کد خبر: ۷۵۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۱
دولت هیات امنای حساب ذخیره ارزی را منحل کرد؛

تمام دلارهای نفتی در اختیار دولت!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت با اتخاذ تصمیمی تامل‌برانگیز هیات امنای حساب ذخیره ارزی را منحل و وظایف این هیات را به كمیسیون اقتصاد دولت محول کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب پایگاه اطلاع رسانی دولت در بیان دلایل این انحلال آورده است: «هیات وزیران در راستای اصلاحات ساختاری و حذف مجاری موازی تصمیم‌گیری در بخش اقتصادی دولت و برای تسریع انجام وظایف و ماموریت‌های محوله با استناد به برنامه چهارم توسعه كشور، وظایف هیات امنای حساب ذخیره ارزی را به كمیسیون اقتصاد دولت محول كرد».

پیش از این بسیاری از کارشناسان از کوتاهی هیات امنای حساب ذخیره ارزی در انجام وظایف قانونی خود در صیانت از منابع ارزی و جلوگیری از برداشت‌های مکرر دولت از این حساب انتقاداتی را مطرح کرده بودند. اما دولت با برکناری هیات امنای و واگذاری وظایف آن به کمیسیون اقتصادی خود راه را برای استفاده بیشتر از ذخایر ارزی به نحوی که خود می‌پسندد هموارتر از پیش ساخت. هرچند هیات امنای حساب ذخیره ارزی که اکثر اعضای آن از دولت بودند هیچگاه مخالفتی با خواست دولت و مجلس در برداشت‌ از حساب ذخیره ارزی از خود نشان نداد با این وجود دولت با اتخاذ این تصمیم نشان داد که در راه برداشت‌های ارزی خود حتی وجود یک ناظر خودی را نیز برنمی‌تابد.

به اعتقاد تحلیلگران پس از این تغییر می‌توان خاطر آسوده دولت از کسری‌های بودجه به خصوص بودجه سال 87 و همچنین تامین منابع برای واردات بی‌رویه کالا، بنزین و سوخت را متصور بود.

هیات امنای حساب ذخیزه ارزی متشكل از برخی اعضای دولت شامل؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس كل بانك مركزی، معاون اجرایی رییس جمهور و دو نفر از وزرا به انتخاب رییس جمهور بود كه با مصوبه جدید دولت انجام وظایف این هیات به كمیسیون اقتصاد دولت واگذار شد.
بر این اساس هیات وزیران با اصلاح آیین نامه اجرایی ماده 1 برنامه چهارم توسعه (ایجادحساب ذخیره ارزی)، وظایف هیات امنای حساب ذخیره ارزی را به كمیسیون اقتصاد دولت منتقل كرد و همچنین در كل مواد و تبصره‌های این آیین نامه عبارت كمیسیون اقتصاد را جایگزین «هیات امنا» و دبیرخانه كمیسیون اقتصاد جایگزین عبارت «دبیرخانه هیات» شد.

هیات وزیران سپس در آیین نامه اجرایی ماده یک برنامه چهارم توسعه كه بیانگر اعضای هیئت امنای حساب ذخیره ارزی بود را ‌بدین گونه اصلاح كرد كه «كمیسیون اقتصاد مسوولیت حسن اجرای قانون و اتخاذ تصمیم در موارد تعیین شده در این آیین نامه را بر عهده دارد» و به این ترتیب هیات امنای حساب ذخیره ارزی منحل شد.

ماده 1 قانون برنامه چهارم توسعه تصریح می‌كند كه به منظور ایجاد ثبات در میزان استفاده از عواید ارزی حاصل ارزی حاصل از نفت خام و تبدیل دارایی‌های حاصل فروش نفت به دیگر انواع ذخایر سرمایه گذاری و فراهم كردن امكان تحقق فعالیت های پیش بینی شده در برنامه، دولت مكلف است «حساب ذخیره ارزی حاصل از عواید نفت» ایجاد كند.

دكتر حمیدرضا برادران شركا، رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشتر خواستار تغییر اعضا هیات امنای این حساب ذخیره ارزی به نحوی که دولت سهم كمتری در این هیات داشته باشد شده بود. این اقتصاددان پیشنهاد داده بود تا به جای اعضای دولتی این هیات امنا، نمایندگانی از قوه قضاییه، مجلس و دفتر مقام معظم رهبری در آن حضور یابند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۳
0
0
يكي نيست جلوي اين كارها رو بگيره!
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۳
0
0
هردم از اين باغ بري مي رسد
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۳
0
0
نمي دونم تا كي بايد شاهد اين كارها باشيم.خراب كردن كارهايي كه سالها زحمت كشيده جه آسونه براي اين دولت.خدا به فر ياد مردم برسه.اين دولت و مجلس بايد جواب ملت و بدهند.خرابكاري >قانونشكني تا كي؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین