کد خبر: ۷۵۷۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۲
روح الله حسینیان در دانشگاه تهران مطرح کرد:

خاتمی عامل قتلهای زنجیره‌ای را ذخیره می‌دانست

سعید امامی در قتل‌های زنجیره‌ای نقشی نداشت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلسه سخنرانی روح‌ا... حسینیان با عنوان «آن سوی اصلاحات» عصر دیروز (دوشنبه) در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، در این جلسه که به میزبانی بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، برق سالن سخنرانی قطع شده بود ولی با اصرار این تشکل دانشجویی روشنایی تالار با وجود تعدادی شمع تامین شد و حسینیان به وسیله بلندگوی دستی به ایراد سخن پرداخت.

در ابتدای مراسم حسینیان نماینده منتخب مردم تهران در مجلس هشتم با اشاره به وضعیت تاریک سالن، گفت:‌«از اینکه امروز در این سالن تاریک خدمت شما رسیدیم هم از باب این است که ما روزی چراغی برافروختیم و امروز چراغ خودمان خاموش شد».

حجت‌الاسلام حسینیان سپس دانشجویان بسیجی را به اتحاد با مدیریت دانشگاه دعوت کرد و به آنان توصیه کرد که تاریکی سالن را ناشی از توطئه ندانند و آن را یک اتفاق قلمداد کنند.

وی با اشاره به طرح پرسش‌های احتمالی دانشجویان بعد از جلسه سخنرانی گفت: «پاسخ من این است که قبل از پرداختن به مباحث احساسی و جزئی، مبانی تفکر را تبیین کنیم و یک جامعه معقول و اهل تحقیق و عمیق بوجود آوریم و سنی از من گذشته که محافظه‌کار و ترسو شده‌ام و شانی برای خود قائلم و از من توقع نداشته باشید که مانند یک سربازی که سینه خود را سپر می‌کند با دشمن گلاویز شوم».

نماینده اسبق دادستانی کل کشور در وزارت اطلاعات عنوان بحث خود را «نقد مبانی تفکر و اندیشه اصلاحات» عنوان کرد و از نیروهای مذهبی خواست که این مساله مهم را درک کنند.

وی در ادامه بحث اهمیت طرح مبانی اندیشه را برای هر نوع تفکری به داشتن استراتژی سیاسی و ایدئولوژی اعتقادی مربوط دانست و فایده دیگر آنرا لزوم توجه به پرنسیپ سیاسی عنوان کرد و افزود: «بسیاری از نمادها و ارزش‌ها مثل عدالت و آزادی زمانی یک تعریف واحد دارند که انسان دارای یک بنای فکری و اندیشه‌ای باشد».

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی به تعریف انسان در اندیشه اسلامی پرداخت و گفت: «در اسلام نیز نوعی اومانیسم و اصالت انسان وجود دارد با این تفاوت که طبق آیات قرآن، انسان مسجود فرشتگان و صاحب کرامت است و طبق آیات قرآن، انسان موجودی مختار است».

وی سپس با اشاره به آیات قرآن کریم ادامه داد: «انسان با اختیار و تلاش خود به سوی لقاءا... بشتابد و جایگاه انسان در کنار ملک و پادشاه توانگر و خدا در بهشت خواهد بود».

حسینیان ادامه داد: «تمام مفاهیم اسلامی و جامعه اسلامی در همین طیف تفسیر می‌شود، آزادی و مشارکت در این چارچوب تفسیر می‌شود».

وی با اشاره به تفکیک سه نحله فکری در دوران معاصر، چپ‌گرایی مارکسیستی بر مبنای تفکر ماتریالیسم دیالیکتیک را مورد نقد قرار داد و گفت: «تعریف انسان در این اندیشه موجودی متحیر است و مجبور و رها شده در دستان تغییر دیالیتیک که ابزار تولید تعیین کننده سرنوشت انسان است».

نماینده مجلس هشتم با اشاره به روند تغییر ابزار تولید در تاریخ از دیدگاه مارکسیستی گفت: «در این تفکر انسان فقط یک کاتالیزور است و تبدیل به یک حیوان اقتصادی می‌شود».

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به لیبرالیسم و مبانی آن گفت: «مهمترین بحث در این مکتب به نظرم اومانیسم است، اصالت انسان در مقابل خداوند و در این جامعه خدا وجود دارد ولی خدایی بیکاره است و خدای مدیر و مدبری که در جهان بینی اسلامی هر لحظه مدیریت جهان را برعهده دارد حضور ندارد».

حسینیان با اشاره به وقایع مشروطه و اختلاف بین روشنفکران لیبرال و روحانیت اشاره کرد و گفت: «تفاوت ما در تعریف ماهوی انسان باعث بوجود آمدن سه نحله فکری در تاریخ معاصر ایران شد که عبارتند از 1-چپ 2- لیبرال 3- اسلام‌گرا و این اختلاف مبانی فکری خود را در مشروطه نشان داد».

وی با ذکر صحبت‌هایی از شیخ فضل‌ا... نوری واختلافش با روشنفکران دوره مشروطه گفت: «در پاسخ به درخواست‌های شیخ فضل‌ا... نوری درباره مشخص کردن مصادیق مساوات تفسیر دقیق آن‌ها از روشنفکران کسانی که تفکر و اندیشه غربی داشتند سعی کردند که این تعاریف مبهم باشد».

وی ادامه داد: «مسائلی مانند عدالت، مشارکت و قانونگذاری و اختیار مجلس برای قانونگذاری در تمام حیطه‌ها به خاطر اختلاف مبانی، تضادها سرباز کردند».

حسینیان با اشاره به جریانات موثر در ملی شدن صنعت نفت گفت: «اختلافات درون نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز ناشی از اختلافات مبانی بود که نهایتا به اختلاف و درگیری و سقوط نهضت منجر شد».

نماینده اسبق دادستانی در وزارت اطلاعات با اشاره به وقایع ابتدای انقلاب اسلامی ادامه داد: «تفکر روشنفکران دینی و نهضت آزادی تفکری اسلامی با خمیر مایه‌ای لیبرالیستی بود و به خاطر همین تفکرات نتوانست انقلاب را همراهی کند و از معارضین انقلاب شد».

حسینیان با اشاره به موضع جبهه ملی درباره لایحه قصاص در ابتدای انقلاب گفت: «اختلافات جبهه ملی با انقلابیون نیز ناشی از اختلاف مبانی بود و جریان بنی‌صدر نیز جریان لیبرالیسی بود که خارج از این چارچوب نبود».

وی با اشاره به نامه آیت‌ا... بهشتی به حضرت امام خمینی(ره) درباره مدیریت بنی صدر گفت: «تشخیص بهشتی نیز این بود که ریشه اختلافات در مبانی فکری و اندیشه‌ای بود».

سپس نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: «ما باید بین جریان دوم خرداد تفیک قائل شویم، یک سر دوم خرداد طیف وسیعی است از کسانی که در مبانی فکری‌شان تفکر التفاطی یا لیبرالیسی و طیف دیگر کسانی هستند که از مبانی فکری هیچ اطلاعی ندارند و یا مبانی فکری را درک نمی‌کنند و در پاسخ به اعتراض ما می گفتند که نه چنین چیزی نیست و عده‌ای هم درک می‌کردند می‌گفتند که موضع‌گیری در برابر حاکمیت آن به مصلحت نیست».

وی ادامه داد:‌« حرف و سخن من با کسانی است که با اندیشه و ساز و کار فکری به جنگ اززش های و نظام و حکومت و انقلاب آمدند و این طیف را خیلی وسیع نگیرید و به آن‌هایی که اشاره می‌کنم محدود کنید».

حسینیان افزود: «از وقایع عجیب جریان اصلاحات این است که کسانی شعارهای لیبرالیسم دادند که در اوایل انقلاب دیدگاه چپ‌گرایانه و گرایش‌های مارکسیستی داشتند».

وی با اشاره به طرح دیدگاه‌های این افراد در اوایل انقلاب گفت:‌ «همین افراد اقتصاد ایران را دولتی کردند و دومین خصیصه آنها درگیری با ابرقدرت‌ها و کشف کردن کشورهای ذره‌بینی مثل بورکینافاسو بود و نمونه کار آنها در درگیری با ابرقدرت‌ها تسخیر لانه جاسوسی بود که البته من آنرا نفی نمی‌کنم و این‌ها کسانی بودند که بعدا اظهار پشیمانی کردند و با همان گروگان‌ها مذاکره کردند و شام خوردند و سیگار کشیدند و نوشیدنی خوردند».

حسینیان ادامه داد: «در همین تغییر مواضع، اصول و ارزش‌های لیبرالیسم شکل پیدا می‌کند و یکی از اصول و اصرارهای آن‌ها تفکیک قائل شدن بین جمهوریت و اسلامیت به بهانه حفظ جمهوریت بود».

وی با اشاره به طرح بحث‌هایی مثل پلورالیسم دینی، قرائت‌های چندگانه دینی در روزنامه‌های صبح امروز و خرداد گفت: «می‌خواهند، تفسیر واحد امام‌(ره) را از اسلام و حدود و ارزش‌های کمرنگ کنند و در نهایت یکی از این افراد در مصاحبه با یکی از نشریات خارجی اعلام کرد که تفکر و اندیشه امام خمینی(ره) متعلق به موزه‌ها است». 

حسینیان با اشاره به متدولوژی خاص هر علم گفت: «اسلام نیز علمی است که با مترولوژی خاص آن باید مورد قرائت قرار بگیرد».

حسینیان ادامه داد: «سومین مساله‌ای که آقایان به آن اصرار داشتند هضم شدن در قدرت جهانی بود و اولین مصاحبه آقای خاتمی با خبرنگار CNN کریستین امانپور برای ذوب کردن یخ‌های رابطه بین ایران و آمریکا بود و حتی در روزنامه صبح امروز مقاله‌ای در مورد استقلال نوشته شد که چه کسی گفته استقلال خوب است و کشوری مثل ژاپن استقلال نداشته و پیشرفت کرده است».

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: «در کمرنگ کردن نمادهای مذهبی در روزنامه خرداد به مدیر مسئول عبدا...نوری مقاله‌ای علیه حجاب نوشته شد و درباره امام حسین(ع) و واقعه کربلا هم مقالات فراوانی نوشته شد و آن را انتقام تاریخی جلوه دادند».

وی ادامه داد: «یکی از مسائل دیگر سکولاریسم و تقدس‌زدایی و این مبانی کردن اسلام سیاسی بود در حالیکه هم پیام و احیاگری امام(ره) اسلام سیاسی بود و استدلال می‌کردند و دروغ‌های واضحی می‌گفتند در حالیکه در طول تاریخ هر گاه ایدئولوژی و قدرت با هم ممزوج شده است، نفوذ آن بیش از گذشته شده است و نمونه آن همراهی اهل تسنن با قدرت در طول تاریخ و نفوذ گسترده آن‌هاست و نفوذ تشیع در جهان نیز روبه به افزایش است و نمونه آن افزون شدن نمازگذاران و نیروهای مذهبی بعد از انقلاب نسبت به قبل از آن در دانشگاه است».

در ادامه مجریان مراسم به طرح سوال‌های کتبی دانشجویان از حجة‌الاسلام حسینیان پرداختند و وی با اکثر سوالات به صورت کوتاه جواب داد.

نماینده تهران در مجلس هشتم در پاسخ به نخستین سوال که چرا با این همه اطلاعات، الان در این مراسم خیمه‌شب‌بازی بچه‌گانه شرکت کرده‌اید، گفت: «خیمه‌شب‌بازی بزرگانه اقلاً بفرمایید و بنده هیچ‌گاه سکوت نکرده‌ام و در طول حاکمیت دوم خرداد بارها صحبت کرده و مورد اعتراض و نفرت نیروهای اصلاح‌طلب بوده‌ام و این خیلی بی‌انصافی است».

حسینیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نقش آقای خاتمی در حادثه 18 تیر گفت: «تا آنجا که من برخی اسناد حادثه 18 تیر را دیدم نقش منفی برای آقای خاتمی ندیدم گرچه با تفکر ایشان مخالفم ولی ایشان اهل توطئه نبود و در معاونت وزارت کشور ستادی بود که سعی می‌کرد به مسائل کوی دانشگاه دامن بزند تا طول بکشد و راهنمایی و تحریک می‌کردند و نیرو اعزام می‌کردند».

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تمایل مردم نسبت به جریان دوم خرداد در سه انتخابات با وجود ریشه‌های متعارض با انقلاب اسلامی گفت: «به قول مقام معظم رهبری «حماسه» مردمی دوم خرداد را به وجود آورد و آن‌ها هم هنوز خودشان را نشان نداده بودند و نفوذ وحضورشان بعد از دوم خرداد بود و عوامل به وجود آورنده دوم خرداد مربوط به عملکرد دوره قبل از آن بود و مردم خواسته‌هایی داشتند و احیاناً در حکومت کج‌روی‌هایی وجود داشت و نتیجه آن برگشتن مردم از حاکمان آن دوره چندساله بود ولی آنچه که مورد نظر ماست، سوء استفاده عده‌ای از این حماسه بود که می‌خواستند مبانی فکری خودشان را حاکم کنند و انقلاب را به سمت و سوی انحرافی بکشانند و مردم هم بعد از انتخابات شورای دوم عدم تمایل خود را به جریان دوم خرداد نشان دادند».

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ چند سوال کتبی در مورد قتل‌های زنجیره‌ای مطرح شد که از جمله پرسش درباره دست داشتن حسینیان در قتل‌ها و پیشینه خانوادگی سعید امامی و مهرداد عالیخانی بود که حسینیان در پاسخ گفت: «من دستی در قتل‌های زنجیره‌ای نداشتم و لابد باید قسم بخورم و کسی که ادعا می‌کند باید شاهد بیاورد و من کاره‌ای هم نبودم و کسانی دراین قتل‌ها دست داشتند که کاره‌ای بودند یا معاون وزیر یا در مقام قضاوتی بودند که فتوایی صادر کنند و بنده در هیچ کدام در مقامی نبودم که دستی در قتل‌ها داشته باشم و مسئله این بود که جریان این قتل‌ها را به وجود آورد و انگشت اتهام را به سوی عده‌ای نشانه گرفته و بنده هم در آن برنامه چراغ یک پاسخ گفتم و بعد از آن مرا متهم کردند».

حسینیان گفت: «جالب است که چون در جریان انتخابات دوره هفتم ریاست‌جمهوری من از آقای خاتمی حمایت کردم و با اینکه ما کاندیدای خاصی داشتیم و مجموع موضعگیری من در چندین میزگرد تلویزیونی بود. حتی شب انتخابات چندتن از این دوم خردادی‌ها به من زنگ زدند و به بنده تبریک گفتند و جالب است که بنده حتی با همین آقای سعید امامی بر سر آقای خاتمی بحث مفصلی داشتیم و من گله کردم که چرا شما این قدر علیه آقای خاتمی فعالیت می‌کنی؟ و ایشان استدلال کردند و اطلاعات و اسنادی را به من نشان داد و این دشمنی‌هایی که بعد از انتخابات با سعید امامی شد سر این اختلافات مربوط به قبل از انتخابات بود».

حرف ایشان این بود و عبارت ایشان را من یادم است که گفت: «شما مطمئن باشید آقای خاتمی آدم خوبی است ولی باندی که او را حمایت می‌کند آدم‌های بسیار خطرناک و آدم‌های معتقد به نظام جمهوری اسلامی نیستند و اگر این‌ها به قدرت برسند امنیت کشر را به خطر می‌اندازند که همین جمله را آقای خاتمی چندوقت پیش در سخنرانی‌هایش مطرح کردند».

حسینیان ادامه داد: «من خودم اصلاً از آقای خاتمی حمایت می‌کردم و همین‌ها که مرا متهم به قتل می‌کردند، پیشنهاد می‌کردند که من به عنوان شخصیتی بی‌طرف عضو شورای نگهبان شوم و مقاله‌اش را دارم. بعد از برنامه چراغ که من استدلال خودم را مطرح کردم که عامل اصلی قتل‌ها وابسته به جریان دوم خرداد است و در انتخابات و بعد از آن و هنگام حضور آقای خاتمی در وزارت اطلاعات مورد حمایت جریان دوم خرداد قرار گرفت و حتی نوار آن موجود است و آقای دری نجف‌آبادی هم در خاطراتش آورده، و عبارت آقای خاتمی این است که آقای موسوی از ذخیره‌های ما در وزارت اطلاعات است. اولین اقدام دولت خاتمی منصوب کردن وی به معاونت امنیت است و ایشان عامل اصلی بوده است و سعید امامی در این جریان نقشی نداشته و کاره‌ای هم نبوده و مشاور وزیر بود و جایگاهی نداشت و حرف ما این بود و بعد ما را متهم کردند که حسینیان در این قتل‌ها دست داشته است».

حسینیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر رفع اتهام از سعید امامی توسط فرزندان انقلاب با توجه به ظلمی که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای نسبت به وی شد گفت: «من که سرنوشت کسی را در دست ندارم و در سخت‌ترین شرایط از ایشان دفاع کردم و در ختم‌اش شرکت کردم و البته استدلالات دیگری هم داشتیم و حالا دوستان انقلاب خودشان می‌دانند».

حسینیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مطرح شدن بحث بهایی بودن سعید امامی از سوی عبدا... شهبازی گفت: «اولاً حرف‌های شهبازی مستند نیست و کتاب‌های ایشان بر مبنای توهم توطئه است و دشمنی شهبازی با بنده هم از نقد مرکز اسناد انقلاب اسلامی نسبت به یکی از فیلم‌هایی بود که ایشان کارشناس تاریخ آن بود و ایشان ما را متهم کردند.
در مورد خود من گفته بود که متولد روستایی بوده‌ام که مرکز بهائیت بوده است و اصل این موضوع دروغ است و روستای ما متعصب دینی است و در سال 1334 دو خانواده آنجا بوده‌اند که متهم به بهایی‌گری بودند و مردم روستا خانه آن‌ها را آتش زدند و آنها در مسجد اظهار مسلمانی کردند و روستای مذهبی و متعصب و شهیدپرور است و سابقه خانوادگی ما معلوم است و ما شهرت به تدین داریم و در سال 1349 پدر ومادرم مرا به حوزه فرستاده‌اند و منتها آقای شهبازی است دیگر».

وی افزود: «درباه آقای سعید امامی نیز نه تنها سابقه بهایی‌گری ندارند بلکه ایشان آباده‌ای هستند و از این جهت ما مقداری همشهری هستیم و یک مسجدی هم در آباده به نام مسجد امام حسن (ع) است که امامی‌ها از همین مسجد امام حسن(ع) شهرت پیدا کرده که ساخت پدربزرگ ایشان بد که یک روحانی بوده است».

وی گفت: «آقای شهبازی بر مبنای توهم توطئه زمین و آسمان را به هم می‌چسباند و دروغ و راست را سر هم می‌کند و بر مبنای تخیلات خودش داستانسرایی می‌کند، پدر سعد امامی زنده است و خوشبختانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطراتش را مفصل گرفته و ان‌شاءا... در وقت خودش چاپ می‌شود».

حسینیان گفت:‌«دایی ایشان رایزن نظامی ایران در آمریکا بوده است و اگر دایی کسی در رژیم گذشته کاره‌ای بوده است و با این چیزها کسی را متهم کنند، کار آسانی است بالاخره در هر رژیمی یک عده‌ای کارمند هستند».

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش سازمان انقلاب اسلامی در دوره اصلاحات گفت: «من احساس نمی‌کنم که دچار توهم توطئه هستم و مواضع سازمان مجاهدین در روزنامه‌ها هست و در جریان دوم خرداد مواضع آشکار و علنی مسئولین آن را ببینید».

حجة‌الاسلام حسینیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما در دانشگاه امیرکبیر گفته‌اید اگر می‌توانستید پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را باز می‌کردید،‌ گفت: «من نظر خودم را دادم و هر کسی دغدغه‌های خودش را دارد و شاید مسئولین آن را از دغدغه‌های مهم و دست اول مشکلات کشور ندانند ولی بنده آن را به خاطر دغدغه‌های خودم گفتم».

وی درباره صحت فیلم‌ها بازجویی‌های سعید امامی و همسرش که منتشر شد، گفت: «بله، آن فیلم‌ها که منتشر شد صحت داشت. متاسفانه کار بازجویی از دست نیروهای اطلاعاتی و وزارت اطلاعات گرفته شده بود و یک گروه مستقل به راهنمایی بعضی از اعضای شورای امنیت سابق و پیشنهاد به آقای خاتمی،‌ پرونده را در دست گرفتند و آن را منحرف کردند و خوشبختانه برای آقای خاتمی هم مسئله روشن شد و بازجویی‌های اولیه برکنار و پرونده مجدداً‌ پرونده به گروه دیگری سپرده شد و با اینکه از بچه‌های چپ هم بودند، بچه‌های متدینی بودند و تا آنجا که می‌توانستند پرونده را در مسیر خودش قرار دادند و بازجو های اولیه دستگیر شدند و محکوم به زندان و قصاص شدند».

حسینیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دلیل حمایت حسینیان از آقای خاتمی در دوم خرداد گفت: «بنده خاتمی را روحانی روشنفکری می‌دانستم و به دلیل اینکه جناح حاکم یک فضای بسته‌ای را به وجود آورده بودند و یک نوع انحصارطلبی احساس می‌شد و بنده احساس کردم که یک نوع وظیفه است که این انحصار و بسته بودن بشکند و جامعه به سوی باز شدن پیش برود و ایشان تنها راه رسیدن به این موضوع و هدف رای‌ آوردن آقای خاتمی بود».

حسینیان افزود: «ولی نمی‌دانستم که سیلی به وجود می‌آید که به جای باز شدن شکستگی به وجود خواهد آورد رسماً گفتم که اشتباه کردم واعلام می‌کنیم که توبه می‌کنیم».

وی در پاسخ به سوال دیگری که حمایت شما از سعید امامی به زیر سوال بردن دستگاه قضایی منجر می‌شود گفت: «خیلی چیزها ممکن است و این را شما به حساب نواقص ما بگذارید».

حسینیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا شما حکم قتل 4 نفر مقتول پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را در برنامه چراغ به جرم ناصبی بودن صادر کردید و آیا شما با خودسری‌های اطلاعات هماهنگ بودید؟ با خنده جواب داد: «شاید»

وی در پاسخ به سوالی در مورد صحت تکفیر سعید حجاریان گفت: «بنده هیچ‌گاه ایشان را تکفیر نکرده‌ام ولی مواضعش را تبیین کرده‌ام و در هیچ جا من چیزی در تکفیر ایشان نگفته‌ام».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین