کد خبر: ۷۵۶۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵

اروپا برخی بانک‌های روسی را از سوئیفت خارج کرد/ آمریکا حمایت کرد

کاخ سفید حمایت خود از تصمیم اروپا برای اخراج برخی بانک‌های روسی از سوئیفت را اعلام کد.
اروپا برخی بانک‌های روسی را از سوئیفت خارج کرد/ آمریکا حمایت کرد
آفتاب‌‌نیوز :

کمیسیون اروپا بامداد یکشنبه پس از کشمکش‌های فراوان اعلام کرد که متحدان غربی توافق کردند که برخی بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت خارج می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اورسولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا همراه با آمریکا و دیگر شرکای غربی قصد اعمال تحریم‌های بیشتری علیه روسیه را دارند که شامل قطع کردن دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به سیستم سوئیفت می‌شود.

دولت آلمان نیز اعلام کرد که متحدان غربی دسترسی بانک مرکزی روسیه به بازار‌ها را محدود می‌کنند.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که همگام با کمیسیون اروپا و برخی متحدان غربی خود از خروج برخی بانک‌های روسیه از شبکه مالی سوئیفت حمایت می‌کند.

سوئیفت (SWIFT) " مخفف (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی " است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود.

در حال حاضر بیش از ۹۷۰۰ بانک و موسسه مالی در ۲۰۹ کشور عضو جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی هستند. در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵/۱ بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله گردیده است.

مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل مینماید و کشور‌های آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضاء فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری دارای یک SAP یعنی نقطه دسترسی به سوئیفت می‌باشد که توسط موسسه سوئیفت کنترل می‌شود (در ایران SAP در بانک مرکزی واقع گردیده است).

سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحد‌های ارزی بانک‌های داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین