کد خبر: ۷۵۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۱
گزارش آفتاب از مشکلات و دردسرهای نمایشگاه کتاب؛

نمایشگاه در خط پایان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی آخرین روزهای خود را سپری می‌کند که حجم زیاد بازدید کننده، مشکلات زیادی را هم برای مسئولین و هم برای مراجعین به وجود آورده است.

بازدید از نمایشگاه طی دو روز گذشته به حدی بالا بود که ترافیک فراوانی را در اطراف مصلا و صف‌های طویل مترو را در ایستگاه شهید بهشتی و ایستگاه مصلی به وجود آورد.

بسیاری از مراجعین از اینکه ساعتها در ترافیک معطل شده و جای برای پارک کردن خودرویشان وجود ندارد عصبانی شدند. یکی از مراجعین که همراه با خانواده و با خودرو شخصی به نمایشگاه کتاب آمده بود در این رابطه به خبرنگار آفتاب گفت: «حدود چهل و پنج دقیقه طول کشید تا فاصله تونل رسالت تا نمایشگاه را بیایم و حالا تمام پارکینگ‌ها پر است و جایی برای پارک کردن وجود ندارد».

صفوف طویل مترو هم حدیث دیگری داشت، حوالی ساعت 5 بعد از ظهر دیروز در ورودی مترو به مصلی ازدحام جمعیت به حدی بود که حدود نیم ساعت، امکان رفت و آمد مختل شده بود. مردم هم در راهروهای با مشکل گرما و کمبود هوای کافی رنج می‌بردند.

در حیاط مصلی فروشگاههای مختلفی که برای ارائه امکانات رفاهی به مراجعین برپا شده‌اند رونق دارند. تعداد زیادی از بازدیدکنندگان هم از فضای سبز اندکی که در نمایشگاه وجود دارد استفاده می کنند و مدتی در سایه درختان آرام می‌گیرند.

رادیو نمایشگاه که صدای آن در صحن اصلی مصلی به گوش می‌رسد، آگهی‌های تبلیغاتی غرفه‌های نمایشگاه را پخش می‌کند و گهگاهی یکی از گویندگان می گوید: «از اینکه حجاب اسلامی را رعایت می کنید سپاسگذاریم».

تلفن همراه همچنان خط نمی‌دهد و در مصلی وسیله ای بی استفاده است. فقط کافی است در نمایشگاه کسی که همراهتان آمده را گم کنید آنگاه دیگر هیچ راهی برای پیدا کردنش ندارید مگر اینکه امیدوار باشید به صورت اتفاقی او را ببینید.

در شبستان اصلی که بزرگترین و پر رفت و آمد ترین سالن نمایشگاه است امکان ندارد قدمی بردارید و با کسی برخورد نکنید، ازدحام جمعیت، تهویه بد سالن و گرما به نحوی است که بعضاً نفس کشیدن هم مشکل می شود.

ناشران نیز هر چند در کل از استقبال زیاد مردم از نمایشگاه راضی هستند اما خستگی کار زیاد چند روزه و هوا گرفته سالن آنها را نیز کلافه کرده است. یکی از ناشرین در این رابطه می گوید: «از بیست روز قبل از برگزاری نمایشگاه تا کنون به علت انجام مقدمات برای رساندن کتب جدید به نمایشگاه، و فروش کتابها، در شبانه روز نتوانستم بیشتر از چهار ساعت بخوابیده ام».

نکته دیگری که تعداد زیادی از ناشران را آزرده کرده، جمع آوری تعداد زیادی از کتابها مجوزدار از نمایشگاه است. هر چند تا به حال آمار دقیقی از کتابهای جمع آوری شده وجود ندارد اما یکی از فروشنده ها می گفت: « من شنیده ام که تا به حال حدود 2500 کتاب جمع آوری شده است».

نحوه نظارت و ممیزی کتب بسیاری از ناشران از آن گله مندند، جانشین مدیر مسئول انتشارات پرسش با انتقاد از این موضوع به خبرنگار آفتاب گفت: «ممیزی کتاب خیلی سختگیرانه شده است، به تعدادی از کتابهای ما یا مجوز نداده‌اند یا قسمتهایی از آن سانسور کرده‌اند که در مجموع باعث شده نتوانیم در یکسال گذشته بیش از 3 عنوان کتاب منتشر کنیم».

وی در رابطه با مکان نمایشگاه افزود: « مصلی مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه نیست و ما نمایشگاه بین‌المللی را ترجیح می دهیم، به خاطر مکان مصلی بسیاری از مشتریان ما به خاطر مکان برگزاری نمایشگاه حاضر نشدند به اینجا بیایند».

بازدیدکنندگان که اکثر با دستهای خالی از نمایشگاه بیرون می‌آمدند نظرات جالبی در رابطه با نمایشگاه ارائه می‌کردند.

پسر جوانی که به خبرنگار آفتاب گفت: «نمایشگاه خیلی شلوغ بود، به نظر من پارسال هم کتابهای جدید بیشتر بود و هم نظم و غرفه بندی نمایشگاه بهتر بود».

خانم میان سالی که به همراه دختر جوانش به نمایشگاه آمده بود و می گفت تمام دوره‌های نمایشگاه را آمده است در رابطه با نمایشگاه امسال تصریح کرد: «کیفیت کتابها خوب نبود و اکثر عنوان تکراری و متعلق به سالهای گذشته بود، اکثر ناشرین نیز برای فروش به نمایشگاه آمده‌اند هیچ معرفی کتابی صورت نمی‌گیرد».

دختر جوانی که برای اولین بار به نمایشگاه می‌آمد با انتقاد از نحوه راهنمایی در نمایشگاه گفت: «حدود سه ساعت است که به دنبال کتاب مورد نظرم می گردم».

یک روحانی با دستان پر از کتاب که از سالن ناشران عمومی خارج می شد تاکید کرد: «چند سالی است که به ناشران کاغذ دولتی نمی‌دهند و به همین دلیل کتابها بسیار گران است».

وی افزود: «نسبت به نمایشگاه بین‌المللی مکان مصلی مناسب تر است. در نمایشگاه بین‌المللی سالن های زیادی وجود داشت که فرد برای پیدا کردن غرفه مورد نظر با مشکل مواجه می شد».

یکی دیگر از بازدید کنندگان با انتقاد از مکان و نحوه برگزاری نمایشگاه گفت:«نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته که در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شد خیلی بدتر است، زیرا در آنجا سالن های متعددی وجود داشت و ناشرین بر مبنای موضوع تخصصی در سالن ها حضور داشتند اما اینجا همه ناشرین یکجا در یک سالن بزرگ جمع شدند و مردم دچار سردرگمی می‌شوند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین