کد خبر: ۷۵۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۳
رجبعلی مزروعی خطاب به پرویز داوودی:

تورم ناشی از سیاست‌های غلط است نه پول نفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رجبعلی مزروعی گفت: «سیاستهای غلط مالی و پولی دولت نهم و مجلس هفتم باعث افزایش نقدینگی و به تبع آن تورم شده است و اینکه ما تورم بالای کشور را ناشی از افزایش قیمت جهانی نفت بدانیم نادرست است».

رجبعلی مزورعی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با اشاره به سخنان پرویز داوودی در مورد رشد اقتصادی طی دو سال اخیر در گردهمایی وزارت رفاه و تامین اجتماعی گفت: «تحلیل اقتصادی جامع، تحلیلی است که همه عوامل و متغیرها را در نظر بگیرد، درست است که افزایش رشد اقتصادی داشته‌ایم، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که این رشد اقتصادی با چه هزینه‌ای و چه داده‌ای میسر شده است».

وی خاطرنشان کرد: «درآمد نفتی دولت نهم 200 میلیارد دلار بوده که همه آن هزینه شده است. این درآمد بیش از هشت سال دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی و آقای هاشمی است در حالی که در ادوار قبل شاهد رشدی بالای 5/4 تا 5/5 درصد بوده‌ایم. حال آقایان باید جواب دهند با چه هزینه‌ای به این رشد اقتصادی رسیده‌اند چرا که با تزریق چنین درآمدی در اقتصاد، این رشد اقتصادی شگفت‌انگیز نیست».

مزروعی در مورد تایید یا رد آمار رشد اقتصادی اعلام شده، گفت: «بایستی تمام واقعیت‌ها را بگویند تا بشود داوری کرد».

وی با اشاره به اظهارات داوودی در مورد افزایش سه برابری قیمت نفت که موجب افزایش هزینه‌های حمل‌ و نقل و غلات در جهان شده است، گفت: «این اتفاق از اواخر سال گذشته شروع شده و در سال جاری ادامه پیدا کرده است. در سال 84 و 85 شاهد چنین چیزی نبودیم. افزایش قیمت حمل‌ و نقل و غلات در حد 4 تا 5 درصد می‌تواند از تورم جهانی تاثیر بگیرد».

مزروعی افزود:‌ «ولی بر اساس آمار بانک مرکزی تورم در حدود 20 درصد است که به نظر می‌رسد که این آمار غیرواقعی بوده و تورم واقعی رقمی بیش از این را نشان می‌دهد. اینکه ما تورم بالای کشور را ناشی از افزایش قیمت جهانی نفت بدانیم نادرست است، چرا که سیاست‌های مالی و پولی اشتباه دولت نهم و مجلس هفتم باعث افزایش سرسام‌آور تورم و نقدینگی شده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین