کد خبر: ۷۵۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۷

درگیری‌ها در لبنان ادامه دارد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: گزارش‌ها از لبنان حاکی از این است که درگیری‌ها در شمال لبنان و در حوالی بندر طرابلس میان طرفداران دولت و مخالفان آن‌ها ادامه یافته است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، همچنین جنگ ‌در کوهستان‌های شرق بیروت که مقر ولید جنبلاط رهبر اقلیت دروزی و از گروه‌های طرفدار دولت به حساب می‌آید نیز ادامه داشته و به کشته شدن سیزده تن انجامیده است. پیش‌تر ولید جنبلاط از ارتش لبنان خواسته بود تا در این منطقه مستقر شود.

در همین حال اتحادیه عرب اعلام کرده که قصد دارد تا هیاتی را برای میانجی‌گری فوری میان جناح‌های درگیر لبنان اعزام کند و از آن‌ها بخواهد تا آتش بس اعلام کنند.

اتحادیه عرب بعد از یک نشست فوری در قاهره پایتخت مصر با بررسی وضعیت لبنان، بیانیه‌ای را در انتقاد از گروه  شیعه حزب‌الله صادر کرد. این بیانیه می‌گوید که شرکت کنندگان در نشست اضطراری اتحادیه عرب استفاده از نیروهای نظامی را برای رسیدن به مقاصد سیاسی در لبنان رد می‌کنند.

عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب گفت اتحادیه عرب در سریعترین زمان ممکن هیاتی را به لبنان خواهد فرستاد تا با طرف‌های متخاصم گفتگو کند. در شرایط کنونی هیچ پروازی به مقصد بیروت انجام نمی شود زیرا طرفداران حزب الله راههای منتهی به فرودگاه را بسته‌اند. عمرو موسی گفت که این هیات باید برای تامین امنیت اعضای خود با ارتش لبنان تماس بگیرد.

سرپرستی این هیات بر عده حمد بن جاثم آل ثانی نخست وزیر قطر خواهد بود که رابطه نزدیکی با حزب الله و سوریه دارد. عربستان سعودی و مصر که از طرفداران دولت لبنان به حساب می‌آیند و سوریه که حامی حزب الله دانسته می شود، در این هیات شامل نخواهند بود.

مصر و عربستان سعودی حزب الله را به عملی کردن اهداف ایران در لبنان متهم می کنند و می‌گویند که این جنبش اکثریت سنی را به حاشیه رانده است.

عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که جامعه عرب با نگرانی اوضاع لبنان را دنبال می کند و آنچه که در لبنان می گذرد را نمی پذیرد. او گفت که معلوم نیست که اتحادیه عرب بتواند دو طرف را راضی به برقراری آتش بس کند یا نه، ولی تاکید کرد که آنها تلاش خود را خواهند کرد.

جنگ‌های یک هفته اخیر در لبنان که در مجموع باعث کشته شدن حدود 50 تن شده است.

این درگیری‌ها بعد از جنگ داخلی 15 ساله در لبنان که بین سالهای 1975 تا 1990 رخ داد بی‌سابقه بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین