کد خبر: ۷۵۶۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۵
آخرین تحولات زیمبابوه

فاش شدن طرح ترور رهبر مخالفان زیمبابوه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مورگان چانگارای، رهبر مخالفان زیمبابوه که قرار بود پس از مدتها به کشور خود بازگردد، دیروز سفر خود را لغو کرد. مقامات حزب «جنبشی برای تغییر دموکراتیک» اعلام کردند لغو سفر چانگارای به زیمبابوه به دلیل گزارش‌های معتبری است که مبنی بر وجود طرحی برای ترور وی به آنها رسیده‌است.

آقای چانگارای در انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه که در 29 ماه مارس امسال برگزار شد موفق شد رابرت موگابه رییس جمهوری فعلی این کشور را به جایگاه دوم تنزل دهد، اما به دلیل عدم کسب اکثریت مطلق آراء  این انتخابات به دور دوم کشیده شد. وی از زمان برگزاری انتخابات تاکنون بیشتر وقت خود را در خارج از کشور سپری کرده‌است. 

آقای چانگارای اعلام کرده است که دلیل سفر او به خارج از زیمبابوه، جلب حمایت بین المللی بر علیه حزب زانو-پی اف «Zanu-PF» به رهبری رابرت موگابه است؛ اما اذعان می‌کند دلیل دیگری نیز برای ترک کشورش وجود دارد و آن نبود امنیت جانی برای وی در زیمبابوه است.

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه بیش از 5 هفته به طول انجامید و این موضوع باعث به وجود آمدن درگیری های بسیاری در این کشور شد. مقامات زیمبابوه در روز جمعه اعلام کردند که دور دوم انتخابات در روز 27 جون (ماه آینده) برگزار خواهد شد.

مورگان چانگارای رهبر «جنبشی برای تغییر دموکراتیک» دیروز پس از سخرانی در «کنگره جهانی لیبرال» در بلفاست، این شهر را به مقصد زوهانسبورگ در آفریقای جنوبی ترک کرد. بر طبق برنامه او قرار بود پس از توقفی کوتاه در مرکز این جنبش در ژوهانسبورگ راهی فرودگاه این شهر شود و آفریقای جنوبی را به مقصد زیمبابوه ترک گوید، اما با دیدن گزارش‌هایی مبنی بر طرح وجود طرح ترور وی، این سفر را موقتاً لغو کرد.

«جورج سیبوتشیوه» سخنگوی «جنبشی برای تغییر دموکراتیک» در سخنانی اعلام کرد: «اطلاعات معتبری که از منابع مطلع به ما رسیده‌است خبر از برنامه‌ای برای ترور رییس جمهور مورگان چانگارای می‌دهند. به همین دلیل تصمیمی مبنی بر لغو سفر امروز رییس جمهور گرفته شد». وی جزئیات بیشتری از این برنامه را اعلام نکرد، اما گفت که منبع این اطلاعات مقامی دولتی است که با توجه به شغل خود، به این اطلاعات دسترسی داشته است.

آقای «سیبوتشیوه» از جواب دادن به این سوال که «آیا مقامات دولتی در طراحی برای این ترور دست داشته اند»؟ سرباز زد، ولی از از دولت موگابه برای جدی نگرفتن تهدیدها بر علیه «مورگان چانگارای» به شدت انتقاد کرد. وی با اعلام اینکه این جنبش در حال رایزنی با رهبران دیگر کشورهای آفریقایی برای برای تامین اتومبیل و محافظ در زیمبابوه برای تامین امنیت رهبر خود است، گفت: «همکاری با دولت زیمبابوه تقریبا غیرممکن است».
 
آقای چانگارای قرار بود دیشب در حراره - پایتخت زیمبابوه – برای جمعی از حامیان جنبش سخنرانی کند و امروز نیز میبایست بر طبق برنامه در تظاهراتی که جنبش در بولاوایو برگزار کرده بود، شرکت جوید.

گزارش ها حاکی است هنوز از تاریخ بازگشت وی به زیمبابوه خبری در دست نیست و تعداد بسیاری از مردم کشور زیمبابوه معتقند که برگزاری انتخابات آزاد در این کشور ظرف یک ماه آینده ممکن نیست؛ موضوعی که با توجه به بالا رفتن خشونت ها میان طرفهای درگیر به نظر واقعی می نماید. 

«جنبشی برای تغییر دموکراتیک» ادعا می کند در انتقام گیری حزب زانو-پی اف از این جنبش به دلیل از دست دادن اکثریت در مجلس زیمبابوه و شکست در دور اول ریاست جمهوری، حداقل 40 تن از حامیان این جنبش کشته و صدها تن به بدترین وجه مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

گزارش های سازمان‌های حقوق بشر در زیمبابوه حاکی از کشته شدن 6 تن از مخالفان دولت در روز پنجم می است. بر طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر در زیمبابوه، در کمپی که توسط حزب «زانو پی اف» و به نام کمپ «آموزش دوباره» راه اندازی شده بود شش تن تا سر حد مرگ به باد کتک گرفته شده و سپس شکنجه شدند. 

به گزارش این سازمان 2 تن از این افراد در همان زمان جان سپردند، یکی در خانه‌ و بقیه همان شب در بیمارستان بر اثر جراحات وارده درگذشتند. شاهدانی که اجساد را دیده‌اند از شکنجه‌های بدوی‌ای که بر روی این افراد انجام شده‌است اظهار شگفتی کرده‌اند.

تلاش «جنبشی برای تغییر دموکراتیک» برای جلب حمایت رهبران منطقه ای آفریقا و با هدف اعمال فشار بر دولت رابرت موگابه تاکنون به شکست انجامیده است. گفته می‌شود «تابو امبکی» رییس جمهوری آفریقای جنوبی که نقش میانجی را در درگیری‌های داخلی زیمبابوه به عهده دارد، پس از دریافت کردن گزارشی مبنی بر خشونت‌های گسترده در زیمبابوه، اعتقاد دارد که تشکیل دولت وحدت ملی در زیمبابوه تنها راه برون رفت از بحران در زیمبابوه است. 

گفته می‌شود آقای امبکی این طرح را در سفر هفته پیش خود به زیمبابوه با رابرت موگابه در میان گذاشته‌است. آقای چانگارای نیز تایید کرد گفتگوهایی در مورد تشکیل دولت ائتلافی انجام شده‌است. وی هفته پیش اصرار خود بر عدم وجود رابرت موگابه در دولت ائتلافی آینده را کنار گذاشت تا شاید این طرح به سرانجام برسد.

گزارش‌های تایید نشده حاکی است دولت زیمبابوه اسلحه های چینی را که به دلیل مخالفت بنادر آفریقا تابه‌حال به دست این کشور نرسیده‌بود، دریافت کرده‌است. این دولت دیروز با رد همه پیش شرط‌های مخالفان اعلام کرد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 27 ژوئن و بر طبق برنامه تعیین شده انجام خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین