کد خبر: ۷۵۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۰
سیاست‌های دولت تولیدکنندگان را به کجا خواهد برد؟

100 میلیارد تومان ضرر تنها برای یک کارخانه لبنیات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر روابط عمومی و اموربین الملل شرکت صنایع شیر ایران «پگاه» در خصوص مشکل کارخانجات لبنیات کشور گفت: «مشکل از آنجا آغاز شد که مجلس در سال 83 طرح تثبیت قیمت‌ها را تصویب و محصولات لبنی را مشمول این طرح دانست».

محمد صراف زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: «از زمان تصویب طرح تثبیت، امکان افزایش منطقی، بر اساس تورم و هزینه‌های تولید از کارخانجات لبنیات سلب شد».

وی افزود: «در حال حاضر کارخانجات لبنی با هزینه‌های سال 87 که گرانی و تورم نیز شامل آن شده تولیدات خود را با قیمت سال‌های 83 و 84 به بازار عرضه می‌کنند که به هیچ‌وجه با منطق اقتصاد سازگار نیست و موجب ضرر این تولیدکنندگان می‌شود».

به اعتقاد صراف‌زاده با توجه به وضعیت بازار محصولات لبنی نیازی به تثبیت قیمت این تولیدات احساس نمی‌شود چرا که افزایش قیمت در هر سال می‌تواند کاملاً منطقی صورت گیرد.

وی با اشاره به قانون برنامه چهارم توسعه کشور گفت: «دولت به موجب قوانین برنامه اگر می‌خواهد قیمت کالایی را تثبیت کند باید مابه تفاوت را به کارخانجات و تولیدکنندگان بپردازد. این در حالی است که دولت همواره در پرداخت این مابه تفاوت‌ها تاخیر دارد».

صراف‌زاده تصریح کرد: «اکنون با توجه به خشکسالی‌ها قیمت جو به کیلویی 400 تومان رسیده است. بر اساس یک عرف جهانی قیمت شیر همواره باید 2 برابر قیمت جو یعنی 800 تومان در هر کیلو باشد این در  حالی است که دولت در سال 86 قیمت تثبیت شده شیر خام را 290 تومان اعلام کرد».

وی با اشاره به مشکلات کارخانجات لبنیات و بالا رفتن هزینه‌های تولید گفت: «ما برای ادامه فعالیت از دولت و مجلس درخواست خروج محصولات لبنی از قانون تثبیت قیمت‌ها را داریم در غیر این‌صورت دولت مابه‌تفاوت‌ها را متناسب با هزینه‌های تولید و تورم درنظر بگیرد و در پرداخت آن تسریع کند». 

مدیر کل روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران با بیان اینکه شیر یارانه‌ای، پنیر UF، ماست پاستوریزه تا 4 درصد، 80 درصد ازمحصولات کارخانجات لبنیات را تشکیل می‌دهد که مشمول تثبیت قیمت‌ها شده است گفت: «20 درصد دیگر محصولات کارخانجات به میزانی است که قیمت آنها نمی‌تواند تاثیر چندانی در فعالیت ما داشته باشند».

صراف‌زاده در ادامه تاکید کرد: «شرکت پگاه از سال 83 تاکنون از اجرای قانون تثبیت قیمت‌ها 100 میلیارد تومان متضرر شده است. این مبلغ می‌توانست در گسترش و ادامه فعالیت این کارخانه بسیار مفید باشد».

وی تصریح کرد: «تا زمانی که زیرساخت‌ها اصلاح‌ نشود نمی‌توان با برخود با کارخانجات اقدام درستی در جهت کاهش قیمت‌ها انجام داد».

صراف‌زاده با اشاره به لزوم حمایت دولت از دامداران تصریح کرد: «اگر دولت غذای دام یعنی علوفه و جو را برای دامداران ارزان تهیه و در اختیار آنها بگذارد قیمت شیر خام و در نتیجه سایر محصولات لبنی نیز تثبیت خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین