کد خبر: ۷۵۱۲۱۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
سازمان هواشناسی هشدار داد

تشدید بارش در ۶ استان / وزش باد شدید در ۸ استان

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۶ استان و وزش باد شدید در ۸ استان هشدار داد و از مردم خواست از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.
تشدید بارش در ۶ استان / وزش باد شدید در ۸ استان
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه(۱۱ و۱۲ بهمن‌ماه)خبر داد.

در این شرایط جوی بارش برف و باران، وزش باد شدید، کولاک برف و پدیده مه روز دوشنبه (۱۱بهمن‌ماه) در استان‌های چهارمحال و بختیاری و روز سه‌شنبه(۱۲بهمن‌ماه) در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی خوزستان، جنوب لرستان، نوار غربی اصفهان و شمال غرب فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این دو روز لغزندگی سطح جاده‌ها و اختلال در تردد، کولاک برف، کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برف گیر، افت فشار گاز و تاخیر و احتمال لغو پرواز دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از سفرهای غیر ضروری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، توقف فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های امدادی و مدیریت در مصرف انرژی باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از تغییر توده هوا و افزایش شیو فشاری و وزش باد شدید در برخی شهرها طی روزهای سه‌شنبه وچهارشنبه(۱۲ و۱۳ بهمن‌ماه) خبرداد.

مخاطرات حاصل از این شرایط جوی، احتمال خسارت به گلخانه‌ها و شکستن نهال‌ها و درختان‌کهنسال است که این پدیده جوی روز سه‌شنبه(۱۲ بهمن‌ماه) در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، جنوب یزد، شمال هرمزگان و روز چهارشنبه(۱۳ بهمن ماه)در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان رخ خواهد داد.

به توصیه سازمان هواشناسی، استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول‌پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها باید در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس توصیه‌های سازمان هواشناسی باید با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درهای سالن‌ها اقدام کنند و سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند.

در پی هشدار سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات‌ کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین، عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید در دستور کار قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین