کد خبر: ۷۵۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۹
دبیرکل همایش تمدن جیرفت:

کرمان شاهراه تمدن است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: همایش بین المللی تاریخ و تمدن جیرفت با حضور جمعی از باستان شناسان ایرانی و خارجی و برخی از مسئولان کشوری واستانی در اتاق بازرگانی در کرمان برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری آفتاب دبیرکل همایش تمدن جیرفت، گستردگی محوطه‌های تاریخی این منطقه را یکی دیگر از دلایل اثبات تعلق خلیج فارس به ایران، از گذشته‌های دور تا به امروز دانست.

«بهمن نامور مطلق»، دبیر این همایش، با توجه به گستردگی ویژگی‌های تاریخی جیرفت تا کرانه‌های خلیج فارس، دستاوردهای علمی‌این مطالعات را یکی دیگر از اسناد مکتوب و مستند تعلق خلیج فارس به ایران از گذشته‌های بسیار دور تا به امروز دانست.

وی همچنین کرمان را شاهراه تمدن دنیا توصیف کرد: «بررسی تاریخ این منطقه باعث بازنگری در تاریخ و تمدن جهان می‌شود.»

وی یکی از فعالیت‌های لازم برای این بازنگری را شناسایی حجم بسیار بزرگ محوطه‌های ناشناخته کشور بیان کرد تا با استخراج آن، ایران سهم واقعی را در تاریخ جهان مطالبه کند.

نامورمطلق الگوبرداری از نظام آموزشی و پژوهشی کشورهای دیگر را باعث بی توجهی به برخی ویژگی‌های خاص تاریخ و تمدن کشور برشمرد و خواستار بازنگری جدی در نظام آموزشی و پژوهشی شد.

طه‌هاشمی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این همایش فرهنگ ، تاریخ و تمدن ایران را نقطه روشن و درخشانی در سایر تاریخ و تمدن‌های کهن دنیا قلمداد کرد و از هدفمند شدن کاوش‌های باستان شناسی کشور خبر داد.

به گفته وی همچنین این پژوهشگاه از حضور باستان شناسان خارجی و ایرانی ،برای پر کردن خلا باستان شناسی کشور در برنامه‌های آینده ،استقبال می‌کند.

وی همچنین از برگزاری اجلاس خلیج فارس در دانشگاه «دورهام» انگلستان با حضور باستان شناسانی از ایران، انگلستان، امریکا وایتالیا خبر داد.

علی کارنما، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان نیز خواستار گسترش فعالیت تیم‌های مختلف باستان شناسی برای شناسایی هشتصد محوطه شناسایی شده در حوزه جیرفت شد.

جان کورتیس، رئیس موزه ملی بریتانیا و یکی دیگر از سخنرانان ، اشیا کشف شده در جیرفت را دارای ویژگی‌های منحصر به خود دانست.

به گفته کورتیس همین امتیازها و ویژگی‌ها باعث شد تا وی بتواند تعلق 118 شی سنگ صابونی به تمدن جیرفت را در گمرکات و مالیاتMH به اثبات برساند و این اشیا در دو مرحله به کشور بازگردانده شد.

همچنین یوسف مجیدزاده، دبیر علمی‌همایش ،لوح‌های کشف شده در «کنارصندل» جنوبی را یک اتفاق بزرگ خواند و با توجه به ویژگی‌های ظاهری، آن‌ها را متعلق به مراحل اولیه خط نوشتاری ایلامی‌دانست.

نادر سلیمانی، عضو هیئت کاوش باستان شناسی جیرفت ، در سخنانی، هشت اسکلت کشف شده در گورستان «قلعه کوچک» را با توجه به ظرافت به کاررفته در گوردخمه‌ها(گور) متعلق به حاکم و پادشاهان این شهر باستانی دانست.

هالی پیتمن، عضو هیئت باستان شناسی گفت:« قدیمی‌ترین اثر مهر کشف شده در جیرفت،شبیه اثر مهرهای معروف به «مهرشهر» در شهر اور بین النهرین است.»

همچنین دوستعلی، دبیر هیئت دولت از حضور باستان شناسان خارجی و داخلی و توجه به تاریخ جیرفت تشکر کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین