کد خبر: ۷۵۸۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

جنگ در اوکراین چگونه خاتمه می‌یابد؟

بهشتی‌پور با اشاره به درخواست زلینسکی رئیس جمهور اوکراین از ناتو برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور، بیان داشت: خود او نیز می‌داند که این موضوع به هیچ عنوان مورد موافقت ناتو قرار نخواهد گرفت و به نوعی این موضوع را برای ثبت در تاریخ تنها بیان کرده، اگر قرار باشد بر فراز آسمان اوکران منطقه پرواز ممنوع اعلام شود، این موضوعی اعلان جنگ به روسیه است، زیرا باید جنگنده‌های ناتو برای برقراری پرواز ممنوع در آسمان اوکراین به پرواز درآیند که این موضوع می‌تواند رویارویی مستقیم جنگنده‌های روسیه و ناتو را رقم بزند که این موضوع بسیار خطرناک است.
جنگ در اوکراین چگونه خاتمه می‌یابد؟
آفتاب‌‌نیوز :

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از مردم این کشور خواست در مقابل نیرو‌های روسیه به مقاومت ادامه دهند. زلنسکی در یک پیام ویدیوئی در فیس بوک خطاب به مردم اوکراین گفت: در تمام شهر‌های اوکراین، مردم باید به خیابان‌ها بروند و به نیرو‌های روسیه حمله کنند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرز‌های اوکراین خارج شده اند. همچنین استفان دو جاریک سخنگوی سازمان ملل گفت: همکاران ما می‌گویند که نیاز‌ها در اوکراین هر ساعت در حال افزایش و گسترش است. آن‌ها هشدار می‌دهند که اگرچه مقیاس و دامنه آواره شدن افراد هنوز مشخص نیست، اما انتظار داریم در صورت ادامه خشونت ها، بیش از ۱۰ میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شوند.

اقتصاد و مقاومت اوکراینی‌ها روس‌ها را می‌تواند بر زمین بزند/ جنگ جهانی سوم چگونه می‌تواند آغاز شود؟جنگ در اوکراین چگونه خاتمه می‌یابد

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه ختم مناقشه اوکراین بستگی به دو موضوع دارد، اظهار داشت: در وهله اول اگر اقتصاد روسیه برای پوتین مشکل ساز شود، این کشور مجبور خواهد بود از اوکراین عقب نشینی کند، زیرا حمله به یک کشور هزینه بسیار زیادی دارد و پشتیبانی این کار بسیار گران تمام خواهد شد، بنابراین با توجه به اینکه پاشنه آشیل دولت پوتین اقتصاد است، باید دید که تا چه اندازه می‌توانند از لحاظ اقتصادی جنگ در اوکراین را پشتیبانی کنند.

وی افزود: هزینه‌های لجستیکی و تسلیحاتی روسیه در اوکراین در حال حاضر با افزایش بسیار زیادی روبرو بوده، همچنین حرکت کند نیرو‌های روس در اوکراین نیز در این روز‌های اخیر به دلیل موانع اقتصادی است که پیش روی ارتش روسیه قرار گرفته، بنابراین باید دید که پوتین تا چه زمانی می‌تواند هزینه‌های جنگ اوکراین را متحمل شود.

بهشتی‌پور گفت: موضوع دوم نیز مربوط به مقاومت مردم اوکراین است، در حال حاضر با توجه به اینکه نیرو‌های داوطلب مردمی در اوکراین سازماندهی شده‌اند، این افراد مقاومت خوبی در مقابل یورش‌ها و حملات ارتش روسیه از خود به نمایش گذاشته‌اند، بنابراین اگر این مقاومت همچنان ادامه پیدا کند، این موضوع برای ارتش روسیه تبعات بسیار زیادی در پی خواهد داشت، که می‌تواند روسیه را مجبور به سازش کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شروطی که پوتین برای کوتاه آمدن از ادامه جنگ مطرح کرده، اضافه کرد: شروطی که پوتین مطرح کرده بسیار سنگین بوده و بعید است که اجرا شود، او اعلام کرده اولا اوکراین باید تضمین دهد که به ناتو ملحق نخواهد شد، دوما این کشور باید خلع سلاح شود، سوما باید به طور رسمی ضمیمه شدن کریمیه به خاک روسیه را قبول کند و چهارما استقلال دو ایالت لوهانسک و دونتسک را نیز به رسمیت بشناسد.

وی با اشاره به اینکه بعید است که روسیه و شخص پوتین به دنبال تصرف کل اوکراین و فتح کیف باشد، ادامه داد: این موضوع برای روسیه هزینه بسیار گزافی را به دنبال دارد، بنابراین پوتین بیشتر به دنبال آن است که شروطی را که مطرح کرده، بتواند محقق کند، از سوی دیگر تحریم‌های اقتصادی روسیه برای این کشور بسیار تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشت، زیرا این کشور با توجه به اینکه در اقتصاد جهانی به اصطلاح حل شده مراودات بسیار زیادی در زمینه صادرات و واردات کالا‌ها و انرژی با کشور‌های مختلف دارد؛ بنابراین این موضوع بر روی اقتصاد روسیه تاثیرگذار است، در حال حاضر این کشور واردات عظیمی را از کشور‌های اروپایی انجام می‌دهد که این تحریم‌ها باعث تحت فشار قرار گرفتن روسیه خواهد شد.

بهشتی‌پور همچنین با اشاره به درخواست زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از ناتو برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور، بیان داشت: خود او نیز می‌داند که این موضوع به هیچ عنوان مورد موافقت ناتو قرار نخواهد گرفت و به نوعی این موضوع را برای ثبت در تاریخ تنها بیان کرده، اگر قرار باشد بر فراز آسمان اوکران منطقه پرواز ممنوع اعلام شود، این موضوعی اعلان جنگ به روسیه است، زیرا باید جنگنده‌های ناتو برای برقراری پرواز ممنوع در آسمان اوکراین به پرواز درآیند که این موضوع می‌تواند رویارویی مستقیم جنگنده‌های روسیه و ناتو را رقم بزند که این موضوع بسیار خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: زیرا این برخورد می‌تواند به درگیری مستقیم نظامی روسیه و ناتو تبدیل شود که در نهایت احتمال بروز جنگ جهانی سوم را تقویت می‌کند، بنابراین غربی‌ها نیز به هیچ عنوان تن به چنین کاری نمی‌دهند و از طریق ارتش اوکراین قصد ضربه‌زدن به روسیه را خواهند داشت، در این زمینه انگلستان و آمریکا تحریک کننده اصلی اوکراین در این زمینه بودند، حاضر هستند اوکراین نابود شود و این کشور با خسارات بسیار زیادی روبرو شود، تا روسیه را نیز تضعیف کنند، اما خود هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد، از طرف دیگر اگر اوکراین با خسارات بسیار زیادی روبرو شود، این شرکت‌های غربی خواهند بود که باید این کشور را بازسازی کنند که این موضوع باز هم باعث وابستگی بیشتر اوکراین به بلوک غرب خواهد شد.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین