کد خبر: ۷۵۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۲
دکتر دهقانپور در گفت‌و‌گو با آفتاب؛

با ساخت سریال‌های ضعیف فرصت سوزی می‌کنند

از دلایل عدم کیفیت در محتوای سریال‌ها تغییر پیاپی مدیران است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که ساخت مجموعه‌های تلویزیونی در سیمای جمهوری اسلامی ایران از نظر کمی روند رو به رشدی داشته است و حداقل هرشب یک سریال از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود و علاوه بر آن متناسب با هر مناسبتی نیز علاوه بر سریال‌های روتین، مجموعه‌های دیگری نیز ساخته و پخش می‌گردد. اما آیا به ازاء این رشد کمی کیفیت محتوایی این سریال‌ها رشد و بهبودی داشته است؟

دکتر «حمید دهقانپور» استاد و رئیس دانشکده سینما و تئاتر در گفت‌وگویی با خبرنگار هنری آفتاب در این باره گفت:‌«با وجود تعدد شبکه‌هایی که باید در ساعات خاصی جدول برنامه‌ای خود را پر بکنند، نباید انتظار داشته باشیم که آثاری که تولید می‌شود از کیفیت صددرصد برخوردار باشد اما با این همه باید توجه داشت که این موضوع باعث نمی‌شود که کیفیت فدای کمیت شود. شبکه‌ها باید بدانند که با توجه به اهداف و ماموریت‌های ویژ‌ه‌ای که برایشان تعریف شده برنامه‌سازی کنند و سعی نکنند که با هم به رقابت بپردازند، در واقع تلویزیون باید جنبه آموزشی و هدایتی داشته باشد و این جنبه‌ها در سریال‌های تلویزیونی به مراتب بیشتر باید رعایت شوند.» 

وی در مورد عدم تناسب رشد امکانات با بهبود محتوایی وکیفی سریالها در سالهای اخیر گفت: «من معتقد نیستم که امکانات بیشتر شده بلکه فقط تعداد شبکه‌ها افزایش داده شده است، هر شبکه‌ای هم مدیریت ثابتی نداشته است.»

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «یکی از دلایل عدم کیفیت در محتوای سریال‌های تلویزیونی همین تغییر پیاپی مدیران است. صدا و سیما و رئیس محترم سازمان باید بر این توجه کنند که وقتی یک مدیری باتجربه و با کیفیت کار خود را انجام می‌دهد نباید آن را تغییر داد و اجازه فعالیت را از او گرفت چرا که تا مدیریت جدید بخواهد به تجربه‌ مدیر قبلی برسد زمان صرف می‌شود و این زمان به شدت به کیفیت و محتوا آسیب می‌رساند». 

دهقانپور در مورد اینکه چه راهکاری باید پیش گرفت تا از حجم عظیم ساخت سریال‌های بی‌محتوا و بی‌فایده جلوگیری کرد، گفت:‌«باید یک شورای ارزیابی کمی و کیفی در سازمان صدا و سیما فعال باشد که برنامه‌ها و سریال‌ها را ارزیابی کند و آسیب‌شناسانه با این مجموعه‌ها برخورد و گزارش به شورای سیاستگذاری بدهد که مثلاًً‌ فلان مجموعه به چه دلایلی موفق بوده و یا دلایل عدم موفقیتش چیست. به این ترتیب به هر کسی اجازه ندهند که به راحتی بتواند سریال و یا برنامه تلویزیونی بسازد».

رییس و عضو هیات علمی دانشکده سینما و تاتر در مورد اینکه نتیجه ساخت بی‌رویه سریال‌های تلویزیونی چیست به خبرنگار آفتاب گفت: «این گونه سریال‌سازی با هزینه کم مالی و مطالعاتی فقط باعث می‌شود که موضوعات زیبا از بین بروند و فرصت ساخت سوژه‌های جذاب از افراد قوی و با مطالعه گرفته شود، باید سعی کرد قبل از ساخت هر برنامه‌ای تعمق و تفکر و مطالعه دقیق صورت بگیرد و سریال‌هایی ساخته شود که از نظر محتوا و داستان پربار و برای مخاطب جذابیت داشته باشد و در واقع آن روش هدایتی و آموزشی را داشته باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین