کد خبر: ۷۵۶۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

کارشناس آمریکایی: روسیه می‌تواند پرونده هسته‌ای ایران را پیچیده کند

یک کارشناس اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» گفته است تهاجم روسیه به اوکراین تبعات کوتاه مدت و بلندمدتی برای جهان و خصوصا خاورمیانه دارد.
کارشناس آمریکایی: روسیه می‌تواند پرونده هسته‌ای ایران را پیچیده کند
آفتاب‌‌نیوز :

 تادمن با بیان این که تأثیرات تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا موج خواهد زد گفت: « این صف‌بندی‌های ژئواستراتژیک جدید، ناامنی غذایی چندوجهی را پدید می آورد و تهدیدی برای ایجاد درگیری‌های نظامی جدید در این مناطق خواهد بود.»

به گفته این کارشناس روابط بین الملل و مسائل استراتژیک اگر تقابل بین روسیه و بسیاری دیگر از کشورهای دیگر جهان طولانی شود، که به نظر محتمل است، سوای از کوتاه مدت، تأثیرات جدی تری ممکن است در بلند مدت برای کل جهان برجای بگذارد.

به گزارش وب سایت اندیشکده سی.اس.آی.اس، از نظر تادمن کشورهایی مانند مصر که برای واردات غذا و کالاهای اساسی به خارج از کشور متکی هستند و عمده گندم خود را وارد می کنند، بیشتر در معرض خطر هستند.

او می افزاید: « کمبود گندم به کشورهای شکننده در منطقه آسیب بیشتری خواهد زد. بحران اقتصادی لبنان در حال حاضر و تا همین جا توانایی مردم این کشور برای خرید مواد غذایی را تضعیف کرده است و قیمت ها در کمتر از سه سال ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است. لبنان برای تامین بیشتر نیازهای خود گندم وارد می کند که حدود ۶۰ درصد آن از اوکراین تامین می شود. این کشوربیشتر از یک ماه گندم در انبارهای خود ندارد. لیبی و یمن جنگ زده به طور مشابه در برابر کمبود گندم آسیب پذیر هستند.»

این کارشناس معتقد است طولانی شدن منازعه روسیه و غرب بر سر اوکراین می تواند قیمت نفت و گاز را افزایش دهد و این در کوتاه مدت برای کشورهای تولید کننده نفت خوب است اما در دراز مدت به ضرر آنها خواهد بود چرا که کشورهای مصرف کننده نفت را به سمت انرژی های جایگزین و رویگردانی از مصرف نفت سوق خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که روسیه چگونه می تواند تحریم های غرب را تلافی کند گفت: روسیه می تواند در سوریه منافع آمریکا و غرب را با خطر مواجه کند، همچنین این کشور می تواند نقش توازن ساز خود در سوریه را کنار بگذارد و خلاء قدرتی ایجاد کند که بلافاصله می تواند توسط ایران پر شود خصوصا اگر توافق وین به دست بیاید و ایران به پول های نفتی خود دسترسی پیدا کند.

به گفته تادمن روسیه فرصت مناسبی برای تضعیف غرب در ماه ژوئیه خواهد داشت، زمانی که شورای امنیت سازمان ملل در مورد تجدید عملیات بشردوستانه فرامرزی سازمان ملل در مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال غرب سوریه رای داد. وتوی روسیه ۴ میلیون سوری را که به کمک های بشردوستانه وابسته هستند به خطر می اندازد، فشار بر ترکیه را به شدت افزایش می دهد و می تواند موج بزرگی از مهاجرت اجباری را در شرق مدیترانه ایجاد کند. دولت بایدن بر دیپلماسی بشردوستانه تاکید کرده است و وتوی روسیه احتمالاً هرگونه امید به همکاری جدی در پرونده سوریه بین ایالات متحده و روسیه را از بین می برد.

به گفته این کارشناس مسائل استراتژیک روسیه می تواند با دامن زدن به درگیری ها در لیبی در برای روند صلح اخلال ایجاد کند و از این طریق به دنبال افزایش فشار بر اروپا باشد. روسیه می‌تواند به طور مشابه مهاجرت غیرقانونی از لیبی را افزایش داده و برای بی‌ثبات کردن اروپا از آن بهره برداری کند همانگونه که همین حالا اروپا را با پناهندگان اوکراینی گرفتار کرده است.

در نهایت، روسیه می تواند دیپلماسی بین المللی را در مورد پرونده هسته ای ایران پیچیده کند. در حالی که تهاجم به اوکراین تاکنون مذاکرات برجام در وین را از مسیر خود خارج نکرده است، مذاکرات موفقیت آمیز همچنان مستلزم فرآیند ظریف اجرایی است و روسیه می تواند به دنبال ایفای نقش مخرب باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین