کد خبر: ۷۵۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۹

چاپ دوم کتاب «سیا و جهاد، جنگهای نامقدس»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کتاب "سیا و جهاد، جنگهای نامقدس" از سوی نشر صمدیه با ترجمه مجتبی نجفی و مهرگان نظامی‌زاده برای دومین بار به چاپ رسید. 

به گزارش  آفتاب، این کتاب که توسط جان‌کالی روزنامه‌نگار معروف آمریکایی نگارش شده است با مقدمه «ادوارد سعید» در سال 2001 منتشر شد. 

جان کالی روزگار حرفه‌ای خود را در تحولات خاورمیانه سپری کرده است و آثار متعددی در رابطه با تحولات این منطقه حساس جهانی، روابط اسرائیل- اعراب، سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه و ... نوشته است. 

وی با ارائه مستندات و گزارشهای متنوعی روند شکل‌گیری بنیادگرایی دینی را و ظهور پدیده تروریسم را با نقد سیاستهای دولتهای غربی و منطقه‌ای تشریح کرده است.

در این کتاب که از سوی آقایان مجتبی نجفی و مهرگان نظامی‌زاده ترجمه شده است با تشریح چگونگی اشغال افغانستان از سوی نیروهای شوروی سابق آغاز می‌شود و با چگونگی شکل‌گیری حوادث11 سپتامبر پایان می‌یابد.

مجتبی نجفی در رابطه با این کتاب به خبرنگار آفتاب گفت: «جان کالی با دقت خاصی چگونگی تجهیز مالی – تسلیحاتی و آموزش و سازماندهی نیروهای جهادی را از سوی سرویسهای جاسوسی دولتهای غربی و منطقه ای به بهانه مبارزه با کمونیسم را شرح می‌دهد و پیوند ماکیاولیسم سیاسی و جزم‌اندیشی دینی را در ظهور پدیده تروریسم به عنوان عامل تاثیرگذار معرفی می‌کند».

نجفی اضافه کرد: «با خواندن این کتاب می‌توان به زمینه‌های شکل‌گیری تروریسم بین‌المللی و تاثیرات مخرب رئالیسم سیاسی در تحولات منطقه‌ای پی برد. "جان کالی" به عنوان روزنامه‌نگاری مستقل و صاحب تجربه با نگارش این کتاب ثابت کرده است علت اصلی منازعات خاورمیانه که جامعه جهانی را در ناامنی و آشوب گرفتار کرده است نوع سیاستهای قدرت‌مدارانه کشورهای غربی است که برای کسب منافع خود به بهانه مبارزه با دشمن از حکومتهای استبدادی دفاع کرده‌اند و اجازه نداده‌اند حکومتهای مستقل و دموکرات به حیات خود ادامه دهند». 

مترجم کتاب "سیا و جهاد" تصریح کرد: «این کتاب، منبعی قابل اطمینان برای بررسی ریشه تنشهای موجود در خاورمیانه است، تنشهایی که حاصل آنها تروریسم سازماندهی شده‌ای است که در قلب کشورهای امن اروپایی- آمریکایی نیز نفوذ کرده و ملتهایی همچون عراق و افغانستان و فلسطین به نابودی سوق داده است».

کالی در این کتاب می‌نویسد: «کسانی که از اشتباهات تاریخی درس نمی‌گیرند محکوم به تکرار آنها هستند» ادوارد سعید نیز اثر کالی را یک شاهکار می‌داند که با دقت خاصی تروریسم گروههای تندرو اسلامگرا را به تصویر می‌کشد و از اینکه قدرتهای غربی و منطقه‌ای با سیاستهای نادرست خود زمینه ظهور و بروز این تروریسم را مهیا کرده‌اند به شدت انتقاد می‌کند.
در کتاب «سیا و جهاد، جنگهای نامقدس» گزارشهای قابل‌توجهی در مورد گروههای بنیادگرا، سیاستمداران منطقه‌ای، شخصیتهای ذی‌نفوذ ارائه گردیده است.

نجفی در مقدمه کتاب خود این اثر را از سویی برای افراد متخصص در امور خاورمیانه اثری معتبر و کارآمد می‌داند و از سوی دیگر آن را برای افراد عادی مهیج و عبرت‌آموز به حساب می‌آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین