کد خبر: ۷۵۴۵۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
تبلیغات

فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان

زمانی که یک چاه برای یک ساختمان کافی نباشد و مدام پر شود، باید جهت حفر چاه فاضلاب جدید اقدام کرد. اگر طبق بررسی کارشناسان مجرب در این زمینه، خطر ریزش چاه قدیمی وجود داشته باشد، باید چاه قدیمی پر و چاه فاضلاب جدید حفر شود.
فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان
آفتاب‌‌نیوز :

فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان یکی از نکات مهمی است که در زمان پروژه‌های ساخت و ساز باید به آن توجه شود. فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان باید توسط کارشناسان مجرب مشخص و به وسیله افراد متخصص در این زمینه حفر شود. توجه داشته باشید که مکان حفر چاه فاضلاب با توجه به شرایط ساختمان متفاوت است. برای اینکه در آینده با مشکل مواجه نشوید حتماً از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در این مقاله قصد داریم شما را با نکات مهم درباره حفر چاه فاضلاب و فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان آشنا کنیم.

دلایل حفر چاه فاضلاب چیست؟

  • یکی از دلایل حفر چاه فاضلاب این است که چاه فاضلاب قدیمی کارایی لازم را ندارد. عدم توانایی در جذب آب و پرشدن متناوب چاه از جمله دلایل حفر چاه است.
  • زمانی که یک چاه برای یک ساختمان کافی نباشد و مدام پر شود، باید جهت حفر چاه فاضلاب جدید اقدام کرد. اگر طبق بررسی کارشناسان مجرب در این زمینه، خطر ریزش چاه قدیمی وجود داشته باشد، باید چاه قدیمی پر و چاه فاضلاب جدید حفر شود.
  • احداث ساختمان جدید یکی دیگر از دلایل حفر چاه فاضلاب است.

محل حفر چاه جذبی فاضلاب

فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان یکی از نکات مهم در زمان حفر چاه است. بهترین مکان برای حفر چاه، محل‌هایی است که تردد کمتر می‌باشد. هم چنین جهت جلوگیری از مسدود شدن لوله‌ها، چاه باید لوله‌های فاضلاب عمومی نزدیک باشد. در صورت حفر چاه در مکان‌های پرتردد مانند راهرو‌ها یا کف آشپزخانه، باید روی آن را بعد از طوقه‌چینی با دال بتنی بپوشانید. استفاده از دال بتنی نه‌تن‌ها هزینه بر نیست، بلکه ایمنی کار را افزایش می‌دهد و در صورت ریزش طوقه چاه، مانع از سقوط افراد می‌شود. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان بسیار مهم است. در ساختمان‌هایی که آب آشامیدنی توسط چاه تأمین می‌شود، باید فاصله چاه آب از چاه فاضلاب حدود سی متر باشد. درصورتی‌که چاه فاضلاب در نزدیکی چاه آب آشامیدنی حفر شود، احتمال آلوده شدن آب توسط باکتری‌های موجود در فاضلاب وجود دارد. پس از تعیین محل حفر چاه، باید نوع چاه مشخص شود. از عوامل مؤثر در انتخاب نوع چاه فاضلاب می‌توان به جنس خاک، نوع زمین و سطح آب زیرزمینی اشاره کرد.

فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان

انواع چاه فاضلاب

  • چاه جذبی

یکی از روش‌های قدیمی برای دفع فاضلاب، چاه جذبی است که برای مناطقی با زمین‌های آبکش و سطح آب پایین کارایی دارد. چاه جذبی در واقع گودالی در زیرسطح زمین است که جهت انتقال آب‌های سطحی به لایه‌های زیرین خاک و یا دفع فاضلاب توسط مقنی حفر می‌شود.

  • چاه مخزنی

چاه مخزنی از مقاوم‌ترین مصالح از جمله بتن، پلی‌اتیلن، مواد پلیمری و ... در برابر خوردگی ساخته می‌شود. این چاه برای نگهداری از فاضلاب انسانی و جلوگیری از نشت آن به محیط اطراف مورداستفاده قرار می‌گیرد. مکان‌هایی که به‌خاطر بالا بودن سطح آب زیرزمینی امکان حفر چاه جذبی وجود ندارد یا مکان‌هایی که سازمان محیط‌زیست اجازه حفر چاه جذبی را نمی‌دهد، باید از سیستم سپتیک تانک استفاده شود. چاه‌های سپتیک بر اساس بخش‌بندی داخلی سپتیک، به دو نوع یک‌بخشی و چندبخشی تقسیم می‌شوند. در سپتیک یک‌بخشی جهت کاهش سرعت حرکت فاضلاب از دیوار‌های کوتاه به‌عنوان موج‌گیر استفاده می‌گردد. این کار باعث می‌شود که آب از مواد معلق در فاضلاب جدا شده و به‌مرورزمان فاضلاب در کف مخزن جمع شود. هزینه تعمیر و نگهداری سیستم سپتیک تانک پلی‌اتیلن بالا نیست. هم چنین جهت کاهش هزینه‌ها می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

  • بازرسی از چاه و در صورت نیاز پمپاژ کردن آن
  • برای پمپاژ کردن استفاده از آب مؤثر بسیار مهم است.
  • ازبین‌بردن پساب فاضلاب

استاندارد‌های لازم جهت حفر چاه فاضلاب

  • فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان باید حتماً رعایت شود. مکان دقیق حفر چاه باید توسط کارشناسان متخصص مشخص شود.
  • جهت خارج کردن گاز‌های مضر و بد بو که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک هستند، باید از لوله هواکش استفاده شود.
  • محل دهانه چاه باید به‌گونه‌ای باشد که امکان دسترسی به چاه جهت تعمیر یا تخلیه چاه وجود داشته باشد.
  • در نقشه ساختمان باید فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان، عمق میله و حجم انباره آن مشخص شود.
  • حتماً قبل از اقدام به حفر چاه فاضلاب، باید فاصله آن تا چاه‌های دیگر بررسی شود. حداقل باید تا شعاع سه‌متری چاه فاضلاب، چاه دیگری حفر نگردد.
  • توجه داشته باشید چاه نباید در کنار باغچه حفر شود. هم چنین کاشت درخت کنار چاه باعث تخریب چاه می‌شود.
  • در زمان حفر چاه، توجه کنید که لوله‌های آب سردوگرم ازروی دهانه چاه عبور ندهید.
  • از آنجایی که تخلیه متناوب چاه بسیار مهم است، حتماً به دسترسی آسان به چاه فاضلاب توجه کنید.

استاندارد‌های لازم جهت حفر چاه فاضلاب

حتما جهت حفر چاه فاضلاب از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید. کارشناسان با توجه به شرایط خاک، نوع چاه فاضلاب را مشخص کرده و سپس اقدام به حفر چاه می‌کنند.

قیمت حفر چاه فاضلاب

قیمت حفر چاه با توجه به نرخ اتحادیه محاسبه می‌شود. اگر چاه فاقد انباری و فقط دارای میله باشد، متراژ چاه با توجه به متر طول حساب می‌گردد. اگر چاه دارای انباری باشد، نوع محاسبه متفاوت است. متراژ بخشی که میله دارد، به صورت حاصل‌ضرب طول در عرض در ارتفاع محاسبه می‌شود. هم چنین محاسبه متراژ انباری به صورت دو برابر حاصل‌ضرب طول در عرض در ارتفاع است که در واقع دو‌برابر طول مقنی می‌باشد. به علاوه هزینه حفر چاه در زمین‌های سخت توسط کمپرسو به صورت توافقی انجام می‌شود.

بهترین زمان برای حفر چاه فاضلاب

بهترین زمان جهت حفر چاه‌های عمیق، زمانی است که سطح آب‌های زیرزمینی پایین آمده باشد. در کشور ما بهترین زمان، نیمه دوم فصل تابستان می‌باشد. اگر قصد دارید برای ساختمان خود، چاه فاضلاب یا منهول فاضلاب حفر کنید، می‌توانید از تیم حرفه‌ای خونه ساز‌ها (۰۹۱۸۷۰۹۹۲۷۸) کمک بگیرید. مجموعه خونه ساز‌ها با داشتن کادری مجرب و متخصص بعد از مشخص کردن فاصله چاه فاضلاب از پی ساختمان، جهت حفر چاه اقدام می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین