کد خبر: ۷۵۴۸۹
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۴
15می روز جهانی خانواده؛

پیام «بان کی مون» به مناسبت روز خانواده

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: امسال موضوع روز بین المللی «خانواده پدران و خانواده: مسئولیت ها و چالش ها» براهمیت نقش پدران در زندگی خانواده ها و کودکان در سراسر جهان، تاکيد دارد.
 
به گزارش سرویس بین الملل آفتاب «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامش به مناسبت روز جهانی خانواده این گونه آورده است:

به گونه ای سنتی در بسیاری از جوامع پدران معلمان اخلاق، برقرار کنندگان نظم و نان آورندگان هستند. در حال حاضردر بسیاری از کشور ها تاکید فزاينده ای می شود بر نقش پدر به عنوان يکی از والدين که به گونه ای کامل درگیر جنبه های عملی روز مره و احساسی پرورش کودکان است. پژوهشی که به تازگی انجام شده، بیانگر نقش مثبت مشارکت فعالانه پدران در رشد کودکانشان است.

با اين حال چالش ها کماکان برای پدران و همينطور برای جامعه و سياست های اجتماعی برقرار است. برای مردان زيادی عهده دار شدن وظايف پدری با مشکل و گاه با اثرات مخرب بر خانواده و لاجرم اجتماع در سطح کلان همراه است. برخی پدران با تحميل خشونت خانگی يا حتی سوء استفاده جنسی موجب ويرانی خانواده و ايجاد زخم های عميق جسمی و روحی در کودکان می شوند. پاره ای ديگر خانواده هايشان را بی درنگ ناديده می انگارند و در حمايت از آنان کوتاهی می کنند.

 پژوهشگران به پژوهش خود در باره اينکه حضور يا عدم حضور پدران چگونه می تواند در حوزه هايی مانند دست آوردهای درسی و جرم موثر باشد، تداوم می دهند. 

در سطح بين المللی، غالبا مهاجرت پدران بسياری را وا می دارد با جدايی از خانواده هایشان رو به رو شوند. پدران مهاجر ممکن است با مفهوم کاملا متفاوتی از "پدری" در سرزمين مقصد رو به رو شوند، نسبت به آن چه در سرزمين خود می دانستند يا حتی ممکن است ازسوی فرزندانشان پس از رشد در جامعه ای جديد، پذيرفته نشوند. بحران بيماری ايدز و ويروس آن به دليل اهميت فاحش مسئوليت ارتباط جنسی پدران و تمامی مردان، پدران را در سطح جهانی به چالش می گيرد. بحران، همچنين مردان را به اين چالش ترغيب می کند تا نقش پدری برای کودکانی بازی کنند که در اثر اين بيماری يتيم شده اند. 

تمامی اين چالش ها نياز ژرف وجهانی برای نمادهای مثبت پدری در خانواده را مشهود می دارد. همچنان که درک ما از "پدری" افزايش می يابد، فرصتی برای مردان ايجاد می شود تا به گونه ای خلاقانه آنچه به معنای پدر بودن است را مورد بازنگری قرار دهند و به فرصت ها برای ايجاد تغيير در جوامع بنگرند. در اين روز بين المللی خانواده، پدران را به اين فرا می خوانم تا به خانواده هايشان احترام گذارند. خانواده ها را نيز به اين فرا می خوانم که به پدران برای سهم مهمی که در زندگی خانواده دارند، احترام بگذارند. و همگان را برای تعهد به ايجاد محيط اجتماعی که تصوير مثبتی از پدری را تشويق کرده و استمرار می بخشد، فرا می خوانم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین