کد خبر: ۷۵۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۴
نتایج انتخابات پارلمان کویت اعلام شد

هیچ زنی نتوانست وارد پارلمان کویت شود

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: بر اساس نتایج اعلام شده پس از پایان انتخابات پارلمانی کویت، اسلامگرایان سنی در پارلمان جدید حضوری قدرتمند یافتند، شیعیان نیز توانستند یک نماینده بیشتر به پارلمان بفرستند و برای دومین دوره متوالی هیچ زنی نتوانسته است عنوان نمایندگی را کسب کند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، نتایج رسمی نشان می‌دهد که ائتلاف اسلامی سلفی‌ها و متحدان آنها حداقل 10 کرسی را در پارلمان بدست آورده‌اند که در مقایسه با دوره قبل حضور آنها در پارلمان دو برابر شده است.

در مجموع اسلامگرایان سنی 21 کرسی را در پارلمان از آن خود کرده اند که چهار کرسی بیشتر از شمار کرسی های آنها در دوره قبل است.

پارلمان قبلی بعد از اختلاف نظرهای عمیق دولت کویت و پارلمان، پس از استعفای جمعی اعضای کابینه، توسط امیر کویت منحل اعلام شد.

از شمار نمایندگان «جنبش قانون اساسی اسلامی» که جناح سیاسی سازمان اخوان المسلمین در کویت به حساب می آید، کاسته شده و از شش کرسی به سه کرسی رسیده است.

تعداد نمایندگان اقلیت شیعه نیز از چهار نفر به 5 نفر افزایش یافته است. پارلمان کویت 50 عضو دارد.

تمام نمایندگان شیعیان از اسلامگرایان هستند. دو تن از آنها در پارلمان قبلی در یک راهپیمایی جنجال برانگیز در ماه مارس (دوماه پیش) شرکت کردند که به منظور سوگواری برای کشته شدن عماد مغنیه یکی از مشهورترین فرماندهان نظامی حزب الله لبنان به راه افتاده بود.

این امر به تنشهای فرقه ای در کویت دامن زد.تحلیلگران می گویند که تضادهای فرقه ای در این انتخابات به شکلی جدی مطرح بوده است. 

شیعیان یک سوم جمعیت کویت را تشکیل می دهند. جمعیت ساکنان اصلی کویت یک میلیون نفر است که شمار زیادی از خارجی ها نیز در این کشور ساکن هستند.

لیبرالها و طرفداران آنها نیز هفت کرسی به دست آورده اند که در مقایسه با پارلمان قبلی، یک کرسی کمتر است.

گروهی که از احمد السعدون از چهره های مخالف حمایت می کند نیز چهار کرسی به دست آورده اند. در این پارلمان 22 چهره جدید حضور یافته اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین