کد خبر: ۷۵۸۲۴۳
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
از ایجاد شغل با یک میلیون تا ریشه‌کنی فقر در یک هفته

دستور رئیسی و قالیباف: فقر را همین هفته ریشه کن کنیم/ کالا‌ها هم نباید گران شود

رئیسی گفته است که " فقر مطلق زیبنده نظام ارزشی ما نیست و قطعا به همت بخش‌های مختلف این مهم می‌شود در همین سال ۱۴۰۰ برطرف شود."
دستور رئیسی و قالیباف: فقر را همین هفته ریشه کن کنیم/ کالا‌ها هم نباید گران شود
آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که دستورات وی برای حل مشکلات اقتصادی گاهی دستمایه طنز بین کاربران فضای مجازی می شود، در جدیدترین برنامه ها و اقدامات خود برای حل مشکلات کشور، دستور داده است که "نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده و اجازه ندهید این موضوع به سال ۱۴۰۱ برسد."

رئیسی دیروز در مراسم واگذاری ۸۷۰۰ واحد مسکونی به مددجویان و بهره‌برداری از پنل‌های خورشیدی روستای ملاعلی کردستان گفت: جدای از نهادهای انقلابی، خیریه‌های دیگری هم در مسیر ریشه‌کن کردن فقر در کشور فعالیت دارند. جامعه اسلامی را باید بر عدل استوار ساخت چون نظامات اجتماعی و اقتصادی باید مبتنی بر عقل بنا شود. فقر پدیده‌ و محصول بی‌عدالتی‌های اقتصادی و محصول بی‌عدالتی‌های اجتماعی است و اگر هر چیز در جای خود قرار گیرد و توزیع ظرفیت‌ها عادلانه صورت باشد دیگر شاهد فقر در جامعه نخواهیم بود.

رئیسی عنوان کرد: اینکه باید تصمیمات اقتصادی در کشور مبتنی بر نظام عادلانه، تولید و توزیع باشد تردیدی نیست و این کار باید حتما انجام شود. به صورت نسبی وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم توازنی در توسعه وجود ندارد لذا باید اجرای عدالت در عمل نسبت به حوزه‌های مختلف اتفاق بیفتند اینها همه کارهای زیرساختی و زیربنایی است که بتوانیم در جهت رفع فقر و محرومیت تاثیرگذار باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اولویت ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور، گفت: به هیچ وجه نمی‌توانم بپذیرم به عنوان یک مسئول افرادی در این کشور برای امکانات اولیه زندگی مشکل دارند، این قابل قبول نیست و تحقق پاسخگویی به این بخش نیازها از عهده دستگاه‌های متولی بر می‌آید. از کمیته امداد، ستاد اجرایی، خیریه‌ها و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهیم مسئله ریشه‌کن کردن فقر مطلق به عنوان یک اولویت در کشور مطرح شود و در این هفته که به عنوان هفته نیکوکاری است بتوانیم مسئله فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت امکانات کافی برای ریشه کن کردن فقر مطلق را دارد و با یک کار جهادی و یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم به نتیجه برسیم، گفت: از استانداران انتظار داریم نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده و اجازه ندهند این موضوع به سال ۱۴۰۱ برسد. مسئله ریشه کن کردن فقر مطلق وظیفه همه مسئولان بوده و باید از همین امروز عزم خود را در این راستا جزم و با برنامه ریزی مناسب و اجرا گام‌های اساسی برداریم.این تجربه موفق که در مشهد مقدس در زمینه ریشه‌کن کردن فقر مطلق داشتیم باید به کل کشور تعمیم داده شود. فقر مطلق زیبنده نظام ارزشی ما نیست و قطعا به همت بخش‌های مختلف این مهم می‌شود در همین سال ۱۴۰۰ برطرف شود.

اظهارات و دستورات رئیسی برای ریشه کن شدن فقر در حالی است که اقدامات و تصمیمات دولت تاکنون منجر به افزایش شدید قیمت کالاها و تشدید فقر بین مردم شده است. از سوی دیگر امروز نیز در لایحه بودجه سال آینده تصویب شد که ارز ترجیحی حذف شود که کارشناسان بارها نسبت به پیامدهای چنین تصمیمی در شرایط فعلی کشور هشدار داده‌اند.

قالیباف: کالا‌های اساسی نباید گران شود

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس نیز در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، ۱۵ اسفند) قوه مقننه و در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، گفته است: پیشنهادی که در مورد ارز ۴۲۰۰ امروز مطرح شده مربوط به کالا‌هایی که از خارج تهیه می‌شود، نیست. موضوع این است که کالا‌هایی که به خانواده‌ها داده می‌شود، افزایش قیمت نداشته باشد. باید کالای اساسی ثبات قیمت داشته باشد، این برای مجلس مهم است؛ هر روز قیمت‌ها بی‌دلیل بالا نرود وگرنه افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی موضوعی روشن است.

عباس عبدی: رئیسی درکی از فقر مطلق ایرانیان ندارد

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به گفته‌های رئیسی در توئیتی نوشته است: متاسفانه این جمله نشان می‌دهد هیچ درکی از فقر مطلق ایرانیان وجود ندارد. ایجاد شغل با یک میلیون تومان معقول‌تر از رفع فقر مطلق تا پایان ۱۴۰۰ است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین