کد خبر: ۷۵۸۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰

طرز تهیه قطاب یزدی؛ ویژه نوروز

قطاب یکی از شیرینی‌های سنتی، بسیار خوشمزه و محبوب ایرانی است که خاستگاه آن شهر یزد است و در میان شیرینی‌های یزدی طرفداران زیادی دارد. قطاب یزدی از دو بخش لایه خمیری و لایه داخلی تشکیل شده است. تاریخچه پخت قطاب در ایران به صورت رسمی به زمان قاجار می‌رسد؛ اما برخی از مورخان پخت آن را مربوط به دوران پیش از ورود اسلام به ایران می‌دانند.
طرز تهیه قطاب یزدی؛ ویژه نوروز
آفتاب‌‌نیوز :

قطاب یکی از شیرینی‌های محبوب و ویژه نوروزی است که در ظرف شیرینی عید جایگاه ویژه‌ای دارد. شما می‌توانید این قطاب خوشمزه را در منزل با روشی آسان تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه قطاب یزدی به صورت مرحله به مرحله همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های پخت قطاب تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه قطاب یزدی
آرد سفید شیرینی: ۳۰۰ گرم
تخم مرغ: ۱ عدد
زرده تخم مرغ: ۱ عدد
ماست کم چرب: ۱۰۰ گرم
روغن جامد: ۱۰۰ گرم
وانیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری
پودر پسته برای تزیین: به میزان لازم

مواد داخل قطاب
مغز گردو یا پسته: ۳ قاشق غذاخوری
پودر نارگیل: ۱ قاشق غذاخوری
پودر قند: ۳ قاشق غذاخوری
پودر هل: ۱ قاشق مرباخوری

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به آرد
نکته مهمی که باید در مورد آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد‌های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شیرینی درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید.

اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

نکات مربوط به پودر هل

برای تهیه شیرینی حتماً از پودر هل سبز استفاده کنید؛ زیرا نسبت به هل سفید عطر بیش‌تری دارد و برای تهیه دسر و شیرینی مناسب‌تر است.

طرز تهیه مرحله به مرحله قطاب یزدی
برای تهیه مواد میانی قطاب پودر نارگیل، گردو و یا پودر پسته را همراه با پودر هل یا هل درسته و پودر قند داخل آسیاب بریزید و چند دقیقه بزنید تا مواد حالت خمیری و چسبنده پیدا کند؛ سپس مواد آماده را کنار بگذارید.

برای تهیه خمیر قطاب مراحل زیر را انجام بدهید:

۱ ـ ابتدا تخم مرغ کامل را همراه با یک زرده تخم مرغ و وانیل داخل یک کاسه مناسب بریزید و حدود ۱ دقیقه با همزن برقی بزنید؛ سپس روغن جامد را اضافه کنید و سی ثانیه دیگر هم بزنید.

۲ ـ در مرحله بعد ماست را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به صورت یکدست با هم مخلوط شوند.

۳ ـ در این مرحله همزن را کنار بگذارید و آرد را کم کم و طی سه مرحله به مواد اضافه کنید و با دست هم بزنید تا کم کم خمیری نرم و لطیف شکل بگیرد که به دستتان نمی‌چسبد. اگر خمیر هنوز به دستتان می‌چسبید یا چرب بود، کمی دیگر آرد شیرینی به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که خمیر قطاب را نباید بیش از حد ورز بدهید؛ زیرا به روغن می‌افتد و درنهایت قطاب شما خشک خواهد شد.

۴ ـ روی خمیر را با یک پارچه تمیز بپوشانید و نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند؛ سپس خمیر را از یخچال خارج کنید و روی میز کار بگذارید. حالا به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و کف دستتان باز کنید تا شبیه یک دایره شود و بعد یک قاشق از مواد میانی قطاب که از قبل آماده کرده‌اید، وسط خمیر بریزید. حالا با کمک انگشتان دست اطراف خمیر را جمع کنید و بالا بیاورید و به هم بچسبایند، طوری که خمیر به شکل یک گردو کاملا گرد باشد. خمیر را کف دستتان بچرخانید تا ترک‌های احتمالی روی خمیر برطرف شود و هنگام سرخ شدن باز نشود.

۵ ـ داخل یک شیر داغ کن یا قابلمه گود روغن بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا روغن داغ شود؛ سپس قطاب‌ها را یکی یکی سرخ کنید. رنگ قطاب باید طلایی روشن باشد و نباید قطاب را بیش از اندازه سرخ کنید که تیره و قهوه‌ای شود.

۶ ـ بعد از این‌که قطاب‌های سرخ شده کاملا خنک شدند، آن‌ها را داخل پودر قند بغلتانید و بعد داخل ظرف مورد نظر بچینید و با پودر پسته تزیین کنید. قطاب را باید داخل یک ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید.

نوش جان

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین