کد خبر: ۷۵۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۹
توافق مجدد مقتدا صدر و دولت عراق

آتش بس دوباره در عراق

عملیات ارتش عراق در موصل علیه القاعده
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی مقتدا صدر‌ گفته است که مفاد قرارداد آتش‌بس مجدد میان نیروهای جیش المهدی و دولت عراق از از روز یک‌ شنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه به اجرا گذاشته خواهد شد. در همین حال ارتش عراق اعلام کرده است که عملیات بزرگی را در موصل در شمال این کشور علیه القاعده و متحدانش آغاز کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، پس از هفته‌ها درگیری خونین بین طرفداران مقتدا صدر، روحانی افراطی شیعه ونیروهای عراقی در شهرک صدر در بغداد، صالح العبیدی، سخنگوی دفتر مقتدا صدر، روز شنبه، ۱۰ ماه مه از توافق دولت و گروه صدر بر سر متوقف ساختن درگیری‌ها خبر داد.

العبیدی به خبرگزاری فرانسه گفت که طرفداران صدر از روز یکشنبه از حمل اسلحه در خیابان‌ها خودداری خواهند کرد. او هم‌چنین افزود که آن‌ها تمام مسیرهای منتهی به شهرک صدر را خواهند گشود و به هیچ کس و هدفی تیراندازی نخواهند کرد.

العبیدی در رابطه با مفاد موافقت‌نامه گفت که نمایندگان دو گروه «بر سر ۱۰ مورد از ۱۴ نکته‌ی مورد گفت‌وگو، به توافق رسیده‌اند» اما منحل کردن سپاه مهدی از جمله‌‌ی مفاد مورد توافق نیست.

در درگیری‌های خونین بین نیروهای عراقی و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق علیه شبه نظامیان المهدی، که از پایان فروردین ماه مارس امسال آغاز شده است، تا کنون صدها تن جان خود را از دست داده‌اند. تنها در دو روز گذشته حداقل ۱۹ تن در زدوخوردهای شهرک صدر کشته شده‌اند.

روز شنبه همچنین ارتش عراق اعلام کرد عملیات بزرگی را در موصل در شمال این کشور علیه القاعده و متحدانش آغاز کرده است. در این عملیات که "غرش شیر" نام دارد به غیر از نیروهای ارتش عراق و آمریکا، ده هزار عرب سنی قبیله نشین وفادار به دولت نیز شرکت دارند.

مقررات منع آمد و رفت در موصل اعلام شده و حکم جلب چند رهبر القاعده عراق نیز صادر شده است. به گمان دولت عراق، موصل یکی از آخرین پایگاه های شهری القاعده درعراق به شمار می رود.

ژنرال جلال توفیق، فرمانده ارتش عراق در نینوا گفت که این عملیات رهبران القاعده در موصل را مورد هدف قرار خواهد داد. او خواهان حمایت رهبران مذهبی منطقه و سران قبایل از این اقدام شده است.

سخنگوی ارتش آمریکا در شمال عراق، این عملیات را تائید کرده و گفته است که دولت عراق، در مرحله جدید مبارزه با القاعده، به مقابله با تهدیدات تروریستی در موصل می پردازد.

هنوز اعلام نشده چه تعداد سرباز عراقی در این عملیات شرکت می کنند اما شاهدان عینی گفته اند که بمب افکن های آمریکایی بر فراز آسمان موصل دیده شده اند.

تصمیم برای پاکسازی موصل از القاعده دی ماه سال گذشته از سوی نوری مالکی گرفته شد. موصل سومین شهر بزرگ عراق است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین