناك است و ممكن است برخی افراد از حزب شما سوءاستفاده كنند؛ اما من احساس كردم در دو راهی هستم یا باید كار سیاسی كنم یا كنار بروم». 

دبیركل حزب اعتماد ملی یادآورشد: «بالاخره من تصمیم گرفتم حركت جدیدی را شروع كنم، زیرا احساس كردم نسبت به امام(ره)، كشور، شهدا، سابقه خود و حتی نسبت به كسانی كه در انتخابات ریاست جمهوری به من رای داده‌اند، تعهد دارم؛ لذا حزب اعتماد ملی را تشكیل دادم. كار ما هم كار حزبی و تشكیلاتی است. ممكن است با بسیاری افراد ارتباط داشته باشیم، اما آن‌ها نخواهند وارد كار تشكیلاتی و حزبی منسجم شوند. در آن صورت رفاقت ما بر سر جای خود خواهد بود؛ اما كسانی كه داخل حزب هستند باید دیدشان به حزب باشد و كارها را به صورت حزبی انجام دهند». 

وی در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری نهم گفت:« اقبال عظیم مردم به ما اصلاح‌طلبان، تبلورش در انتخابات ریاست جمهوری آقای خاتمی بود اما بعد از ایشان آقای احمد‌ی‌نژاد بر سر كار آمد من این را ساده نمی‌بینم كه فردی با سابقه انقلابی كه دو دوره رییس مجلس است، داوطلب ریاست جمهوری است، اما كسی دیگر رای می‌آورد كه چندان سابقه‌ای هم ندارد».

 دبیركل حزب اعتماد ملی با تاكید بر " این‌كه در انتخابات ریاست جهموری دهم باید فعالیت‌ها به طور كامل در اختیار حزب باشد" گفت: «نمی‌شود جای دیگر به ما خط بدهند، یادتان باشند كه كار تشكیلاتی آبرو و سرمایه معنوی ماست. تا كار حزبی نشود اگر پیروزی هم نصیب‌مان شود باز وضعیت به همین منوال خواهد بود. البته ما باید ارتباط تنگاتنگی با دیگر احزاب اصلاح‌طلب داشته باشیم اما قطعا به حزب خود بیش از پیش باید اهمیت دهیم».

وی افزود: «شاهد خواهیم بود همان قضیه‌ای كه در انتخابات ریاست جمهوری نهم اتفاق افتاد با شرایطی دشوارتر تكرار می‌شود ما اكنون چیزی در اختیار نداریم باید سخت بایستیم. ممكن است بتوانیم قدرت را به دست بگیریم و ممكن است نتوانیم. من قبل از انتخابات مجلس هشتم گفته بودم كه به هر حال بعد از انتخابات، هم رویش داریم و هم ریزش. به هر حال كار ما یك كار دراز مدت است و باید یك فكر و اندیشه را جا بیندازیم، تا روزی كه جمهوری اسلامی برقرار است و صحبت از رای مردم می‌شود و مسوولانی هم سركار هستند كه گرچه به آن‌ها اشكال داریم مورد قبول‌مان هستند، فعالیت‌مان را رها نمی‌كنیم زیرا انقلاب متعلق به همه است».

كروبی در ادامه گفت:« یك تشكیلات حزبی باید مستقل تصمیم بگیرد البته نباید اختلافی میان احزاب اصلاح‌طلب بیافتد دوستی‌های‌مان به جا خواهد ماند اما توجه‌مان باید به حزب و تشكیلات خودمان باشیم نمی‌توانیم وارد كاری شویم كه نمی‌دانیم آخرش چه می‌شود وارد انتخاباتی نمی‌شویم كه ندادیم قرار است چه اتفاقی در آن بیافتد حتما باید با دیگران هم تعامل داشته باشیم اما نباید كارتشكیلاتی و حزبی را هم فراموش كنیم».

دبیركل حزب اعتماد ملی همچنین خطاب به اعضا و روسای استانی این حزب گفت: «من اشكال‌ها و ضعف‌ها را می‌پذیرم، اما واقعیت این است كه با توجه به موانع و مشكلات باید به كار و تلاش دیگران اهمیت دهیم و كمك كنیم تا به نقطه خوبی برسیم. شما هم باید بیش از پیش به حزب اهمیت دهید و برای آن وقت بگذارید».

همچنین دبیر كل حزب اعتماد ملی با اشاره به سخنان اخیر فرمانده كل سپاه مبنی برتجدید نظر در ماموریت ها و ساختار داخلی سپاه پاسداران خواستار توضیح فرمانده كل سپاه درباره انگیزه این تغییرات شد . 

وی گفت : « اصل و كلیت این موضوع را قبول داریم كه وظیفه سپاه پاسداران حفاظت از اصل انقلاب اسلامی است اما به نظر می رسد كه ایشان در صحبت های خود بر این موضوع تاكید كرده اند كه سپاه تنها نیرویی نظامی نیست و آیا می توان از صحبت های فرمانده محترم سپاه این چنین برداشت كرد كه سپاه می تواند در مسائل سیاسی چون انتخابات دخالت كند . آیا منظور این است كه اگر دو نفر در عرصه انتخابات به رقابت با یكدیگر می پردازنند باید این نیرو به نفع یك نفر وارد عرصه شود . این موضوع نگرانی هایی را برای من ایجاد كرده است ». 

 وی افزود :‌« باید در این باره توضیح داده شود كه منظور از تجدید نظر در ساختار سپاه چیست آیا منظور دخالت دراموری مثل انتخابات است بنابراین باید در این مورد توضیح دهید تا شائبه ای در این باره ایجاد نشود ». 

سخنان اخیر احمدی نژاد در جمع طلاب مشهد كه گفته بود اعتقادم بر این است كه امام زمان دارد مدیریت می كند نیز مورد انتقاد مهدی كروبی دبیركل حزب اعتمادملی قرار گرفت .

 كروبی با اشاره به سخنان وی گفت: ‌« به نظر من اكنون مسئله ای عقیدتی برای ما ایجاد شده است و اوضاع به گونه ای شده كه رییس جمهور محترم می فرمایند امام زمان (عج ) كشور را مدیریت می كند و این جای بسی تعجب دارد». 

وی تصریح كرد : «هر دولتی كه بر سر كار می آید ما از خدا می خواهیم كه این دولت موفق شود ولی همواره هر دولتی با مشكلاتی روبه رو است ». 

كروبی افزود : « امام (ره) دارای خصوصیات و ویژگی هایی اخلاقی خاصی بودند و ایشان به عنوان یك مرجع تقلید و ولی فقیه الگوی همه قرار داشتند ولی امروزه به گونه ای به تعریف خصایص امام (ره ) می پردازنند جوانانی كه ایشان را ندیده اند تصور دیگری از خصایص حضرت امام (ره) در ذهنشان ایجاد می شود» .

  وی افزود : « امروز نه تنها دیگر درباره حضرت امام (ره) صحبت نمی كنند بلكه اعلام می كنند كه امام زمان (ره) مدیریت می كند ،‌ و این در ذهن مردم ایجاد می شود كه آیا اینكه قیمت مسكن از سال گذشته تا به حال دو برابر شده است و اینكه مردم از تورم و گرانی آزار می بینند به علت مدیریت امام زمان (عج) است. خدا بیامرزد پدر آقای مصباحی مقدم را كه در این باره موضع گیری كردند و به اعتراض پرداختند ». 

وی گفت : «ما نباید مسائل را با یكدیگر قاطی كنیم . من زمانی كه مدیر مجلس بودم یا در بنیاد شهید حضور داشتم و یا اینكه مدیر حج بودم همواره دعا می كردم كه خداوند مرا هدایت كند . بنابراین هر اتفاقی كه بیافتد بر عهده مدیریت ماست» .

 وی با اشاره به سخنرانی احمد نژاد در دانشگاه كلمبیا و مواضعی كه در این مورد گرفته است گفت : «‌ باید بگویم چند دیپلمات ایرانی به خاطر ان موضوع ضمن ابراز تاسف به من گفتند كه آن سخنان آبروی ما را برد. با این همه آقای رییس جمهور می گویند كه در ان ماجرا امام زمان (عج ) مسئله را هدایت می كرد» . 

كروبی خطاب به احمدی نژاد همچنین گفت :« بهتر است مشكلات را به خشكسالی، به آمریكا و یا دولت های پیشین حواله دهید این راه منطقی تر وساده تر است». 

دبیر كل حزب اعتمادملی افزود : «با این اوصافی كه شما از امام زمان (عج ) می فرمایید عده‌ای خواهند گفت آقایی كه هنوز نیامده مدیریتش این چنین است بعد هم كه بیاید چه خواهد شد. و این با اعتقادات ما سازگار نیست مسائل فلسفی و اعتقادی برای برخی از مردم ملموس نیست اما همه آنها وضعیت خراب اقتصادی را كاملا درك می كنند و هر كس كه بگویید اوضاع خوب است برای آنها قابل قبول نخواهد بود ». 

دبیركل حزب اعتماد ملی در پایان گفت:« هنوز برای انتخابات ریاست جمهوری تصمیمی نگرفته‌ام و آن‌چه نهایتا مورد نظر ما خواهد بود، تصمیم حزب است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۱
1
1
تاييد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین