کد خبر: ۷۵۰۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۳
حزب‌الله کنترل نقاط حساس بیروت را به‌دست گرفته است

جزییات بیشتر درباره درگیر‌های خونین در بیروت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مبارزین حزب الله لبنان امروز جمعه با در دست گرفتن کنترل کامل بخش غربی شهر بیروت، فشار بر دولت تحت الحمایه آمریکا در لبنان را تشدید کردند. 

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، گزارش ها حاکی است نیروهای حزب الله  با در دست گرفتن کنترل ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی متعلق به رهبر حزب ائتلافی لبنان سعد حریری، از پخش سخنان وی جلوگیری کرده اند.  مبارزین حزب الله لبنان که در سه روز گذشته کنترل دفاتر حکومتی وابسته به دولت لبنان را در بخش مسلمان نشین بیروت در دست گرفته اند، با کمک جنبش امل در حال منتقل کردن کنترل این دفاتر به ارتش لبنان هستند. ارتش لبنان تاکنون بی طرفی خود را در این درگیری داخلی حفظ کرده است.

امروز در صحنه هایی که یادآور تاریک ترین روزهای جنگ داخلی لبنان است، مردان جوان مسلح  شروع به گشت زنی در خیابانهای بیروت کرده‌اند و صدای انفجار نارنجک دستی و تیراندازی از خیابان های بیروت به گوش می رسد.

این درگیری ها در پی تصمیم دولت لبنان برای ضبط شبکه های مخابراتی متعلق به حزب الله لبنان شروع شد، تصمیمی که سید حسن نصر الله در روز پنجشنبه آن را «اعلام جنگ دولت بر علیه حزب الله» خواند.

به گفته نیروهای امنیتی درگیری های سه روز گذشته بین نیروهای طرفدار دولت و مبارزین حزب الله لبنان در بیروت، باعث کشته شدن حداقل 11 نفر و زخمی شدن 30 نفر شده است.  این درگیری ها بدترین درگیری نظامی داخلی در لبنان پس از اتمام جنگ داخلی لبنان است که از سال 1950 تا 1990  باعث خرابی لبنان شد.

شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد عربستان سعودی یکی از بزرگترین حامیان دولت ائتلافی لبنان، برگزاری نشست اضطراری وزرای امورخارجه کشورهای عرب را برای بررسی بحران در لبنان خواستار شده است. این در حالی است که ولید جنبلاط رهبر اقلیت دروز، خواستار گفتگو میان دولت و رهبران حزب الله لبنان شد. وی که از خانه شخصی خود در بیروت با تلویزیونی LBC سخن می گفت با بیان اینکه «یک حزب، حتی در صورت داشتن قدرت نظامی نمی تواند حزب دیگر را ملغی اعلام کند». افزود:«تنها راه رسیدن به نتیجه، گفتگو میان طرفین است و رد کردن مذاکرات باعث وخیم تر شدن اوضاع می گردد».

 

 

 

ضربه ای شدید به دولت لبنان

نیروهای امنیتی می‌گویند بیشتر نیروهای مسلح طرفدار دولت، در حال زمین گذاشتن سلاح‌های خود هستند. بر طبق این گزارش‌ها نیروهای مسلح مناطق سنی نشین در غرب بیروت که طرفدار دولت سعد الحریری هستند دیروز در حال مذاکره با نیروهای حزب الله برای تسلیم شدن بوده و پس از آن کنترل این مناطق را به نیروهای ارتش لبنان واگذار کرده اند.

 

 

 

پل سالم کارشناس مسائل خاورمیانه با اعلام اینکه این رخداد باعث ضعیف تر شدن جنبش آینده –حزب سعد الحریری- و ضعیف تر شدن دولت لبنان گشته است، اعلام کرد: «حزب الله لبنان در حال مسلط شدن بر غرب بیروت است» وی اعتقاد دارد: «حزب الله لبنان خواستار اشغال کردن شهر بیروت نیست و به همین دلیل کنترل مناطقی که قبلا تحت سلطه گروه های وابسته به دولت لبنان بوده است را به ارتش واگذار کرده است».

به گزارش رویترز شرکت هواپیمایی میدل ایست –شرکت ملی هواپیمایی لبنان- اعلام کرده است که تمامی پروازها تا روز شنبه لغو شده اند و مقامات بندر بیروت، این بندر را بطور کامل تعطیل کرده اند. 

گزارشها همچنین حاکی از آن است که حزب الله هنوز کنترل جاده های منتهی به فرودگاه بین المللی بیروت را در دست دارد.

 

 

 

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان روز گذشته پیشنهاد سعد حریری مبنی بر داوری ارتش در مورد مشکلات کنونی را رد کرد. وی از دولت لبنان خواست تصمیم های گرفته شده در هفته گذشته را ملغی اعلام کرده و در گفتگوی مستقیم با حزب الله برای پایان دادن به بحران شرکت کند.

شورای امنیت سازمان ملل با درخواست حفظ آرامش از طرفهای درگیر خواسته است تا با یکدیگر گفتگو کنند. این در حالی است که آمریکا و فرانسه که دو کشور حامی دولت لبنان هستند تنها حزب الله لبنان را محکوم کرده اند.

 

گفتنی است حزب الله لبنان تنها حزب لبنان است که پس از اتمام جنگ داخلی لبنان حق نگه داشتن سلاح های خود را برای مقاومت در برابر اسراییل حفظ کرده است.

 

گفتنی است حزب الله لبنان تنها حزب لبنان است که پس از اتمام جنگ داخلی لبنان حق نگه داشتن سلاح های خود را برای مقاومت در برابر اسراییل حفظ کرده است.

 

گفتنی است حزب الله لبنان تنها حزب لبنان است که پس از اتمام جنگ داخلی لبنان حق نگه داشتن سلاح های خود را برای مقاومت در برابر اسراییل حفظ کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین