کد خبر: ۷۵۶۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۱
پیش بینی‌های بانک جهانی حکایت دارد؛

سالی سخت در انتظار اقتصاد فلسطین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیش بینی های بانک جهانی حاکی از این است که در سال جاری وضعیت اقتصادی فلسطینی‌ها تحت تاثیر محدودیتهایی که رژیم صهیونیستی اعمال کرده هیچ رشدی نخواهد داشت.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، این پیش بینی بر خلاف ارزیابی های قبلی بانک جهانی است. ارزیابی های قبلی حاکی از این بود که اگر دولت فلسطین و کشورهای کمک کننده هر کدام به خوبی نقش خود را ایفا کنند، رسیدن به رشد اقتصادی دو رقمی برای خودگردانی فلسطین امکان پذیر است.

اکنون بانک جهانی تخمین زده است که رشد نا خالص اقتصادی فلسطینی‌ها در سال 2008 فقط سه درصد رشد خواهد کرد. گزارش این بانک حاکی از این است با در نظر گرفتن رشد جمعیت و نیاز برای افزایش درآمد سرانه هر فرد، این رشد در مقایسه با سالهای قبل اگر کاهشی را نشان ندهد، افزایشی را نیز نشان نمی دهد.

بانک جهانی اضافه می کند که وضعیت اقتصادی غزه به دلیل قطع راههای ارتباطی این منطقه با جهان خارج شدیدا دچار مشکل شده است. بعد از اینکه جنبش حماس کنترل غزه را در دست گرفت گذرگاههای این منطقه با مصر و اسرائیل بسته شد.

این گزارش اضافه می کند که در کرانه غربی که هنوز صدها ایست بازرسی، دروازه های کنترل عبور و مرور و موانع امنیتی از طرف اسرائیل وجود دارد، نیز رشد نا خالص اقتصادی کند بوده است.

چهارماه قبل کشورهای کمک کننده متعهد شدند تا طی سه سال حدود 7 میلیارد و هفتصد میلیون دلار به توسعه مناطق فلسطینی و نیز انجام اصلاحات در این مناطق کمک کنند.اصل این طرح بر کاهش نقش دولت و حمایت از بخش خصوصی استوار بود. بخشی خصوصی فلسطینی به دلیل درگیری‌ها میان فسطینیها و رژیم صهیونیستی به شدت متضرر شده و محدودیتهای ایجاد شده از طرف حکومت تل آویو نیز امکان رشد آن را سلب کرده است.

بانک جهانی می گوید که احیای بخش خصوصی نیازمند توجه به عرصه هایی است که با ادامه اعمال محدودیت بر فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل ، امکان رشد این عرصه ها وجود ندارد.اگرچه برنامه "توسعه و اصلاحات اقتصادی" در کرانه غربی در حال اجرا شدن است ولی غزه از کمکهای جامعه جهانی بهره چندانی نمی برد.

در روزهای اخیر دولت فلسطینی در کرانه غربی اعلام کرد که گامهایی را در جهت کاهش کسر بودجه خود برداشته است ولی بازهم به حدود 400 میلیون دلار کمکهای خارجی نیاز است تا این کسر بودجه در سال 2008 تامین شود. این دولت گفته است که بیشتر کمکهای بین المللی به توسعه پروژه های متعدد اختصاص یافته و بودجه عادی دولت از آن تامین نمی شود.

طی ماه های اخیر رژیم صهیونیستی با قطع سوخت نیروگاه های تولید برق در نوار غزه زندگی روزمره ساکنان این منطقه را با مشکلاتی جدی مواجه ساخته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین