کد خبر: ۷۵۸۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸

۳۷۰۰ تن از پیشمرگ‌ها به ارتش عراق کمک می‌کنند

نیرو‌های پیشمرگ اقلیم کردستان عراق اعلام کردند، حدود ۳۷۰۰ تن از این نیرو‌ها در یک تیپ مشترک با ارتش عراق برای استقرار در مناطق مورد مناقشه ادغام می‌شوند.
۳۷۰۰ تن از پیشمرگ‌ها به ارتش عراق کمک می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

قارمان شیخ کمال، معاون رئیس ستاد پیشمرگ‌ها اعلام کرد، ۳۶۹۲ تن از نیروهای پیشمرگ به همراه تعداد مشابهی از ارتش عراق تیپ مشترکی را تشکیل می‌دهند که وزارت دفاع عراق وظیفه پرداخت حقوق آنها و فراهم کردن تجهیزاتشان را بر عهده دارد. بعد از دستیابی به توافق‌های اولیه این نیروها آموزش‌های لازم را می‌بینند و بعد از آن ماموریت‌های خود را در مناطق مورد مناقشه که شاهد نقض‌های امنیتی هستند، آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این راستا یک افسر فرماندهی عملیات مشترک اعلام کرد، روند استقرار به صورت تدریجی در مناطقی که دارای نقض امنیتی هستند مشخصاً در نینوا بابت انجام خواهد شد و امیدواریم که به زودی انجام شود.

برقراری امنیت در این مناطق تاثیر مثبتی بر امنیت شهرهای مجاور از جمله دیالی خواهد داشت و داعش یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های جغرافیایی خود را که با استفاده از اختلافات سیاسی میان بغداد و اربیل در آنجا مستقر شده از دست می‌دهد.

وزارت دفاع عراق اداره نیروهای مشترک جدید را براساس توافق امضا شده در سال میلادی گذشته بر عهده دارد. مساحت مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد ۴۰ هزار کیلومتر مربع است که سه میلیون عراقی با قومیت‌های مختلف عرب، کرد ترکمان، آشوری، ایزدی، شبکی، کاکایی، زرتشتی و غیره در آنجا ساکن هستند. قانون اساسی جدید عراق در سال ۲۰۰۵ شامل ماده‌ای است که براساس آن باید همه پرسی مردمی برگزار شود که ساکنان این مناطق بتوانند انتخاب کنند که تحت اداره بغداد یا اقلیم کردستان عراق باشند؛ اما دلایل سیاسی و اجتماعی مانع اجرای این بند شده‌اند.

مساحت‌های وسیعی از این مناطق شاهد تنش‌های امنیتی به خاطر اختلافات درباره نوع نیروهایی است که باید در این مناطق مستقر شوند؛ اما توافق اخیر میان دو طرف به تشکیل تیپ‌های مشترکی برای برعهده گرفتن امنیت این مناطق و ممانعت از گسترش فعالیت‌های داعش منجر شد.

حامد المطلک، عضو سابق کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق تنش امنیتی در برخی از این مناطق را به اختلافات سیاسی در این کشور ربط داد.

وی گفت: اینکه احزاب به دنبال منافع خود هستند و باعث ایجاد بحران‌های سیاسی شده‌اند دلیل نقض‌های امنیتی است.

عراق از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی شاهد بحران سیاسی است که موجب به تأخیر افتادن تعیین رئیس‌جمهوری و تشکیل دولت جدید شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین