کد خبر: ۷۵۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۴
دکتر سعید حمیدیان:

شاهنامه شناسنامه ملی ماست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر سعید حمیدیان گفت: «شاهنامه فردوسی، شناسنامه و سند ملیت ماست و ایرانیان باید تشویق شوند تا شناسنامه خودشان را بیشتر مطالعه کنند».

این پژوهشگر برجسته در گفتگو با آفتاب تاکید کرد: «شاهنامه همیشه هویت ملی ما را تامین کرده و در حال حاضر نیز که بعضی‌ها نسبت به شاهنامه کم‌لطفی می‌کنند ضرورت توجه به شاهنامه بیشتر شده است چون این حماسه بزرگ می‌تواند هویت ملی ما را احیا کند».

دکتر حمیدیان تصریح کرد: «در زمانی شاهنامه به وجود آمد که هویت ایرانی از جانب اعراب تهدید می‌شد، آنها هرکجا که پا گذاشتند فرهنگ آنجا تغییر کرد و حتی زبانشان عربی شد. همین اتفاق هم ممکن بود در ایران بیفتد اما شاهنامه خیلی کمک کرد تا این خطر دفع شود».

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی افزود: «در قرن چهارم رنسانس ایرانی که یک بازگشت همه جانبه به هویت اصیل ایرانی محسوب می‌شد به وقوع پیوست. فردوسی مهمترین جزء از این رنسانس دوره سامانی بود . او باعث شد زبان فارسی به قدری قوی شود که هیچ عامل بیرونی نتواند تهدیدش کند».

دکتر حمیدیان در رابطه با شباهتهای حماسه فردوسی با دیگر حماسه‌های جهان گفت: «شاهنامه با دیگر حماسه‌ها شباهت زیادی ندارد و به غیر از مشخصات کلی حماسه همچون داشتن روحیه پهلوانی و مبارزه‌جویی در مابقی موارد همچون انگیزه‌ها، افکار و علایق خیلی با هم متفاوت هستند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین