کد خبر: ۷۵۷۹۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل پاسخ داد

بزرگترین تضمین برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام چیست؟

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل ابراز عقیده کرد: درگیر کردن اقتصاد ایالات متحده با ایران، بزرگترین تضمین برای عدم خروج مجدد آمریکا از توافق است، اگر ما حتی ۱۰ درصد از اقتصاد آمریکا را به برجام گره می‌زدیم، ایالات متحده از این توافق خارج نمی‌شد.
بزرگترین تضمین برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسین اصغری ثانی با اشاره به اینکه در طی روزهای اخیر خوش‌بینی‌ تمامی طرفین مذاکرات وین در خصوص در دسترس بودن توافق افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: فرضیه‌ای وجود دارد که مطرح می‌کند به دلیل شکل‌گیری جنگ در اوکراین، آمریکایی‌ها می‌خواهند هر چه سریع‌تر پرونده هسته‌ای ایران بسته شود و بر روی بحران اوکراین متمرکز شوند. لذا می‌توان این طور در نظر گرفت که جنگ اوکراین باعث تسریع در فرایند انعقاد توافق شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید توجه داشت بخش زیادی از مذاکرات در طی چند ماه اخیر انجام شده بود و قبل از جنگ اوکراین هم تقریبا به انتهای مذاکرات رسیده بودیم و مذاکره‌کننده ارشد روسیه هم همان موقع اعلام کرد که به پایان مذاکرات نزدیک شده‌ایم. لذا به نظر می‌رسد جنگ اوکراین هیچ تاثیری بر روی محتوا و قسمت‌های فنی مذاکرات نگذاشته است، اما شاید در مورد حل چند مسئله سیاسی، مانند یک کاتالیزور عمل کرده باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر گروسی به تهران، عنوان کرد: بسته شدن پرونده‌های ادعایی آژانس علیه ایران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه اگر این پرونده‌ها بسته نشود، هر توافقی هم که در وین شکل بگیرد بسیار شکننده خواهد بود. بنابراین سفر گروسی به تهران بسیار مهم است و امیدواریم با بسته شدن این پرونده‌ها، دیگر موضوع مبهمی در مذاکرات باقی نماند و خوش‌بینی‌ها نسبت به شکل‌گیری هر چه سریع‌تر توافق افزایش یابد.

اصغری تاکید کرد: اگر نیت تمامی طرفین مذاکرات و آژانس انرژی اتمی بر احیای برجام و به سرانجام رسیدن مذاکرات باشد، آقای گروسی هم موضع نرم‌تری از خود نشان خواهد داد و پرونده‌های ادعایی آژانس علیه ایران بسته خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به خواسته ایران مبنی بر لزوم گرفتن تضمین از آمریکا برای عدم خروج مجدد از توافق، بیان کرد: اصولا در نظام‌های آنارشیسم حتی اگر ضمانت‌هایی به صورت کتبی داده شوند و به امضای مقامات اصلی کشورها برسند، باز هم تضمینی برای اجرای آن‌ها وجود ندارد. از دوره صفویه تا الآن، بارها کشورهایی نظیر روسیه و انگلیس در موقعیت‌های مختلف تضمین‌های گوناگونی را به حکومت ایران داده‌اند، اما عملا هیچ کدام عملی نشد. در دوره معاصر هم دیدیم که روسیه، آمریکا و انگلیس به اوکراین ضمانت دادند که در ازای دست کشیدن این کشور از سلاح‌های اتمی خود، امنیت آن را حفظ کنند، اما حالا روسیه به اوکراین حمله کرده است و آمریکا هم حمایتی از آن نمی‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه تنها ضمانتی که در عرصه بین‌الملل وجود دارد، افزایش قدرت ملی است، گفت: باید توجه داشت که امکان ندارد رئیس جمهور آمریکا یا کنگره ضمانتی برای اجرای تعهدات خود به ایران بدهند، اما حتی اگر چنین اتفاقی هم بیفتد و بالاتر از آن، حتی اگر توافق شکل‌گرفته به یک قانون در آمریکا تبدیل شود، باز هم یک ضمانت اجرایی نخواهد بود.

اصغری ابراز عقیده کرد: درگیر کردن اقتصاد ایالات متحده با ایران، بزرگترین تضمین برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام است؛ این همان چیزی است که آقای ظریف هم در ادوار قبلی مذاکرات بر آن تاکید داشت و بالاترین ضمانتی است که می‌توان از آمریکا گرفت. اگر ما حتی ۱۰ درصد از اقتصاد آمریکا را به برجام گره می‌زدیم، ایالات متحده از این توافق خارج نمی‌شد. اساسا آمریکایی‌ها به این دلیل از برجام خارج شدند که هیچ نفع اقتصادی از آن نبردند. اما اگر همان طور که فرصت‌هایی اقتصادی را در اختیار فرانسه، چین و روسیه قرار داده‌ایم، آمریکا را هم درگیر اقتصاد خودمان کنیم، بهترین ضمانت برای عدم خروج مجدد ایالات متحده از توافق خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین