کد خبر: ۷۵۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۸

آرامش به الصدر بازگشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارشها از شهرک صدر در حومه بغداد حاکی از این است که یکشنبه پس از اعلام آتش‌بس، مغازه‌ها در حال بازشدن است و مردم این شهرک زندگی عادی خود را از سرگفته‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، ساکنان شهرک صدر از پایان درگیری‌ها استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده‌اند که این وضعیت ادامه یابد. آنها می‌گویند که برای اولین بار در دوماه اخیر شهرک صدر شب آرامی را گذراند.

در همین راستا دولت عراق گفته است که برای خود حق تعقیب افرادی که آرماش را به خطر می اندازند و جستجوی خانه ها را برای خلع سلاح آنها محفظ می‌داند، ولی ارتش آمریکا تاکنون درباره این آتش بس اظهار نظری نکرده است.

هزاران نفر از ساکنان منطقه که حدود 40 درصد جمعیت بغداد را تشکیل می‌دهند، در جریان درگیریها از خانه های خود رانده شدند. گروه‌های امداد نیز می‌گویند که کمبود مواد غذایی و دارو پس از هفت هفته جنگ خیابانی در شهرک صدر محسوس است.

اهالی شهرک صدر می‌گویند که طرفداران مقتدی صدر که آتش بس را پذیرفته اند، در حال تقسیم مواد غذایی در میان مردم هستند. طرفداران مقتصدی صدر می گویند که 60 هزار عضو ارتش مهدی در این درگیریها مشارکت نداشته اند و به آتش بسی که از ماه آگوست  سال قبل توسط مقتدی صدر اعلام شده بود، وفادار ماندند.

آنها می گویند که گروهی از متحدان و افراد ارتش المهدی خودسرانه اقدام به درگیری کرده اند و اعضای ارتش المهدی فقط در صورتی که مورد حمله قرار گرفته اند، از خود دفاع کرده اند.

نوری المالکی نخست وزیر عراق از مقتدی صدر خواسته است تا ارتش المهدی را منحل اعلام کند و از اعضای این گروه نظامی بخواهد تا سلاحهای خود را به دولت تحویل دهند.

یکی از اعضای ارشد المهدی گفته است که آنها نگران این هستند که نیروهای تحت رهبری آمریکا وارد شهرک صدر شوند و اعضای  المهدی را تحت فشار قرار دهند.

در همین حال نیروهای عراقی و آمریکایی در حال ایجاد دیواری به بلندی سه و نیم متر در اطراف شهرک صدر هستند تا ورود و خروج تدارکات به این شهرک را تحت کنترل خود درآورند و مانع فرار پیکارجویان از این منطقه شوند.

در جریان درگیریهای دو ماه اخیر، شیعیان منطقه سبز را که شدیدا از سوی نیروهای آمریکایی و عراقی حفاظت می شود، هدف شلیک راکت و خمپاره قرار داده اند.

ادارات دولتی و سفارتخانه‌های خارجی از جمله سفارت آمریکا در این منطقه قرار دارد.

درگیریهای اخیر زمانی آغاز شد که دو ماه پیش نوری المالکی نخست وزیر عراق دستور برخورد با شبه نظامیان شیعه را در شهرهای بصره و بغداد صادر کرد.

در همین حال ارتش آمریکا اعلام کرده است که چهارنفر از جمله یک زن و یک کودک روز شنبه در علمیات علیه سازمان القاعده درعراق در حوالی شهر موصل کشته شدند.

ارتش آمریکا از کشته شدن غیر نظامیان اظهار تاسف کرده ولی گفته است که این زن و کودک در خودرویی بودند که حامل به اصطلاح جنگجو بود و ارتش آمریکا از حضور آنها دراین خودرو اطلاع نداشتند.

این خودرو توسط نیروهای آمریکایی هدف قرار گرفت و تمام سرنشینان آن کشته شدند.

روز شنبه نیروهای امنیتی عراق همراه با سربازان خارجی تحت رهبری آمریکا عملیاتی گسترده را در موصل علیه سازمان القاعده شروع کردند که از آن تحت عنوان «عملیات غرش شیر» یاد شده است.

گفته می شود که بعد از افزایش شمار سربازان آمریکایی در عراق، القاعده پایگاههایش را در بغداد از دست داد و موصل را به عنوان مرکز سازماندهی خود برگزید.

گزارشها حاکیست که در روز اول عملیات موصل 140 تن از مظنونان به ارتباط با‌‌‌‌‌ گروههای تروریستی دستگیر شدند و دست کم 120 بمب از خانه ای در غرب موصل کشف شد.

در همین حال نیروهای آمریکایی از کشته شدن یک سرباز آمریکایی در موصل خبر داده اند که با این حساب شمار تلفات نیروهای آمریکایی پس از اشغال عراق در سال 2003 به چهار هزار و 75 تن رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین